تلاش ما بر عرضه حداکثری کتاب‌ها با آرا و عقاید مختلف است/ سختگیری زیادی در حوزه ممیزی نداشتیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۰
در نشست خبری نمایشگاه کتاب مطرح شد:

تلاش ما بر عرضه حداکثری کتاب‌ها با آرا و عقاید مختلف است/ سختگیری زیادی در حوزه ممیزی نداشتیم

نشست رسانه‌ای سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه با حضور رییس و قائم مقام نمایشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، نشست خبری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و علی رمضانی مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و قائم مقام سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی رمضانی طی سخنان کوتاهی عنوان کرد: امیدواریم فعالیتی که به صورت متراکم با کمک گروه‌های مختلف ماه‌هاست شکل گرفته است، بتواند افق جدیدی از کتاب و کتاب‌خوانی را رقم بزند. اردیبهشت سال ۹۸ آخرین دوره نمایشگاه حضوری برگزار شد و مسلما باتوجه به این فاصله زمانی تشنگی میان ناشران و مخاطبان وجود دارد.

برگزاری نمایشگاه کتاب به معنی غلبه آگاهی و سلامتی بر مرگ است

یاسر احمدوند در ادامه اظهار کرد: خوشبختم که در جلسه اعلام برنامه‌ها و توضیحات این دوره از نمایشگاه کتاب در محضر شما عزیزان هستم. برپایی این دوره از نمایشگاه کتاب پس از شیوع ویروس کرونا به معنای غلبه آگاهی و سلامتی بر بیماری و مرگ است و ازطرفی نشانه دیگری از زایندگی و پویایی کشورمان است. در دوره همه‌گیری کرونا حوزه فرهنگ هم صدمات زیادی متحمل شد اما تولیدات دوران کرونا هم قابل اعتنا بود به طوری که در سال گذشته رکورد چاپ ۱۱۳ هزار عنوان کتاب شکسته شد و این نشانه فعالیت و تلاش گروه کثیری از تولیدکنندگان و ناشران است. رویکرد دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ تولید و انتشار گسترده عقاید و آرای مختلف است. جز موارد اندکی، رویکرد کلی بر انتشار همه عقاید است. قطعا در نمایشگاه کتاب میزبان بخش گسترده‌ای از مردم و ناشران خواهیم بود.

او بیان کرد: همچنین‌ همزمان با مصلای امام خمینی آثار به صورت مجازی هم در دسترس قرار خواهد گرفت. حضور چهره‌های تاثیرگذار فرهنگی ازجمله دیگر برنامه‌های این دوره است. طبق شیوه‌نامه‌های اعلامی از طرف ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا تدابیر ویژه ای برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اندیشیده شده است. شعار امسال نمایشگاه یعنی با کتاب سلامتیم هم با همین رویکرد انتخاب شده است و امیدواریم با گسترش دانش و آگاهی سلامت جامعه هم روزبه‌روز افزایش پیدا کند.

در ادامه نشست پرسش و پاسخ میان خبرنگاران و دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب آغاز شد.

قائم‌ مقام نمایشگاه کتاب درباره درج کد اقتصادی ناشران توضیح داد: طبق قانون مجلس شورای اسلامی هر فعالی که دارای دستگاه کارتخوان است، باید کد اقتصادی داشته باشد و این ارتباطی با ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب ندارد.

او در ادامه خبر داد: تاکنون بیش از ۱۴۰ هزار نفر از دانشجویان، طلاب و اعضای هیات علمی برای دریافت بن کتاب ثبت نام کرده‌اند.

اجرای طرح‌های حمایتی از کتابفروشان

احمدوند در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر هجمه علیه نمایشگاه کتاب و ناشرانی که برای حمایت از کتابفروشان در نمایشگاه حاضر نشدند، تشریح کرد: درباره توجه به کتابفروشی‌ها و انصراف برخی ناشران از حضور در نمایشگاه کتاب، این را هجمه نمی دانم و ما باید توجه ویژه‌ای به کتابفروشی‌ها داشته باشیم تا آن‎‌ها هم لطمه نبینند. امر واقع کشور نکاتی را به ما گوشزد می‌کند و اینکه بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ما در روستا زندگی می‌کنند که به کتابفروشی دسترسی ندارند و حتی شهرهای کوچک هم کتابفروشی ندارند. درواقع نیمی از جمعیت کشور ما به کتابفروشی دسترسی ندارند و طبیعی‌ست که باید در طول سال شرایطی مهیا شود تا این دوستان به کتاب دسترسی پیدا کنند. طبیعتا برنامه‌ها و طرح هایی هم در آینده در نظر خواهیم داشت تا کتابفروشی‌ها هم از این رویداد متضرر نشوند.

او درباره ممیزی کتاب‌ها و زمزمه رفتن محمد الهیاری از دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی توضیح داد: حضور نداشتن برخی ناشران در نمایشگاه کتاب امسال ربطی به ممیزی کتاب‌ها ندارد و همچنین سختگیری زیادی هم در حوزه ممیزی صورت نگرفته است زیرا احترام به نویسندگان و مولفان از اولویت های دولت جدید است. به دلیل شرایط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خواست اهالی موسیقی فعالیت محمد الهیاری در دفتر موسیقی ارشاد ادامه پیدا می‌کند هرچند ما خواستار حضور او در دفتر توسعه کتاب بودیم.

رمضانی در ادامه درباره حضور کشورها و ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب بیان کرد: مجموعا ۳۲ کشور در نمایشگاه کتاب امسال حضور دارند و بخشی از این کشورها در سالن ناشران خارجی و برخی در بخش بین‌الملل نمایشگاه حضور دارند. ۲۵ مهمان خارجی و همچنین رییسان نمایشگاه‌های کتاب کشورهای دیگر در نمایشگاه امسال حضور دارند. همان‌طور که اعلام شد مهمان ویژه امسال، کشور قطر خواهد بود زیرا نمایشگاه کتاب باسابقه‌ای برگزار می‌کند و در این رویداد به ظرفیت‌های فرهنگی کشور خود و ارتباطات فرهنگی میان کشور قطر و ایران در جام جهانی فوتبال می‌پردازند.

احمدوند درباره بودجه برگزاری نمایشگاه کتاب امسال تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب یک رویداد پرهزینه برای دولت است. طبیعتا تامین این هزینه‌ها هم تنها از بخش خصوصی برنمی‌آید و امکان درآمدزایی هم در این نمایشگاه حداقلی است. در آخرین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان هزینه برگزاری نمایشگاه شد و طبیعتا امسال با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم این هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند. مبلغ دقیق این هزینه‌ها را پس از برگزاری نمایشگاه به صورت شفاف اعلام می‌کنیم.

تمام ناشران در فضای مسقف جانمایی می‌شوند

رمضانی جزئیاتی درباره جانمایی ناشران و تمایزهای نمایشگاه این دوره نسبت به ادوار گذشته ارائه کرد: اولین‌بار است که همه ناشران با احترام در فضای مسقف حضور دارند. ما مجموعا ۹۰ هزار متر مربع فضا در مصلای امام خمینی در اختیار داریم که همه ناشران در آن جانمایی شده‌اند. برگزاری همزمان مجازی و حضوری نمایشگاه امسال حجم کار زیادی برای برگزارکنندگان و ناشران خواهد داشت و به نوعی این یک تجربه جدید برای ناشران و ما است نسبت به ارتباط گرفتن با مخاطبان. همینطور اختصاص اعتبار بیشتر یارانه خرید کتاب ازجمله تمایزهای نمایشگاه امسال با ادوار گذشته است.

او خاطرنشان کرد: در بخش حضوری نمایشگاه کتاب امسال از ساعت ۹ تا ۲۰ در خدمت مخاطبان هستیم اما سایت نمایشگاه که از فردا بازگشایی می‌شود، ۲۴ ساعته باز است. از ناشران درخواست داریم که زودتر کتاب‌های خود را در سایت نمایشگاه بارگزاری کنند تا مخازبان با تولیدات آن‌ها آشنا شوند. همچنین یارانه‌های پرداخت پست برای ناشران نیز نسبت به دوره های قبل افزایش پیدا کرده است و هزینه ارسال کتاب مانند نمایشگاه مجازی برای خریداران رایگان است.

در پایان این نشست دست‌اندرکاران برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پوستر نمایشگاه را امضا کردند.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی (ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

عکس از فاطمه میراحمدی است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است