انتشار نتایج تکراری نظرسنجی از مخاطبان تلویزیون/ چرا آمار قطره‌چکانی داده می‌شود؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۹
صبا گزارش می‌دهد؛

انتشار نتایج تکراری نظرسنجی از مخاطبان تلویزیون/ چرا آمار قطره‌چکانی داده می‌شود؟

نتایج نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره میزان مخاطب برنامه‌های تلویزیون به صورت بسیار محدود منتشر شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، ۲۴ فروردین ماه پایگاه اطلاع رسانی سیما نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات این سازمان را درباره برنامه‌های نوروز ۱۴۰۱ سیما منتشر کرد؛ نتایجی که نسبت به آنچه پیشتر و در ایام تعطیلات نوروزی امسال منتشر شد، اطلاعات جدید چندانی ندارد.

بر این اساس آمار درصد بیننده و درصد رضایت در حد زیاد از سریال «زیرخاکی» و ویژه‌برنامه تحویل سال «عصر جدید» به عنوان پربیننده‌ترین سریال نوروزی و ویژه‌برنامه تحویل سال سیما منتشر شده، اما اعداد و ارقامی از سایر مجموعه‌ها و برنامه‌های سیما ارایه نشده است.

این در حالی است که در سال‌های گذشته، نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما از برنامه‌های نوروزی، به صورت مفصل و با جزییات فراوان در دسترس عموم قرار می‌گرفت. مثلا در سال ۹۹ علاوه بر آمار کل مخاطبان تلویزیون، درصد مخاطب پربیننده‌ترین ویژه‌برنامه‌های سیما از رتبه اول تا هشتم منتشر شد. این ارقام برای سریال‌های نوروزی تا رتبه چهارم و شبکه‌های پرشنونده رادیویی تا رتبه نهم بود.

در سال ۱۴۰۰ نیز آمار مخاطب ۱۴ برنامه غیرنمایشی ویژه نوروز و ۵ سریال نوروزی اعلام شد.

حال می بینیم که در گزارش جدید منتشرشده از برنامه‌های نوروز ۱۴۰۱، حتی آمار بیننده «عصر جدید» به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه سیما در این بازه زمانی نیز نیامده است.

روشن نیست علت این اقدام چیست و چرا پایگاه اطلاع رسانی سیما ترجیح داده تا به شکل چشمگیری از شفافیت آمار بینندگان برنامه‌های تلویزیون بکاهد و در این بازه زمانی مهم، آمار را به شکلی قطره‌چکانی منتشر کند.

نکته قابل تامل آن که در شماره اخیر ضمیمه قاب کوچک روزنامه جام جم متعلق به سازمان صداوسیما، بدون ارایه آمار و ارقام، آمده است: به نظر می‌رسد میزان بیننده مجموعه برنامه‌های سیما در نوروز ۱۴۰۱ نسبت به نوروز ۱۴۰۰ کاهش یافته است.

هرچند در ماه‌های انتهایی سال ۱۴۰۰، بعضی گزارش‌های رسمی از نتایج نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات صداوسیما، به شکلی نسبتا مفصل آمارهایی را از برنامه‌ها و مجموعه‌های سیما منتشر کرد، اما مشخص نیست با اقدام اخیر و پنهان کردن آمار مخاطب برنامه‌ها، آیا روند شفافیت در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت یا خیر.

تردیدی نیست که شفافیت آمار مخاطبان برنامه‌های رادیو و تلویزیون، به سود مخاطب و در درازمدت به سود خود صداوسیماست؛ چراکه مسیر را برای نقد درست‌تر و دقیق‌تر تولیدات و شبکه‌ها هموار می‌کند.

بیشتر بخوانید

تحلیلی بر آمار ۵ درصدی مخاطبان «آقازاده»/ سریال‌های خانگی پربیننده‌ترند یا تلویزیونی؟

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است