به زودی دست به قلم خواهم شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۴
وجیهه سامانی در گفت‌وگو با «صبا»:

به زودی دست به قلم خواهم شد

«درصدد فرصت و فراغتی برای نوشتنش هستم و انشاالله به زودی دست به قلم خواهم شد. اين طرح یک درام اجتماعی است كه داستانش حول محور مشکلات و معضلات اخلاقی اجتماعی جوانان می گردد.»

وجیهه سامانی متولد ١٣۵۵؛ دانشجوی انصرافی رشته مامایی، فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی است که تاکنون کارهای اجرایی فرهنگی متعددی از جمله داوری جشنواره‌های داستانی قلم زرین، ققنوس، جوشن، جشنواره ادبی یوسف، جشنواره داستانی بسیج هنرمندان و چند دوره جشنواره داستانی بسیج دانشجویی؛ همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزش نویسندگی در تهران و شهرستان ها را به عهده داشته است.
سامانی در سال ٨۵ رتبه اول جشنواره مطبوعات وزارت ارشاد و جایزه ویژه حج عمره را در بخش مقاله ادبی کسب کرده، و با کتاب «عروس آسمان» برگزیده جشنواره حبیب غنی پور سال ٨٨ شده است.

او که در سال جاری دبیری جشنواره قلم زرین را به عهده داشت، عمده آثارش در بخش بزرگسال است اما از مجموع یازده اثری که تا به حال به صورت مستقل به چاپ رسانده، یک رمان و یک داستان بلند در ژانر نوجوان هم به چشم می خورد. که هر دوی این آثار، جوایز ادبی جشنواره های مختلفی را کسب کرده اند: رمان “آن مرد با باران می آید” سال ٩١ برگزیده جشنواره داستان انقلاب حوزه هنری شد و سال ٩۶ از سوی مجمع ناشران مورد تقدیر قرار گرفت.
داستان بلند “بادبادک ها” ی او هم برگزیده مسابقه داستان نویسی انتشارات علمی فرهنگی است که توسط کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان هم از آن تقدیر شده است.

از مهمترین و جدیدترین آثار وجیهه سامانی می توان به آن مرد با باران می آید، بادبادکها، عروس آسمان،‌ تو را من چشم در راهم؛ گزیده ادبیات معاصر؛ خواب باران و … اشاره کرد.

سامانی در مورد آخرین کتاب خود «خواب باران» به خبرنگار فرهنگی «صبا» می گوید: رمان «خواب باران» قصه دختری است که با معضلات اخلاقی زیادی در خانواده اش مواجه است و علیرغم کمبودها و مشکلات بسیار و با حمایت‌های مادرش، وارد دانشگاه می‌شود اما پدرش او را معتاد می‌کند. در این بین او که دل در گرو عشق جوانی به نام امیر دارد، اعتیادش را مانع ازدواج می بیند چرا که پسر از اساس از این قضیه و وضعیت خانواده او بی‌خبر است. این موضوع سبب می‌شود تا دختر وارد ماجرای پیچیده ای شود که مسیر زندگی اش را به کلی دگرگون کند.

این نویسنده در مورد موضوع داستان گفت: رمان «خواب باران» اثری اجتماعی با درونمایه ای دینی اخلاقی است که به حکمت و قضا و قدر الهی در مسیر زندگی آدم ها می‌پردازد.

وی در مورد استقبال از کتاب افزود: رمان خواب باران در مدت هشت ماه به چاپ دوم رسید و چاپ دوم این کتاب هم رو به اتمام است.

در پایان سامانی راجع به کار جدیدش خبر داد و گفت: حدودا شش ماهی به عنوان دبیر جایزه قلم زرین به شدت درگیر امور اجرایی این جشنواره بودم و عملا از فضای نوشتن دور شدم. اما طرح داستانی جدیدی دارم که مدتهاست درصدد فرصت و فراغتی برای نوشتنش هستم و انشاالله به زودی دست به قلم خواهم شد. این طرح یک درام اجتماعی است که داستانش حول محور مشکلات و معضلات اخلاقی اجتماعی جوانان می گردد.

سمیه سادات حسینی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است