هنوز چشمان افراد با صحبت درباره «زی‌زی‌گولو» برق می‌زند/ این بزرگ‌ترین پاداش من است | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۳
محمدکاظم اخوان در گفتگو با صبا:

هنوز چشمان افراد با صحبت درباره «زی‌زی‌گولو» برق می‌زند/ این بزرگ‌ترین پاداش من است

خالق مجموعه «زی‌زی گولو» درباره شادترین روزهای زندگی خود و واکنش مخاطبان «زی زی گولو» پس از گذشت سال ها گفت.

محمدکاظم اخوان نویسنده باسابقه کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا درباره سال ۱۴۰۰ گفت: سال گذشته به دلیل وجود اقتصاد بیمار و درهم شکسته در صنعت نشر کتاب و محصولات فرهنگی اصلا سال خوبی نبود و به تبع آن ازنظر کاری هم اوضاع خوبی نداشتم و ایام به سختی گذشت و روزبه روز هم بدتر شد.

او ادامه داد: این سیر روبه تنزل در حوزه فرهنگ موضوعی دوراز انتظار من نبود و ما در سال‌های اخیر شاهد بی توجهی به مساله صنعت نشر و فرهنگ کشور بودیم که کرونا هم مزید بر علت شد.

نویسنده «کلاس مخفی» گفت: چندین بار گفته ام که کرونا می توانست برای ما یک فرصت باشد تا نهادهای ذی‌ربط، کتابخانه‎ها، تلویزیون و… از این فرصت استفاده کنند تا کودکان و نوجوانان را با کتاب و فعالیت های فرهنگی مانوس کنند تا هم از این کارها سود اقتصادی حاصل شود و هم به مراتب سود فرهنگی بیشتری در این اوضاع برای ما داشت اما متاسفانه هیچ توجهی به حرف‌های ما نشد.

این نویسنده در بخش دیگری از گفتگو درباره نوروز و تحولی که باید در جوامع انسانی رخ دهد اظهار کرد: نوروز من را یاد تحولی که در طبیعت رخ می دهد، می‌اندازد که می تواند سرآغاز تحولی در جامعه و فرهنگ انمسانی ما هم باشد و نقطه شروعی باشد برای تحول اجتماعی. این تحول در طبیعت بسیار معنا دارد که باید در انسان ها هم هرساله ما شاهد تحولی باشم اما این اتفاق نمی‌افتند یا حداقل آنطور که باید و شاید رخ نمی دهد.

او  درباره شادترین روزهای زندگی خود بیان کرد: نوروز همواره شادترین روزهای زندگی من بود. در کودکی در ایام رفت و آمدها و دیدوبازدیدها جدی تر از امروز برگزار می شد و شادی بخش‌تر و آسان‌تر هم بود و درنتیجه همه آن روزهای برای من خاطره بود.

خالق متن مجموعه «زی‌زی گولو» درباره خاطرات این مجموعه گفت: مجموعه «زی زی گولو» حاصل همراهی، همدلی و هم اندیشی یک گروه بود که من به عنوان نویسنده عضو کوچکی از آن بودم. این مجموعه با تلاش کارگردان، بازیگران، صداپیشه ها، تهیه کننده، مدیران وقت تلویزیون و… حاصل شد که دیگر این اتفاق ها رخ نمی دهد و به هردلیلی دیگر امثال «زی زی گولو» ساخته نمی شود.

او درباره واکنش مخاطبان نسبت به «زی زی گولو» تصریح کرد: هنوز هم پس از گذشت سال ها وقتی در جمعی صحبت از «زی زی گولو» می شود، چشمان همه می‌درخشد و این زیباترین پاداشی‌ست که من می توانم به عنوان یک نویسنده از کار خود دریافت کنم. افراد به من می‌گویند «شما خاطرات کودکی ما را ساختید و آن زمان ما با خانوادهبه تماشای زی زی گولو می نشستیم و زیباترین خاطرات ما ساخته می شد» برق در چشمان آن ها برای من بسیار باارزش است.

اخوان در پایان خاطرنشان کرد: باید تولیدکنندگان فرهنگی جامعه را که روزبه به روز کم‌فروغ‌تر می‌شوند دریابیم زیرا آن‌ها امیدبخش کودکانو نوجوانان کشور ما هستند، امیدی که روزبه‌روز کم‌رنگ‌تر می شود. این حمایت از تولیدکنندگان فرهنگی کشور در هر رده سنی بسیار موضوع مهمی است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است