روایت کسانی که عمر خود را در رادیو گذراندند/ ۸ دهه خدمت باافتخار به ایران | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۶
به مناسبت سالروز تاسیس رادیو در ایران؛

روایت کسانی که عمر خود را در رادیو گذراندند/ ۸ دهه خدمت باافتخار به ایران

فریبرز گلبن، داود حیدری و فیروزه آدابی سه پیشکسوت رادیو هستند که به مناسبت روز ملی رادیو درباره فعالیت‌های خود در رادیو و وضعیت فعلی این رسانه توضیح دادند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، ۸۲ سال پیش در ۴ اردیبهشت ۱۳۱۹ رادیو برای اولین بار در تهران شروع به فعالیت کرد و به دلیل دسترسی شهروندان تهرانی به امواج رادیویی، اولین شبکه‌ای را که در رادیو فعالیت می‌کرد رادیو تهران نامیدند و در سال ۱۳۳۶ رادیو تهران به دلیل گستردگی در استفاده عموم مردم ایران به رادیو ایران تغییر نام داد و در ادامه دومین شبکه رادیو هم با نام رادیو تهران شروع به فعالیت کرد. حدودا سال ۱۳۲۵ بود که هر استان در ایران برای فعالت شبکه رادیویی خود شروع به فعالیت کرده بود و راه رشد و تکامل این رسانه روز به روز بیشتر می‌شد.

حالا بعد از هشت دهه فعالیت رادیو به عنوان قدیمی‌ترین رسانه در ایران ۱۶ شبکه سراسری و ده‌ها شبکه استانی مانند رادیو ایران، جوان، پیام، تهران، سلامت، گفتگو، نمایش، قرآن، ورزش، فرهنگ، آوا، معارف، اقتصاد و… فعالیت می‌کنند تا بتوانند نیاز هر سلیقه‌ای را باتوجه به تولید محتوای مناسب پاسخ دهند.

به مناسبت روز ملی رادیو در ایران سراغ سه نفر از پیشکسوتان رادیو رفته‌ایم تا با تبریک و البته قدردانی از فعالیت‌های آن‌ها در چند دهه گذشته در شبکه‌های رادیویی، از شرایط فعلی رادیو  و سیر تحول آن در دهه‌های گذشته مطلع شویم. در این گزارش با پیشکسوتان و گویندگانی چون فریبرز گلبن، داود حیدری و فیروزه آدابی گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

فریبرز گلبن گوینده و تهیه کننده پیشکسوت رادیو در گفتگو با خبرنگار صبا درباره فعالیت‌های خود در رادیو گفت: من سال ۱۳۴۸ برای اولین بار وارد رادیو شدم و سال‌ها زیر دست استادان رادیو دستیاری کردم و آموختم و بعد از چند سال فعالیت مستمر به عنوان تهیه کننده در رادیو مشغول شدم.

وی ادامه داد: فعالیت را با رادیو ایران آغاز کردم و در برنامه‌های صبحگاهی و عصرگاهی این رادیو فعالیت می‌کردم، بعدها که رادیو پیام شروع به فعالیت کرد در این شبکه رادیویی هم برنامه سازی را ادامه دادم که تولید چندین برنامه را در آن‌ سال‌ها با داریوش کاردان تجربه کردم. بعدها که رادیو جوان تاسیس شد، به این شبکه رادیویی منتقل شدم و از ابتدای فعالیت این رادیو تاکنون درحال خدمت رسانی به همکاران و مردم ایران هستم.

تهیه کننده پیشکسوت رادیو درباره نسل جدید رادیو اظهار کرد: همیشه گفته‌ام و باز هم تاکید می‌کنم که رادیو خودش، عواملش را انتخاب می‌کند. برای فعالیت در رادیو نه پول مطرح است و نه جایگاه و رتبه بندی‌های اداری، بلکه یک عشق در فعالیت‌های رادیو مطرح است که با گذشت تمام این سال‌ها نمی‌توانم آن عشق و احساس را به درستی در کلمات معنی کنم.

گلبن با اشاره به یکی از گفتگوهای خود با حسن خجسته معاون اسبق صدا بیان کرد: یک روز در جلسه‌ای که با حسن خجسته داشتم، به او گفتم که درست است درآمد و برآوردهای فعالان رادیو در مقایسه با دیگر رسانه‌ها کم است، ولی بین خودمان بماند که اگر پول هم ندهید، باز برای رادیو کار می‌کنیم. اما حالا که فکر می‌کنم و شرایط اقتصادی را می‌بینم به مسئولان می‌گویم که اگر کمی بیشتر به گویندگان و فعالان رادیو توجه کنند و هوای آن‌ها داشته باشند، بچه‌ها بیشتر از قبل و با عشق و علاقه بیشتر برای رادیو کار خواهند کرد.

وی افزود: نسل جدید و جوان‌هایی که به رادیو اضافه شده‌اند، نسل خوبی هستند و معتقد هستم که عمده آن‌ها رادیو را می‌فهمند، شرایط رادیو را درک می‌کنند و صادقانه برای رادیو کار می‌کنند و این باعث خوشبختی من است که شاهد این نسل هستم.

اعتبار رادیو به گویندگان و کارمندان آن است

تهیه کننده برنامه «اینجا شب نیست» رادیو جوان درباره کاهش مخاطبان رادیو و راه حفظ مخاطبان آن توضیح داد: رادیو هیچ وقت مخاطبش کم نمی‌شود. رادیو با وجود تمام رسانه‌های مختلفی که در دنیا مطرح شده‌اند، هنوز در بین نیازهای مردم به رسانه، حرف اول را می‌زند. وظیفه من و دیگر فعالان حوزه رادیو این است که مخاطب و اعتبار رادیو را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: بچه‌ها و فعالان رادیو باید مطالعات خود را افزایش دهند، به نسبت تمام مسائل اطلاع داشته باشند و با علم پشت میکروفون‌ها قرار بگیرند و این مساله می‌تواند اعتبار را افزایش دهد. اعتبار رادیو به گویندگان و کارمندان آن است.

گلبن در پایان بیان کرد: برای تمام کسانی که در رادیو فعالیت می‌کند و کسانی که شنونده رادیو هستند، آرزوی سلامتی و خوشبختی می‌کنم و امیدوارم هر سال پرشکوه‌تر از سال گذشته کنار هم برای افتتاح رادیو جشن بگیریم.

داود حیدری مجری، گوینده، خواننده و کارشناس موسیقی رادیو و تلویزیون دیگر پیشکسوتی است که با او به گفتگو نشستیم. حیدری در گفتگو با خبرنگار صبا با اشاره به وضعیت فعلی رادیو بیان کرد: من و دیگر همکارانم که در این سال‌ها به رادیو می‌آییم، تنها به عشق مردم و به عشق رادیو و کارمان بوده است. اگر مدیریت‌ها تغییر کرده‌ است فعالیت‌ها و علاقه ما به رادیو تغییر نکرده است و تمام این هشت دهه با نفس همکاران من رادیو گرم باقی مانده است و امیدوارم که بعد از این هم بتوانیم به مردم خدمت رسانی کنیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های خود در رادیو در پنج دهه گذشته اظهار کرد: من از سال ۱۳۵۳ به رادیو آمده‌ام و در برنامه‌های مختلف رادیویی کار کرده‌ام و همچنان هم مشغول به فعالیت هستم و افتخار می‌کنم که در ابتدای دهه نهم عمر رادیو می‌توانم برای مردم فعالیت کنم.

حیدری ادامه داد: پایگاه اصلی فعالیت من در تمام این سال‌ها رادیو ایران بوده و هست ولی گاهی اوقات در شبکه‌های رادیویی مختلفی نیز دعوت می‌شوم و به آن‌ها به عنوان عضوی از خانواده ملحق می‌شوم. در حال حاضر برنامه‌های مختلفی چون برنامه موسیقایی «عندلیب» و «راه شب» را روی آنتن دارم و سال‌ها با برنامه‌های «صبح جمعه» و عصرگاهی رادیو ایران با مردم همراه هستم.

وی با اشاره به درگذشت هنرمندان و فعالان حوزه رادیو و دیگر حوزه‌های فرهنگی و هنری کشور در سال‌های شیوع بیماری کرونا گفت: این اتفاق نامبارکی که افتاد و بیماری کرونا در ایران و دیگر کشورها همه گیر شد، باعث شد من دوستان و همکاران زیادی را در حوزه اجرا در صدا و سیما از دست دادم و جای تاسف دارد و من یقین دارم که پر کردن جای هنرمندان فقید عرصه رسانه و فرهنگ و هنر که خاطره ساز مردم ایران بوده‌‌اند امر بسیار سختی است که نیاز به سال‌ها گذشت زمان است تا گوینده و هنرمندی پیدا شود تا بتواند خلا نبود آن‌ها را پر کند. روح شان شاد و جایگاه آن‌ها مینو باد.

رادیو هنوز جوان است

گوینده برنامه رادیویی «عندلیب» درباره تاثیر رسانه‌های نوظهور در تعداد مخاطبان رادیو توضیح داد: رسانه‌ها و پلتفرم‌ها اگرچه در سال‌های اخیر رشد بسیار صعودی را تجربه کردند، اما هیچ کدام از آن‌ها نتوانسته اند و نمی‌توانند جایگاه رادیو را کسب کنند. ریزشی که در مخاطب رادیو احساس می‌شود به ایرادهای موجود در رادیو برمی‌گردد که قابل حل است. تصور من این است که برنامه سازها و مدیران رادیو باید همت کنند و دلسوز باشند و با شناخت کامل از رسانه و بها دادن به افراد دغدغه مند در رادیو رونق این رسانه را حفظ کنند، یقین دارم که رادیو همچنان به عنوان رسانه اصلی کشور به فعالیت خود ادامه خواهد داد. گرچه در سال‌ها گذشته با کاهش مخاطب رو به رو بوده است، ولی رادیو هنوز رسانه کم خرج و دردسترس مردم است.

وی در پایان با تبریک روز رادیو گفت: رادیو با گذشت هشت دهه از فعالیت خود هنوز جوان است و به فعالیت خود با قدرت ادامه می‌دهد و با مدیران رسانه فهم و دلسوز رادیو، رادیو خواهد ماند.

فیروزه آدابی مجری، گوینده، تهیه کننده رادیو و تلویزیون سومین پیشکسوت و فعال رادیو است که در گفتگو با خبرنگار صبا درباره فعالیت‌های خود در رادیو توضیح داد: من در ابتدا قبل از اینکه گوینده رادیو شوم، مجری و گوینده خبر شبکه سه و پنج سیما بودم و در شبکه جهانی جام جم همراه با بابک بابان و ناصر خیرخواه یک روز در میان برنامه خبر این شبکه را اجرا می‌کردیم. اولین حضور من در رادیو به فعالیت در رادیو فرهنگ برمی‌گردد ولی بعدا به دلیل تحصیلات و تخصص آکادمیکم، از ابتدای فعالیت شبکه رادیویی سلامت به این شبکه رادیویی ملحق شدم.

تهیه کننده برنامه‌های رادیو سلامت تصریح کرد: اواخر دهه ۷۰ تنها شبکه رادیویی ورزش به عنوان شبکه اختصاصی فعالیت خود را آغاز کرده بود و بعد از آن شبکه رادیویی اقتصاد که در ابتدا با نام رادیو تجارت شروع به فعالیت کرده بود به جمع شبکه‌های رادیویی اضافه شد. در این شرایط شبکه‌های تخصصی رادیو یکی یکی رشد و شروع به فعالیت کردند و شاهد آن هستیم که شبکه رادیویی سلامت در حال حاضر دومین دهه فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد.

وی با اشاره به تاسیس و تاثیر رادیو سلامت گفت: شبکه سلامت یکی از شبکه‌های پرمخاطب رادیو است و دلیل این اقبال هم تاثیر و اهمیت بالایی است که تاسیس شبکه‌های تخصصی رادیویی ایجاد کرده اند. این تخصصی شدن باعث شد هر شبکه مخاطبان ویژه خودش را پیدا کند و مخطبان شبکه‌های رادیویی بین شبکه‌های تخصصی بر اساس نیازهای خود تقسیم بندی شوند و این تقسیم بندی مخاطب‌های رادیو بین چند شبکه باعث شده که مخاطب متمرکز شبکه‌های پرشنونده سال‌ها پیش با مخاطب کمتری همراه شوند.

گوینده برنامه رادیویی «مخاطب خاص» رادیو سلامت عنوان کرد: فعالیت در رادیو از ابتدا تاکنون با عشق همراه بوده و هست و شکل کار در رادیو برای کسانی که سال‌ها عمر خود را در این رسانه گذاشته اند به هیچ وجه کارمندی نبوده است. فعالان رادیو، کسانی که کار اجرا، نویسندگی، تهیه، ایده پردازی و یا برنامه ساری را برعهده دارند، هیچگاه برای مسائل مالی در رادیو کیسه ندوخته‌اند و همیشه شخص من، حداقل به عنوان مخاطب شاهد تواضع فعالان حوزه رادیو برابر مردم و دیگر همکاران بوده‌ام.

فعالان و بزرگ‌ترهای رادیو متواضع هستند

آدابی با بیان اینکه تواضع مهم‌ترین ویژگی نسل قدیمی فعالان رادیو است، بیان کرد: شب‌های قدر را پشت سر می‌گذاریم و چقدر خوب که از این شب‌ها و امام علی (ع) بیاموزیم که برای ماندگار شدن و تاثیرگذاری باید قدردان نعمت‌هایی که خداوند به ما داده است، بود و دربرابر افراد تواضع کرد. تواضع ویژگی بارزی است که من در قدیمی‌های عرصه رادیو بسیار مشاهده کرده‌ام و متاسفانه هر چقدر که به نسل امروز رادیو نزدیک می‌شویم این ویژگی در بین فعالان رادیو کمرنگ‌تر گذشته شده است.

وی با اشاره به نسل جدید فعالان رادیو ادامه داد: نسل امروز رادیو از نظر علمی و فنی نسل بسیار قدرتمندتری در مقایسه با نسل‌های گذشته رادیو است. بیشتر فعالان جدید رادیو از دانشکده خبر صدا و سیما و با اطلاعات علمی کافی در حوزه تهیه کنندگی، کارگردانی، نویسندگی و اجرا در رادیو به این عرصه وارد می‌شوند و من معتقد هستم که اگر آداب، فرهنگ  و سبک زندگی رادیو که یکی از آن‌ها تواضع  و عشق به مردم و کار است در بین فعالان این نسل افزایش پیدا کند، شاهد نسل درخشان رادیو خواهیم بود.

گوینده برنامه رادیویی «کافه خبر» در پایان با اشاره به تاثیرگذاری و همراهی شبکه رادیویی سلامت همگام با کادر درمان برای پوشش کامل بیماری کرونا و اطلاع رسانی دقیق درباره این بیماری، به اهمیت فعالیت‌های رادیو پرداخت و توضیح داد: با ورود شبکه‌های اینترنتی و پلتفرم‌های مختلف توجه به رادیو کمی کمرنگ شده است، ولی تاثیرگذاری رادیو در جامعه هنوز کمرنگ نیست. عشقی که تک تک فعالان حوزه رادیو به کار و حرفه خود دارند، رادیو را به یک رسانه گرم و دلنشین تبدیل کرده است که در دسترس تمام مردم قرار دارد. حتی باوجود اینکه مخاطبان رادیو کمی کاهش پیدا کرده است مردم برای شنیدن دقیق و موثق‌ترین اخبار و پیگیری درست اتفاقات به رادیو مراجعه می‌کنند چون می‌دانند که رادیو رسانه امین و راستگو است.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500