زنانِ حوزه موسیقی حداقل‌ترین امکانات را هم ندارند/ در دوره کرونا تدریس می‌کردم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۶
سهیلا پورگرامی در گفتگو با صبا:

زنانِ حوزه موسیقی حداقل‌ترین امکانات را هم ندارند/ در دوره کرونا تدریس می‌کردم

خواننده و سرپرست گروه موسیقی «آوای مهربانی» با اشاره به وضعیت موسیقی بانوان، درباره تجربه‌های شخصی و جمعی خود در گروه موسیقی «آوای مهرانی» توضیح داد.

سهیلا پورگرامی خواننده و سرپرست گروه موسیقی «آوای مهربانی» که بالغ بر سه دهه تجربه فعالیت موسیقایی دارد در گفتگو با خبرنگار موسیقی صبا درباره جایگاه بانوان هنرمند در حوزه موسیقی و چالش‌هایی که با آن روبه رو هستند، گفت: من هم مانند تمام بانوان اهل هنر آرزو دارم به هنر بانوان به ویزه بانوان فعال در حوزه موسیقی به صورت جدی‌تر نگاه شود تا عده‌ای از این بانوان که فضای مناسبی برای ارائه توانایی‌های خود پیدا نمی‌کنند به اجرای موسیقی در مجالس خصوصی و مولودی‌ها بسنده نکنند، زیرا هنر جایگاه ویژه‌ای دارد در نتیجه همیشه بانوان هنرمند تلاش کردند راهکار و چاره‌ای بیندیشند تا هنر بانوان با مخاطبان بیشتر رو به رو باشد.

این خواننده با اشاره به اینکه از زمان شروع فعالیت موسیقایی خود، چگونه به فکر برگزاری کنسرت بانوان افتاد و چه برنامه‌ای برای این مساله داشت، توضیح داد: طبیعی است که تمام هنرمندان علاقه مند هستند تا مخاطبان بیشتری داشته باشند و این امر برای یک فعال حوزه موسیقی با غیر از اجرای زنده و کنسرت تحقق پیدا نمی‌کند. به همین دلیل من با کنسرت بانوان پا به صحنه گذاشتم. ابتدا در یک موسسه خیریه با هدف جذب خیرین کنسرتی اجرا کردیم که با استقبال مخاطبان رو به رو شد و با انرژی بیشتری فعالیت را توسعه دادیم و در مسیر دریافت مجوز ارشاد قرار گرفتیم تا به صورت جدی‌تری در صحنه‌ها حضور پیدا کنیم که در نتیجه آن پس از مشکلات فراوان، اجراهای مناسبتی متفاوتی را در تهران، شهرستان‌ها و جشنواره‌ها و اجرای کنسرت‌های بزرگ در تالارهای رسمی کشور از جمله تالار وحدت را تجربه کردیم.

وی در ادامه به نوع شکل گیری گروه موسیقی «آوای مهربانی» اشاره کرد: بعد از انسجام و شکل گیری هسته مرکزی فعالان موسیقی بانوان، اقدام به تشکیل گروه موسیقی بانوان کردم. در ابتدا با پنج نوازنده کار گروه «آوای مهربانی» آغاز شد و به تدریج تعداد نوازندگان روی صحنه بیشتر شد و در برخی از کنسرت‌ها حرکات نمایشی و موزون نیز به کنسرت بانوان اضافه شد. در این زمان لطف و تشویق مخاطبان ما را موظف کرد تا نوآوری داشته باشیم تا جایی که در چندین کنسرت خود حدود هشتاد و چند نوازنده، دف نواز و رقصنده به صحنه بردیم که این امر با توجه به قوانین و ضوابط اداری وزارت ارشاد سختی‌های فراوانی داشت و مدیریت چنین اجرایی با این تعداد بانو و رعایت تمامی قوانین واقعا سخت بود.

خواننده گروه موسیقی «آوای مهربانی» در پاسخ به این پرسش که به نظر شما کنسرت بانوان در جهت اهداف فرهنگی مفید واقع شده است، بیان کرد: یکی از مهم ترین اهداف کنسرت‌ها و اجراهای مختلف هنری، رساندن صدای هنر بانوان به گوش مخاطب عام و خاص است. کنسرت بانوان غیر از زمان اجرا به هیچ وجه دیده نمی‌شود یعنی ضبط صوتی و تصویری انجام نمی‌شود که بتواند به گوش تعداد بیشتری از هنردوستان و هنرمندان برسد پس تنها همان یکبار اجرای زنده است که البته این محدودیتی است که قوانین برای ما تعریف کرده‌اند و ساخته‌اند.

اولین آلبوم و کنسرت مشترک و با آقایان

این هنرمند درباره ایده برگزاری کنسرت که ویژه بانوان نباشد، گفت: واضح است که همیشه در فکر کنسرت و یا انتشار آلبوم بودم که پا را از سطح موسیقی ویژه بانوان فراتر بگذارم. با همین اندیشه اولین بار آلبوم «وصل پروانه» را با هم خوانی حسین علیشاپور منتشر کردم که این موضوع حدود پنج سال زمان برد. البته در این مدت پنج مدیر در بنیاد رودکی عوض شدند و چون براساس قوانین و ضوابط صدای خواننده زن به تنهایی نمی‌تواند پخش شود در نتیجه خواننده مرد را به همخوانی دعوت کردیم که با این کار صدای خوانندگان زن اصلا شنیده نمی‌شود. پس از آن همین قطعات در یک کنسرت مختلط اجرا شد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و منجر به دعوت از گروه ما در جشنواره موسیقی فجر شد در نتیجه گروه مختلط موسیقی «آوای مهربانی» شکل گرفت و در صحنه‌های مختلف داخل و خارج از کشور با اجراهای سبک سنتی و تلفیقی حضور داشتیم.

وی افزود: در مجموع و با تمامی زحماتی که بانوان هنرمند در عرصه هنر موسیقی به جان خریدند از موسیقی بانوان حمایتی صورت نمی‌گرفت و حداقل‌ترین امکانات را نیز در دسترس نداشتیم و حتی از انجام تبلیغ کنسرت‌های آنها در محافل عمومی ممانعت می‌شد که می‌توانست با اندکی حمایت و نیز برخورداری از امکانات اتفاقات بهتری در موسیقی بانوان ایران شکل گیرد.

سرپرست گروه «آوای مهربانی» با اشاره به اینکه درحال حاضر مشغول چه فعالیت موسیقایی است، عنوان کرد: چند سالی است که ویروس کرونا فعالیت هنری را مختل کرده است و در این شرایط من و دوستان هنرمندم با تدریس آنلاین و گاهی حضوری انجام وظیفه کرده‌ایم که این موضوع مشکلات خود را داشت. البته در این اواخر نیر در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد و علی رغم اینکه تعداد زیادی از گروه‌ها اعلام آمادگی کردند فقط سه گروه را پذیرفتند که خود سوالات بسیاری را به وجود آورد.

پورگرامی در پایان بیان کرد: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا بانوان هنرمند بتوانند با آسودگی خاطر به فعالیت هنری خود ادامه دهند.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است