تابلوی موزیکال «فرهادکُش» در حافظیه اجرا شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۲۸

تابلوی موزیکال «فرهادکُش» در حافظیه اجرا شد

پروژه «تار و تاریخ» در تازه‌ترین اقدام خود تابلوی موزیکال «فرهاد کُش» را در حافظیه شیراز اجرا کرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی، قطعه «فرهادکُش» اثری از میدیا فرج‌ نژاد در قالب پروژه «تار و تاریخ» است که در حافظیه شیراز اجرا شد و آواز این قطعه را محمد ذاکرحسین خوانده شد و کریم ابراهیمی تنبک و علیرضا نصیری‌فرد هم دف نواختند.

فرج‌‌نژاد این قطعه را روی شعری از حافظ و به صورت تابلوی موزیکال ساخته است.

در ادامه یادداشت میدیا فرج‌ نژاد درباره آهنگ «فرهاد کُش» را می‌خوانید: «برای ما ایرانی‌ها حافظ تنها یک شاعر نیست، یک غزل سرای توانای ایرانی نیست؛ حافظ یک محرم راز است، دوست خلوت‌هایمان، راهنمای دقایق سردرگمی، وجودی که به او اعتماد داریم.

برای من، حافظ مثل معلم، پیامبر ‌و گاهی هم‌ نقش پدر بوده و هست. بارها درد دلم را شنیده و زبان حالم بوده، اشتباهاتم را گوشزد کرده و رهنمون‌هایش زندگی‌ام را دگرگون ساخته است.

بارها در کشاکش زندگی اسیر بودم و به یاد آوردم که:

تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار/ که رحم اگر نکند مدعی، خدا بکند

تنها هشت سالم بود وقتی اولین غزلش را روی زانوی مادر حفظ کردم و اولین تصنیفی که ساختم نیز روی غزلی از لسان الغیب بود.

تصمیم گرفتم همان نخستین ساخته‌ام، «فرهاد کُش» را از حافظ بزرگ که سال ۱۳۸۱ نوشته بودم و سال ۱۳۸۵ برای بار اول با صدای حسام‌الدین سراج ضبط شده بود، بازنوازی کنم.

هنوز همان حسی را دارم که در بیست سالگی‌ام به غزل حافظ داشته‌ام. عاشقانه ستایشش می‌کنم.

در زمان ضبط، درهای حافظیه باز بود و عاشقان حافظ میزبان‌مان شدند. مردمی که از هشت صبح به دیدارش آمده بودند، به قدری به ما لطف داشتند و همراه ما بودند که دستبوس تک تکشان هستم.»

میکس و مسترینگ این قطعه برعهده احمد میرمعصومی بوده است. کارگردان و تدوینگر تابلوی موزیکال «فرهاد کُش» مرتضی حاج‌محمدی است.

تابلوی موزیکال در پروژه‌های مختلف تعاریف متفاوتی دارد. اما در پروژه‌ «تار و تاریخ» براساس پدیده‌ای مانند یک بنا، یا تاریخ یک منطقه در نقطه‌ای مشخص، موسیقی ساخته می‌شود تا روایتگر آن بنا یا روایتگر بخش مشخصی از تاریخ به زبان موسیقی باشد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است