کرونا ما را برای انتخاب چهره هنر انقلاب با مشکل مواجه کرد / واکنش حوزه هنری نسبت به جنگ در اوکراین | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۳
در نشست خبری هفته هنر انقلاب مطرح شد؛

کرونا ما را برای انتخاب چهره هنر انقلاب با مشکل مواجه کرد / واکنش حوزه هنری نسبت به جنگ در اوکراین

نشست رسانه‌ای هفته هنر انقلاب اسلامی صبح امروز ۱۷ فروردین ماه برگزار و برنامه‌های حوزه هنری انقلاب برای این هفته تشریح شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، نشست رسانه‌ای هفته هنر انقلاب اسلامی صبح امروز ۱۷ فروردین ماه با حضور مجدالدین معلمی دبیر هفته هنر و سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار شد.

معلمی در ابتدای این مراسم عنوان کرد: شیوع کرونا غیر از اینکه سلامت مردم را تهدید کرد به فعالان فرهنگ و هنر هم آسیب بسیاری وارد کرد و بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری ما خدشه‌دار شدند. امسال برای انتخاب چهره هنر سال هم دچار مشکلاتی بودیم زیرا یکی از مهم‌ترین شاخص ها برای انتخاب افراد اقبال عمومی نسبت به کار آن‌ها و تاثیرگذاری بود که در ایام کرونا اجتماعات و رابطه هنرمندان با مردم کم‌رنگ شده بود.

او ادامه داد: برای هفته هنر انقلاب سه جنس برنامه در نظر گرفته‌ایم؛ ابتدا تکریم از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در سال گذشته و از یکشنبه ۲۱ فرودین تا پنجشنبه ۲۵ فروردین ماه به مدت پنج شب از هنرمندان یک رشته تخصصی دعوت کرده‌ایم تا نشست صمیمی‌ای برگزار شود براین اساس یکشنبه هنرمندان حوزه سینما و تئاتر، دوشنبه نویسندگان و پژوهشگران، سه شنبه محققان و راویان انقلاب، چهارشنبه هنرمندان موسیقی و شعر، پنجشنیه هنرهای تجسمی و معماری حضور دارند.

دبیر هفته انقلاب بیان کرد: در ۲۰ رشته هنری ۲۰ هیات علمی تشکیل دادیم و از آن‌ها درباره انتخاب چهره سال هنر انقلاب نظرخواهی شد و اکنون با ۳۰ برگزیده مراسم تجلیل را برگزار می‌کنیم.

ملاک‌های انتخاب چهره هنر سال انقلاب

او در ادامه درباره شاخص‌های انتخاب چهره هنر انقلاب گفت: مهم‌ترین شاخص برای معرفی هر فرد در ابتدا این است که خالق اثری با گستره بالا باشد و اثر او میان مخاطبان دیده شده باشد و سوابق ارزنده فرد در زمینه آموزش هنر انقلاب به جوانان، فعالیت موثر در جبهه فرهنگی هنری انقلاب، جریان‌سازی فرهنگی هنری انقلاب در استان‌ها، کنش هنرمندانه به جریان‌های معارض فرهنگی، کسب موفقیت و جوایز از جشنواره‌های جهانی و ملی از دیگر شاخص‌های انتخاب افراد است.

معلمی درباره اقدامات توسعه‌ای در هفته انقلاب توضیح داد: در این هفته ۲۰ سالن سینمای جدید به کشور اضافه می‌شود. در سه استان توسعه گالری خواهیم داشت و یک فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در استان همدان افتتاح می‌شود. همچنین تلاش داریم با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران طرح یک شهر یک گالری را در تهران برگزار کنیم و محصولات فرهنگی ازجمله پوستر را در سطح شهر اکران کنیم.

معلمی در پایان این بخش از صحبت هایش تاکید کرد: سینماهای حوزه هنری کشور یکشنبه ۲۱ فرودین ماه از افطار تا سحر نیم‌بها خواهند بود و کتابفروشی‌های سوره مهر یکشنبه ۲۰ درصد تخفیف خواهند داشت.

برنامه‌های هفته هنر انقلاب در حوزه تجسمی

شجاعی طباطبایی اظهار کرد: امسال ۳۰ پوستر با محتوا و مبتنی بر دست‌نوشته‌های شهید آوینی تولید کرده‌ایم که در تمامی مراکز استان‌ها این پوسترها به نمایش درمی‌آیند. همچنین امسال بحث هم‌افزایی با سایر ارگان‌ها را شاهد بودیم و دوستان دیگری از معاونت هنری ارشاد، شهرداری و … در کنار ما هستند تا با هم این اتفاق را رقم بزنیم.

او درباره نمایشگاه‌های هفته انقلاب عنوان کرد: در سه گالری حوزه هنری و باک باکس میزبان نمایشگاه‌های آثار هنرهای تجسمی هستیم و همزمان نمایشگاه‌هایی در تهران داریم و همزمان در بنیاد شهید آوینی و فرهنگسرای نیاوران نمایشگاه‌هایی خواهیم داشت.

نماش مطالبات مردمی در سطح شهر

این کارتونیست خاطرنشان کرد: در حوزه پرداختن به کرونا ما اولین کشور بودیم که فعالیت‌های فرهنگی هنری را آغاز کرد و در پویش کرونا را شکست می‌دهیم از ۸۰ کشور شرکت‌کننده داشتیم. دغدغه های ما در مباحث انقلاب گسترده است و در ارتباط با مباحث روز جهان همواره از ما انتظار دارند که واکنش نشان دهیم. در واکنش به جنگ در اوکراین نیز در پی این بودیم که برنامه‌ای داشته باشیم با محتوای اینکه حقوق بشر واکنشی متناقض نسبت به اتفاقات جهان به طور مثال اتفاقات جنگ در یمن و دیگر کشورها دارد. فراخوان این رویداد هم آماده بود اما در نهایت فکر کردیم که باید به فکر جریانی باشیم که تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد و درنتیجه قرار است فضایی شهری مانند میدان ولیعصر را انتخاب کنیم تا بتوانیم مطالبات مردمی، سیاسی و جهانی را در قالب کارتون و کاریکاتور در معرض دید مردم و شهروندان قرار دهیم.

معلمی در پاسخ به اینکه همواره یک طیف خاصی از هنرمندان در فعالیت های حوزه هنری حضور دارند، گفت: در این نمایشگاه که قرار است در هفته هنر انقلاب افتتاح شود، ۳۰ نفر از چهره های جوان هنر گرافیک، حضور دارند و آثاری از آن‌ها ارائه کرده‌ایم که به تعبیر استادان آثار کم‌نظیری هستند. مسلما هر دستگاهی سیاست‌گذاری هایی دارد و توجه ما به هنر انقلاب تنها معطوف به سال ۵۷ نیست و باید به مسائل روز نیز توجه داشته باشیم. قطعا با محدودیت‌هایی در زمینه امکانات هم مواجه هستیم و نمی‌توانیم با تمام اهالی سینما فیلم بسازیم با این حال امسال حوزه هنری ۴ فیلم سینمایی تولید کرد و امسال ساخت سریال هم در دستور کار قرار دارد.

دبیر هفته انقلاب درباره جریان‌سازی فعالیت‌های حوزه هنری در زمینه هنر انقلاب تصریح کرد: هنر روشن‌فکری و فرم‌زده مخاطبش قابل مقایسه با هنر مردمی نیست در این راستا اگر هنر انقلاب را یک هنر مردمی بدانیم یک جنس مخاطب برای آن تعریف می‌شود و اگر هنر روشن‌فکری تعریف کنیم دسته دیگری از مخاطبان را همراه خود دارد.

معلمی در پایان عنوان کرد: در هر داوری نظریات شخصی افراد دخیل است اما برای جلوگیری از این امر که بروز نظرات و علایق شخصی در انتخاب چهره هنر سال انقلاب کم‌تر شود، داوری‌ها را متکثر کردیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000