روزهای کم‌فروغ تجسمی در نوروز ۱۴۰۱/ تکلیف اداره کل هنرهای تجسمی چه شد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۸
صبا گزارش می‌دهد؛

روزهای کم‌فروغ تجسمی در نوروز ۱۴۰۱/ تکلیف اداره کل هنرهای تجسمی چه شد؟

تعطیلات نوروز 1401 به پایان رسید اما هنرهای تجسمی کشور روزهای کم‌رونقی را پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ هم به پایان رسید و به تبع آن افراد و مشاغل مختلف نیز به تدریج روند معمول زندگی خود را پیش می‌گیرند. تعطیلات نوروزی غالبا فرصت مناسبی در اختیار علاقه‌مندان به هنر قرار می‌دهد تا ایام فراغت خود را در مکان‌های فرهنگی – هنری بگذرانند، به طور مثال شرکت در کنسرت‌های موسیقی، تماشای یک تئاتر، تماشای یک فیلم در سینما، بازدید از آثار هنرهای تجسمی در نگارخانه‌ها و … می‌تواند انتخاب مناسبی برای گذران یک روز بهاری در کنار خانواده، دوستان و حتی به تنهایی باشد اما متاسفانه هنرهای تجسمی کشور در روزهای ابتدایی نوروز ۱۴۰۱ روزهای پرفروغی را پشت سر نگذاشت و این اتفاق درحالی رخ داد که سال ۱۴۰۰ با اتفاقاتی ازجمله ربوده شدن کفش مجسمه پرویز تناولی در یکی از پارک‌های تهران، اختتامیه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، برگزاری نوزدهمین جشن تصویرسال در خانه هنرمندان ایران و در نهایت با حواشی حوض روغن و موزه هنرهای معاصر تهران به پایان رسید.

اغلب گالری‌ها در ایام نوروز به تعطیلات رفته بودند و نمایشگاهی در معرض تماشا نداشتند یا فعالیت خود را معطوف به فضای مجازی و نمایشگاه آنلاین کرده بودند و علاقه‌مندان برای بازدید از آثار هنرهای تجسمی تنها چند نمایشگاه گروهی محدود برای انتخاب داشتند که در میان هنرمندان و کیوریتورهای آن‌ها چندان نام‌های آشنایی به چشم نمی‌خورد.

تعدادی از نمایشگاه‌هایی که در روزهای نوروز در تهران و دیگر شهرهای کشور میزبان مخاطبان بودند، عبارتند از «شیر و شاه»، «پنجمین بهار ایرانی»، نمایشگاه مجازی «مشاهده‌گر»، «بهاریه»، نمایشگاه مجازی «رویای آگاهانه»، «از دست»، «اراده معطوف به قدرت»، «۰۰:۰۰»، «آبانگاه»، «مجموعه کانون اصلاح تربیت دهه شصت» و «فلورا ایرانیکا».

اما در این میان موزه هنرهای معاصر تهران قصه‌ای جدا داشت و از دوم فرودین ماه با نمایشگاه گروهی «پنج گنج» درهای خود را روی مخاطبان گشود و تا ۱۸ اردیبهشت ماه نیز این نمایشگاه ادامه دارد. چیدمان این نمایشگاه به شکلی انجام شده است که «پنج گنج» نظامی گنجوی را با خوانش آثار هنرهای تجسمی روایت می‌کند و براساس هرکدام از آن‌ها آثار هنری در معرض تماشا قرار دارد و مخاطب می‌تواند در بازدید از این نمایشگاه اطلاعاتی کلی از داستان‌های خمسه نظامی به دست آورد و آثار هنری متناسب با آن‌ بخش از داستان و ابیات را مشاهده کند. «پنج گنج» شامل آثار نقاشی، خوشنویسی، نقاشیخط، مجسمه، مینیاتور، عکس و حتی ۲ فرش‌هایی است که با الهام از ادبیات ایران یا آثار حکیم نظامی گنجوی خلق شده‌اند و احسان آقایی، کیانوش معتقدی و امیر عبدالحسینی شورای هنری این نمایشگاه را تشکیل می‌دهند.

ازجمله اتفاقات قابل توجه این روزهای هنرهای تجسمی کشور این است که زمزمه‌های رفتن هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی کشور از بهمن ماه سال گذشته به گوش می‌رسید و با رفتن او این اداره کل شرایط بلاتکلیفی را پشت سر می‌گذارد و به نظر می‌رسد که این سمت این روزها خالی‌ست و مدیری ندارد. پس از انتصاب سریع‌الوقوع مدیر جدید موزه هنرهای معاصر تهران محمود سالاری معاون هنری ارشاد در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود که مدیران اداره کل هنرهای تجسمی و دفتر موسیقی وزارت ارشاد تا پایان سال اعلام می‌شوند اما همچنان پس از گذشت ۱۴ روز از سال جدید مدیر اداره کل هنرهای تجسمی معرفی و منصوب نشده است.

همان‌طور که گفته شد ایام تعطیلات نوروز فرصت مناسبی بود که علاقه‌مندان ازطریق گالری‌گردی با هنرهای تجسمی کشور مانوس شوند اما متاسفانه با نمایشگاه‌هایی مواجه نبودیم که نظر مخاطبان را به خود جلب کنند و این رکود در عرصه هنرهای تجسمی و تعطیلی همزمان چندین گالری و نگارخانه معتبر در سطح کشور ‌نشان از این دارد که مدیران هنری کشور از این روزها برای معرفی هنر و هنرمندان به مخاطبان و برگزاری رویدادهای هنری غافل هستند یا اینکه اصلا اداره کل هنرهای تجسمی کشور ماه‌هاست که مدیر و تصمیم‌گیری ندارد!

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/938/668/000
  • بی‌بدن
    28/870/338/000
  • سال گربه
    22/546/088/000
  • آپاراتچی
    4/462/970/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/640/386/500
  • پرویز خان
    3/328/739/500
  • نوروز
    3/210/631/000
  • مست عشق
    3/202/755/000
  • آسمان غرب
    3/124/559/000