«خاتون میرزا» را کارگردانی خواهم کرد/ «لیرشاه» کردستان در قامت یک بانو | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۰
علیرضا حنیفی در گفتگو با صبا:

«خاتون میرزا» را کارگردانی خواهم کرد/ «لیرشاه» کردستان در قامت یک بانو

بازیگر و نمایشنامه نویس پیشکسوت با نگاهی به اشعار فولکلور کردی نمایشنامه جدیدیش «خاتون میرزا» را روی صحنه خواهد برد.

علیرضا حنیفی نویسنده و بازیگر پیشکسوت تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره برنامه تئاتری اش در سال جدید عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ اگر شرایط خوب پیش برود، قرار است نمایشنامه «خاتون میرزا» را کارگردانی کنم.

او افزود: «خاتون میرزا» نمایشنامه پایان نامه تحصیلی من است که در سال ۱۳۷۴ به نگارش درآورده ام.

بازیگر و نویسنده نمایش «دمی در بازار هیزم فروشان» اظهار کرد: «خاتون میرزا» براساس یکی از داستان های بلند منظوم کردی است که در کتابی به نام «بیت» توسط زنده یاد قاضی محمد جمع آوری شده است.

نویسنده و کارگردان نمایش «سرباز شال بلند» مطرح کرد: شخصیت خاتون میرزا همان «لیرشاه» کردی است و داستانی شبیه به «لیرشاه» شکسپیر با این تفاوت که در اینجا شخصیت لیر یک بانوست و به خونخواهی همسر و پسر کوچکش برمی آید.

این هنرمند پیشکسوت توضیح داد: جالب است بدانید داستان هایی چون «لیرشاه»، «سیندرلا» و …  به شکل دیگری در روایت های فولکلور و شفاهی کردستان وجود دارد.

بازیگر نمایش «برادرها نمی‌میرند » با اشاره به شکل گیری زمان دقیق این قصه های فولکلو اعلام کرد: نمی توان تاریخ دقیق این فولکلورها را مشخص کرد چراکه وقتی این ادبیات بررسی می شود هر منطقه ای بنا به موقعیت جغرافیایی خودش شکلی از این قصه را داراست ولی اصل قصه یکی است.

بازیگر فیلم کوتاه «دست‌هایی که بوی عروسک می‌داد» مطرح کرد: در داستان «سیندرلا»ی انگلیس کفش به عنوان جزوی از لباس فاخر است و داستان «سیندرلا» با یک کفش بلورین ادغام می شود ولی در قصه کردی با پشم و پوست گوسفند که نشانه ای از تفاخر و مکنت در گذشته به حساب می آمده، عجین شده است.

نویسنده نمایشنامه «قطار جنوب» خاطرنشان کرد: در نظر دارم تا فایل ها و سی دی هایی که از ادوار گذشته جشنواره نمایش های آیینی و سنتی موجود است، دسته بندی کنم و با مرور داستان ها، رابطه قصه های سنتی و فولکلور را با هم پیدا کنم.

علیرضا حنیفی در پایان گفت: با پیدا کردن خط داستانی مشترک نمایش های آیینی و سنتی تلاشم کمک به تئاتر ایرانی است زیرا در تئاتر ایرانی قصه و داستان برای اجرا زیاد داریم اما متاسفانه یا در اقتباس تنبل هستیم یا نمایشنامه نویس نداریم.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است