واکنش به زمزمه گرفتن مدیریت برج آزادی از وزارت ارشاد/ شهرداری نمی‌تواند این مجموعه تخصصی را اداره کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۹
سرپرست مجموعه برج آزادی با صبا مطرح کرد؛

واکنش به زمزمه گرفتن مدیریت برج آزادی از وزارت ارشاد/ شهرداری نمی‌تواند این مجموعه تخصصی را اداره کند

سرپرست مجموعه فرهنگی - هنری آزادی تهران در واکنش به گمانه‌زنی‌ها برای واگذاری این مجموعه به شهرداری تهران گفت که مدیریت این مجموعه با بنیاد رودکی است و شهرداری نباید در مدیریت آن مداخله داشته باشد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، پرویز سروری نایب رییس شورای شهر تهران پس از جلسه مجلس شورای اسلامی در ۱۶ فروردین ماه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های برج آزادی تهران فرصت ۶ ماهه‌ای در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است تا با تکمیل مطالعات در این زمینه و طرح مدیریت واحد در مجموعه فرهنگی – هنری آزادی را به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

این اظهارنظر در حالی است که مدیریت مجموعه فرهنگی – هنری آزادی تهران در اختیار بنیاد رودکی و تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در پی اظهارنظر نایب رییس مجلس شورای اسلامی این گمانه‌ ایجاد می‌شود که در آینده قرار است مدیریت برج آزادی تهران به شهرداری تهران واگذار شود؛ امری که می تواند یک عقب نشینی بزرگ برای وزارت ارشاد باشد.

سید عباس عظیمی سرپرست مجموعه فرهنگی – هنری آزادی تهران درباره این موضوع در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: تکلیف مدیریت مجموعه فرهنگی – هنری آزادی مشخص است و برج آزادی زیرمجموعه بنیاد رودکی و درنهایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد و متوجه این موضوع که چرا شهرداری یا شورای شهر تهران باید درباره مدیریت این مجموعه تصمیم‌گیری کند، نشدم. این مجموعه از ابتدای تاسیس تاکنون، یعنی بیش از ۵۰ سال، تحت مدیریت وزارت فرهنگ و هنر و سپس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است که از سال ۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی با ادغام مدیریت برج آزادی در تالار وحدت، مجموعه را در اختیار یک موسسه عمومی غیردولتی به نام بنیاد رودکی قرار می دهد که تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

این مدیر حوزه فرهنگ بیان کرد: در ابتدای تاسیس، پیش بینی شده بود که در این مجموعه رویدادهای فاخر هنری برگزار شود و به همین دلیل هم مدیریت مجموعه در اختیار یکی از تخصصی ترین مجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است. نکته بسیار مهم این است که مجموعه برج آزادی کارکردی فرهنگی – هنری دارد که فارغ از ماموریت مجموعه ای مانند شهرداری است.

او ادامه داد: برج آزادی در ابتدا به عنوان نماد پایتخت ایران ساخته شد اما در پنجاه سال گذشته به عنوان نماد وحدت و هویت ملی مطرح شده است و از دوستان می‌خواهم درباره این طرحی که درباره مدیریت واحد این مجموعه عنوان کرده‌اند، بیشتر توضیح دهند. فارغ از اینکه برج آزادی زیر نظر چه ارگانی باشد نیاز به یک سری توجه دارد که دولت باید به این الزامات پاسخ مناسب بدهد.

عظیمی گفت: یک بنای تاریخی، ملی و گردشگری نیازمند تخصیص اعتبار برای حفظ، نگهداری و بازسازی است که به دلیل مشکلات بودجه ای با کاستی هایی روبه‌رو بوده است. برای رفع این کاستی ها باید بیش از اینکه به فکر تغییر تشکیلات مجموعه ای که به صورت تخصصی در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می شود، باشیم باید در جهت رفع نواقص گام برداریم و همه مجموعه ها حتی شهرداری سایر کلان شهرها هم کمک کنند.

هنوز ماجرای شلیک توپ در نوروز سال گذشته از سوی شهرداری را فراموش نمی کنیم

او تصریح کرد: در دوره گذشته، در برخی موارد شهرداری به جای اینکه در حفظ این بنا کمک کننده باشد، بودجه بیت‌المال را صرف اموری مثل تخریب پارکینگ کرد و عملا باعث رکود فعالیت های این مجموعه شد که به لطف نگاه فرهنگی شهردار منطقه ۹ از ابتدای امسال به این مهم توجه شد. هنوز ماجرای شلیک توپ در نوروز سال گذشته از سوی شهرداری را فراموش نمی کنیم که برخلاف اصول نگهداری و حفاظت از میراث ملی به بنا آسیب رساندند. اینها نمونه ای از این موضوع است که مدیریت یک مجموعه تخصصی با کارکرد فرهنگی و هنری در تخصص شهرداری نیست.

عظیمی در پایان صحبت هایش خاطرنشان کرد: به طور مثال پیش‌تر شورای شهر تهران طرح توسعه و ساماندهی فرهنگی اطراف میدان آزادی را مطرح کرد که برای توسعه فضاهای اطراف برج آزادی بسیار طرح خوبی بود و اینکه شهرداری تهران می‌تواند در ارتباط با کمک به مسائل و مشکلات برج آزادی مانند بازسازی بنا کمک کند و قطعا از این موضوع استقبال می کنیم.

لازم به توضیح است که در چند مدت اخیر اجرای ویدیو مپینگ هایی با رویکرد سیاسی روی برج آزادی نقد و نظرهایی را برانگیخته است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است