یک لحظه از «مکبث» را در عرض پهن کرده‌ایم/ هیچ زد و بندی در کار نبود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۶
علی کوزه گر در گفتگو با صبا:

یک لحظه از «مکبث» را در عرض پهن کرده‌ایم/ هیچ زد و بندی در کار نبود

کارگردان نمایش «مکبث» درباره تجربه کارگردانی خود و مراحل طی شده این گروه برای رسیدن به اجرا گفت.

علی کوزه گر کارگردان نمایش «مکبث» که از امروز ۱۸ اردیبهشت ماه اجرای خود را در تالار مولوی آغاز می کند در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره تجربه کارگردانی خود گفت: پیش از این کار نیز تجربه کوچکی در کارگردانی داشتم ولی به عنوان کارگردان تجربه قابل اعتنایی نبود. شروع این کار با ورکشاپی که در سال ۱۳۹۹ و با همت تئاتر دانشگاهی و مجموعه مولوی انجام دادم، صورت گرفت. این ورکشاپ با عنوان‌های «بازیگری در نور»، «بازی با نور» و «کارگردانی در نور» شکل گرفت و من به عنوان مدرس در آن ورکشاپ حضور داشتم.

وی ادامه داد: در انتها با تعدادی از دوستان حاضر در این دوره صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این ورکشاپ را به یک اجرا برسانیم. پروسه ایده پردازی و پرورش ایده را آغاز کردیم و از همان ابتدا نظر من بر این بود که بر اساس تکنیک کار را جلو ببریم. ایده های مختلف و متعددی داشتیم که بعد از چکش کاری های بسیار به این شیوه اجرایی رسیدیم. در طول این پروسه خیلی از دوستان ورکشاپ به دلیل کرونا موفق به ادامه همکاری نشدند و افراد دیگری به ما اضافه شدند تا در نهایت به این چیدمان فعلی رسیدیم. ما از فروردین ۱۴۰۰ تمرین های خود را شروع کردیم که البته با وقفه های متعددی روبرو شدیم. در این مدت هم با تغییرات چندباره مواجه شدیم و روند را عوض کردیم. از نظر من نمایش یک دریاست که هرچیز برای خودش نباشد پس می زند، ما هم در طول تمرین ها هرچه را که مال نمایش نبود و پس زده شد کنار گذاشتیم تا به این چیز نهایی رسیده ایم.

فکر می کردم کارگردان ها را درک می کنم!

کوزه گر درباره تجربه کارگردانی خود گفت: واقعا کارگردانی کار بسیار سختی است. همیشه و در تمام کارهایی که به عنوان طراح نور حضور داشتم، فکر می کردم که می توانم کارگردان کار را درک کنم ولی با تجربه ای که در این کار کسب کردم، متوجه شدم که کارگردانی کار بسیار سختی است.

این طراح نور و دستیار کارگردان که در بیش از ۳۰۰ اثر نمایشی حضور داشته است، درباره تاثیر تجربه حضور در کنار کارگردان‌هایی همچون علی رفیعی، امیررضا کوهستانی، حمید پورآذری، محمد رضایی راد، علی شمس و… گفت: قطعا تک تک لحظه هایی که در کنار استاد علی رفیعی بودم از ایشان آموختم، آقای پورآذری نیز بسیار کمک کننده بودند و سر تمرین هم آمدند و از مشورت ها و نکته هایی که گفتند، استفاده کردیم‌. سیاوش پاکراه نیز که خود نویسنده و کارگردان است و تجربه های بسیاری در سبک سیال ذهن دارد، در این پروژه به عنوان مشاور من را همراهی می کند.

روند انتخاب موضوع نمایش

علی کوزه گر درباره انتخاب موضوع نمایش توضیح داد: در روز آخر ورکشاپی که برای کارگردان ها داشتیم پروژه تعریف می کردیم و به این صورت بود که کارگردان ها باید روی یک صحنه از نمایش مکبث فکر می کردند و نشان می دادند که نور آن صحنه و لحظه را چطور تصور کرده اند. در حقیقت مکبث از اول با ما بود. ما در این نمایش یک لحظه از نمایشنامه «مکبث» را در عرض پهن کرده ایم و به آن می پردازیم. قطعا کسانی که نمایشنامه را خوانده باشند و از اصل موضوع باخبر باشند، بیشتر لذت می برند. البته برای آن دسته از دوستانی که احتمالا با این اثر آشنا نیستند هم توضیحاتی در بروشور و یا تصاویر اول کار ارایه خواهیم داد.

حال خوب تماشاگر با دیدن نمایش «مکبث»

وی درباره تعداد اجراهای نمایش خود گفت: ۱۵ اجرا خواهیم داشت که اگر با استقبال مخاطبان همراه شود، شاید تمدید هم شود. چیزی که از آن مطمئن هستم این است که تماشاگر قطعا بعد از مواجهه با نمایش با حال خوب از سالن بیرون می رود.

این کار به حمید پورآذری تقدیم می شود

علی کوزه گر درباره برنامه خود برای تقدیم نمایش به پورآذری گفت: کل کار به استاد حمید پورآذری تقدیم خواهد شد که همیشه منت سر من دارند. همیشه دوست داشتم اگر کارگردانی انجام دادم، کار را به آقای پورآذری تقدیم کنم چون صبورانه و پدرانه پای من ایستادند و زندگی من را متحول و با تئاتر حرفه ای آشنا کردند.

او درباره کارگردانی مجدد بیان کرد: به یاد دارم همیشه با استادان بزرگ تئاتر که کار می کردم، می گفتند این کار، کار آخر من است اما دوباره با عشق و علاقه ای که داشتند کاری را شروع کرده و به صحنه آورده اند، ولی با توجه به اینکه تخصص من طراحی نور است و خیلی این حوزه را دوست دارم نمی دانم دوباره به سراغ کارگردانی می روم یا نه.

تهیه سالن با پارتی و زد و بند!

این دانشجوی کارگردانی سینما در پایان درباره صحبت هایی که مطرح شده است، گفت: در روزهای گذشته شنیدم که بعضی از دوستان گفته بودند که من دانشجو نیستم و با زد و بند سالن مولوی را گرفته ام ولی من دانشجوی کارشناسی کارگردانی سینما هستم و برخلاف چیزی که بعضی از دوستان فکر می کنند و اینکه به عنوان استاد در این سالن ورکشاپ برگزار کرده ام، من هم تمام مراحل مورد نیاز برای گرفتن سالن را طی کرده ام.

عوامل نمایش «مکبث» عبارتند از طراح و کارگردان: علی کوزه گر، نویسنده: سارا سمیع زاده، مشاور کارگردان: سیاوش پاکراه، مجری طرح و مدیر تولید: رها جهانشاهی، بازیگران: محمدهادی غضنفری، دنیز خاطری، ناعمه علمی نژاد، طراح صدا: آنکیدو دارش، طراح لباس: لیلا محمدقلی، ویدیو مپینگ: مهدی بخشی، طراح گرافیک و عکاس: محمدضادق زرجویان، پژوهشگر: یاسمن مهاجرانی، ساخت آکسسوار: فرناز یحیی پور، دستیاران کارگردان: کاظم بابایی، پریسا نقدی زاده، محمد امید دوست، پوریا محسنی، حسام زرنوشه، علیرضا کوزه گر، دستیاران طراح نور: رضا رضایی، امیرحسین سیر، محمدحسین کوزه گر، روابط عمومی و تبلیغات: امیر قالیچی، ایلیا شمس، تئاتربازها.

نمایش «مکبث» از ۱۸ اردیبهشت در سالن اصلی مولوی به صحنه می رود.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000