وزارت علوم می‌خواهد کنترل جشنواره تئاتر دانشگاهی را در دست بگیرد/ رحمت امینی سمت دانشجویان بایستد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۲
رفیق نصرتی در گفتگو با صبا:

وزارت علوم می‌خواهد کنترل جشنواره تئاتر دانشگاهی را در دست بگیرد/ رحمت امینی سمت دانشجویان بایستد

رفیق نصرتی پژوهشگر و منتقد تئاتر می گوید وزارت علوم باید اجازه بدهد دانشجوبان خود برای سرنوشت جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی تصمیم بگیرند و از رفتارهای کنترل‌گر و غیر دمکراتیک دست بردارد.

رفیق نصرتی پژوهشگر و مدرس تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره روند برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی در طول سال‌های گذشته عنوان کرد: از زمانی که کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های کشور تشکیل شد مجمع‌هایی با حضور دبیران این کانون‌ها شکل گرفت تا درباره اتفاقات فرهنگی دانشجویی تصمیم گیری شود. در سال ۱۳۸۸ و روی کار آمدن دولت دهم فعالیت کانون‌های فرهنگی دانشگاهی تحت شعاع قرار گرفت و نسبت به گذشته کمتر شد و تاحدودی رفتارهای غیردموکراتیک اعضای مجمع‌ها این بهانه را به وزارت علوم داد که فرادمکراتیک و بالاتر از مجمع تصمیم بگیرند.

این منتقد تئاتر اظهار کرد: وزارت علوم و تحقیقات در سال ۱۳۸۸ برای اولین بار رسماً دبیر جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر دانشگاهی را انتخاب کرد و با این کار روند دموکراتیک دانشجویی را به هم‌ ریخت و امیرحسین حریری را دبیر جشنواره کرد. با روی کارآمدن دبیر جدید، ساختار دموکراتیک دانشجویی جشنواره تغییر کرد و ساختاری بروکراتیک بر جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی حاکم شد. در این ساختار بروکراتیک دانشجویان دیگر تصمیم گیرنده نبودند و در جایگاه مدیران اجرایی وزارت علوم و تحقیقات قرار گرفتند.

این نمایشنامه نویس مطرح کرد: پس از گذشت چند دوره از تغییر روند برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی، دانشجویان نسبت به ساختار شکل گرفته معترض شدند و این موضوع باعث شد تا وزارت علوم و تحقیقات درصدد تشکیل یک شورا برای انتخاب دبیر جشنواره برآید و درنهایت شورای تشکیل شده شامل سه نماینده دانشجویی از دانشگاه تهران، دانشگاه هنر و دانشگاه تربیت مدرس است و بقیه افراد عضو آن از استادان، وزارت علوم و تحقیقات و یا دبیران سابق جشنواره هستند.

بار دانشجویی شورای انتخاب دبیر جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی کم است

او افزود: عملکرد این شورا هم بدین شکل است که دانشجوهای متقاضی برای حضور به عنوان دبیر جشنواره برنامه‌هایشان را در این شورا ارایه می دهند و این شورا براساس این برنامه‌ها دبیر را انتخاب خواهد کرد‌. البته که خود این شورا هم به حد کافی دموکراتیک نیست چراکه بار دانشجویی خیلی کمی دارد.

این پژوهشگر درباره تعداد دانشجویان حاضر در شورای تشکیل شده به منظور بررسی برنامه و تعیین دبیر جشنواره اظهار کرد: تعداد دانشجویان این شورا اینقدر کم است که مثل سال گذشته حتی وقتی در موضوعی هم عقیده نیز باشند باز آنچه وزارت علوم و تحقیقات درنظر دارد، عملی می‌شود.

یک شورای تهرانی با دانشجویان تهرانی

نصرتی با اشاره به دخیل نبودن دانشگاه های هنر شهرستان‌های سراسر کشور عنوان کرد: نکته دوم این است که در این شورا دیگر دانشگاه‌های هنری مثل دانشگاه آزاد، دانشگاه سوره و دانشگاه‌های شهرستان‌هایی مانند دامغان، هنر شیراز و… نادیده گرفته شده‌اند و صرفاً یک شورای تهرانی با دانشجویان تهرانی است.

این مدرس و منتقد تئاتر ادامه داد: وزارت علوم و تحقیقات در این شورای غیر دموکراتیک به طور رسمی فرد موردنظرش را انتخاب می‌کند و با دخیل کردن افراد موافقِ گزینه منتخب خود در شورا، برنامه هایش را عملی می کند. این کار در ظاهر قانونی هست اما اخلاقی نه! در اصل نمی‌توان به این نظر اعتراض کرد چراکه وزارت علوم و تحقیقات حق دارد فردی را که مدنظرش است انتخاب کند در حالیکه همه می دانند باطن ماجرا چیز دیگری است.

او مطرح کرد: در چنین شرایطی وزارت علوم و تحقیقات در اواخر سال گذشته به طور ناگهانی رحمت امینی را به عنوان دبیر علمی جشنواره بین‌المللی جشنواره تئاتر دانشگاهی معرفی می‌کند و اولین موضوعی که به ذهن متبادر می‌شود همان برخورد سال ۱۳۸۸ با کانون های فرهنگی و جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی است و طبیعی است که دانشجویان در مقابل این انتخاب مقاومت می‌کنند و سویه منفی‌اش را می‌بینند.

وزارت علوم و تحقیقات از جشنواره تئاتر دانشگاهی خسته است

این منتقد و نویسنده تئاتر خاطرنشان کرد: رحمت امینی دبیر علمی منتخب از سوی وزارت علوم و تحقیقات به طور شفاف بیان می‌کند که این وزارت به دلایل زیادی از جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ناراحت و خسته است و هدفش از انتخاب دبیر علمی سروسامان دادن به اوضاع جشنواره است و از سوی دیگر امینی تاسیس یک دبیرخانه دایمی جشنواره را به عنوان دلیلی برای قبول پیشنهاد وزارت علوم و تحقیقات بیان می‌کند.

لزوم تشکیل دبیرخانه دایمی برای جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی

این مدرس و پژوهشگر تئاتر اظهار کرد: قطعا دبیرخانه دایمی تقاضای چندین ساله دانشجویان است. دبیرخانه دایمی یعنی جایی که در هر زمان و هر روز از سال برای جشنواره باشد؛ محلی که متاسفانه پس از گذشت بیست و چهار دوره از جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی همچنان نامشخص و سرگردان است.

برخورداری از بودجه مشخص در ردیف بودجه وزارت علوم و تحقیقات

نصرتی عنوان کرد: دومین نکته ضروری برای برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی برخورداری از بودجه مشخص در ردیف بودجه وزارت علوم و تحقیقات است تا این رویداد به طور دایم از برخوردهای سلیقه‌ای و زد و بند در تخصیص بودجه براساس محبوب و مغضوب بودن دبیر در امان باشد.

ضرورت نگارش اساسنامه مصوب دانشجویی و دمکراتیک 

این هنرمند اظهار کرد: علاوه بر دبیرخانه دایم و بودجه مصوب، جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی نیازمند نگارش یک اساسنامه مصوب دانشجویی و دموکراتیک برای احیای مجمع کانون های فرهنگی است.

او مطرح کرد: دانشگاه های مختلف شامل حدود ۱۵۰ کانون فرهنگی هستند که نزدیک به ۸۰ کانون آنها تئاتری است پس در گام اول باید دبیرخانه دایمی شکل بگیرد. این ۸۰ نماینده در تهران یا هر مکان دیگری جمع شوند و برطبق رای گیری، ۵ نفر را به عنوان هیات امنای کانون های دانشگاهی انتخاب کنند، اساسنامه بنویسند و هر سال این جمع دانشجویی دبیر و مشاور دبیر جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی را انتخاب کنند، حتی اگر این رویداد از بین استادان نیازمند دبیر علمی است همین جمع دانشجویی دبیر مربوط را انتخاب کنند نه وزارت علوم.

جشنواره نیاز به دبیر علمی ندارد

او بیان کرد: در حال حاضر تمام صحبت دانشجویان این است که دبیر علمی انتخاب شده از سوی وزارت علوم و تحقیقات از این منصبی که ساختار دموکراتیک و دانشجویی جشنواره را محدود می کند، استعفا دهد.

نصرتی اظهار کرد: از نظر دانشجویان، جشنواره نیاز به دبیر علمی ندارد اما رحمت امینی می تواند فردی باشد که به دور از عنوان دبیر علمی پیام دانشجویان مبنی بر استقرار دبیرخانه دایمی، تصویب بودجه مشخص و اساسنامه مصوب و دموکراتیک کاملا دانشجویی را به وزارت علوم و تحقیقات ابلاغ کند.

این نویسنده ادامه داد: در این صورت اگر وزارت علوم و تحقیقات، رحمت امینی را به عنوان نماینده‌ای برای رسیدگی به خواست دانشجویان در نظر بگیرد قطعا دانشجویان با او همراه خواهند شد.

پرهیز از لابی‌گری و ایجاد ساختار قدرت و باندبازی

او افزود: به عنوان مثال رحمت امینی یا هر استاد دیگری که توانش را دارد تلاش کند دبیرخانه دایمی جشنواره تاسیس شود. در گام بعدی بودجه ای در وزارت علوم و تحقیقات به منظور برگزاری جشنواره مصوب شود و در گام سوم تلاش کند خود دانشجویان و نمایندگان کانون‌ها، یک اساسنامه کاملا دانشجویی و دموکراتیک به تصویب برسانند که هرسال طبق آن عمل شود و براساس این اساسنامه حتی اگر استادی در جشنواره نقش دارد صرفا در جایگاه مشاور و به انتخاب خود دانشجویان باشد و البته در این مسیر از هرگونه لابی‌گری و ایجاد ساختار قدرت و باندبازی پرهیز کند.

این مدرس تئاتر اظهار کرد: اگر چنین تلاشی از سمت رحمت امینی در جهت اصلاح زیرساخت‌های‌برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی انجام شود احتمالاً قاطبه‌ دانشجویان از او حمایت خواهند کرد.

رحمت امینی سمت قاطبه دانشجویان و مطالباتشان بایستد

نصرتی توضیح داد: نقد درست رحمت امینی و انتصاب او کاملاً بجاست اما برخی توهین‌های صورت گرفته دور از فضای گفتگوی مناسب و سازنده است. فراموش نکنیم متاسفانه ما در تئاتر، استادانی داریم که هیچ چیز در مورد جشنواره تئاتر دانشگاهی و فضای تئاتری نمی‌دانند، اصلاً تئاتر برایشان مهم نیست و تعطیلی جشنواره دانشگاهی هم حتی برایشان ذره ای اهمیت ندارد، در قبال چنین افرادی نباید به استادانی که دغدغه دارند هتاکی کرد اما نقد، حتی نقد خیلی تند هم به‌جاست و ضروری. طبیعی است در این میان از رحمت امینی هم انتظار می‌رود سمت قاطبه دانشجویان و مطالبات آن‌ها بایستد نه نیات ناصحیح و ناصواب وزارت در مورد جشنواره تئاتر دانشگاهی.

او خاطرنشان کرد: ممکن است که وزارت علوم و تحقیقات حتی ژست منحل کردن کامل جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی را گرفته باشد و رحمت امینی با نیت خیر برای حفظ این رویداد و سامان دادن به شرایط فعلی حضور در سمت دبیرعلمی جشنواره را پذیرفته است اما در این حالت هم، قطعا بهترین برخورد و کنش در این فضا این است که رحمت امینی مطالبه دانشجویان را به گوش وزارت علوم و تحقیقات برساند و اگر قرار است جشنواره تعطیل شود، اجازه بدهد تا وزارت علوم ماهیت اصلی خود را نشان دهد.

وزارت علوم و تحقیقات از رفتارهای کنترل‌گر دست بردارد

او اظهار کرد: در اصل وزارت علوم و تحقیقات با چنین تصمیماتی این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که رسماً در تلاش است تا بیش از پیش کنترل جشنواره را در دست بگیرد.

رفیق نصرتی در پایان گفت: بیش از رحمت امینی این وزارت است که باید آماج نقدها و نوشته‌های دانشجویان باشد چون در اصل این وزارت علوم و تحقیقات که باید به مطالبات دانشجویان پاسخ بدهد و از رفتارهای کنترل‌گر دست برداشته و اجازه دهد جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی طبق روال قبل و با آزادی بیان با شور و شوق دانشجویی اجرایی شود و امیدوارم رحمت امینی هم پاسخ درستی به مطالبات دانشجویان بدهد و صدای اکثریت انان را شنیده باشد یا بشنود.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است