«لیپار» نگاه غیرامنیتی به سیستان و بلوچستان دارد/ سرگروه اکران فیلم کودک چه شد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۵
کارگردان فیلم «لیپار» در گفتگو با صبا:

«لیپار» نگاه غیرامنیتی به سیستان و بلوچستان دارد/ سرگروه اکران فیلم کودک چه شد؟

کارگردان فیلم «لیپار» معتقدست این فیلم زاویه‌ دیگری از زندگی مردم سیستان و بلوچستان را پیش روی مخاطبان سینما قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار صبا، حسین ریگی که به تازگی پروان نمایش فیلمش را دریافت کرده معتقد است «لیپار» می‌تواند نگاه متفاوتی برای مخاطبان سینما به همراه بیاورد. او در گفتگو با خبرنگار سینمای صبا می‌گوید: تماشاگران و علاقه‌مندان آثار سینمایی در سال‌های اخیر، منطقه سیستان و بلوچستان و زندگی مردم این خطه را با فیلم‌های حوزه امنیتی و یا قاچاق مواد مخدر به یاد می‌آورند؛ یعنی این موراد بیشتر مورد توجه قرار گرفته ولی من سعی کردم زوایای پنهان زیست مردم و آرزوهای آنها را به تصویر بکشم و به‌قولی روی دیگر سکه را نشان دهم.

این هنرمند که جایزه بهترین کارگردانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان را در کارنامه دارد همچنین درباره کاهش مخاطب در ماه‌ ابتدایی سال و مساله بازگشت سرمایه توضیح می‌دهد: البته که روی جوایز فیلم حساب خاصی باز نکردیم ولی فکر می‌کنم این توجه می‌تواند در انتخاب اهالی سینما موثر واقع شود، چون وقتی می دانند فیلم جایزه گرفته حداقل قدری بیشتر به آن دقت می‌کنند. در نظر مردم هم که تبلغات و تمهیدهای شرکت پخش‌کننده موثر واقع می‌شود.

ریگی می‌افزاید: در حال حاضر شرایط اصلا برای اکران خوب نیست چون بیماری کرونا تنور سینما را سرد کرده و از سویی فیلم‌های زیادی در صف اکران منتظرند، اما آنچه که قطعی است این است که برای من دیده شدن فیلم اهمیت ویژه دارد.

کارگردان فیلم «لیپار» در عین‌حال عملکرد وزارت آموزش و پرورش را در زمینه استقبال از آثار حوزه کودک و نوجوان مهم ارزیابی می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه زمینه کارگردانی فیلم مستند دارم به خوبی با این مقوله آشنا هستم و فکر می‌کنم اگر آسیب‌های موجود را در نظر بگیریم، آموزش و پرورش باید پای کار بیاید. مطمئنا اگر این وزارتخانه به همراه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مقوله سینمای کودک و نوجوان توجه ویژه داشته باشند، به دیده شدن فیلم‌ها کمک می‌کند.

او ادامه می‌دهد: زمانی قانونی طرح شد که در هر فصل اکران یک فیلم کودک و نوجوان سرگروه باشد. اگر این اتفاق رخ می‌داد قطعا تاثیرگذار بود ولی متاسفانه نادیده گرفته شد.

ریگی در پایان خاطرنشان می‌کند: اگر فیلم‌های کودک و نوجوان در جشنواره فیلم فجر هم مورد توجه باشند هنگام اکران تاثیر دارد ولی دوستان معتقدند که چون جشنواره فیلم های کودک‌ان وجود دارد، دیگر لازم نیست جشنواره فیلم فجر به این سینما توجه کند. این درحالی است که سینمای «مستند» و «فیلم کوتاه» هم جشنواره‌های مستقل خودشان را دارند، اما هم‌زمان در جشنواره فیلم فجر هم مورد توجه‌اند.

بابک احمدی

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است