زمان و مکان برگزاری جشنواره «پژواک» تغییر کرد/ راه‌اندازی یک شبکه رادیویی مستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۱
در یک نشست خبری مطرح شد:

زمان و مکان برگزاری جشنواره «پژواک» تغییر کرد/ راه‌اندازی یک شبکه رادیویی مستند

نشست خبری نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک» با با حضور علی بخشی‌زاده معاون صدای سازمان صداو‌سیما و عباس رجب سلمانی دبیر این جشنواره رادیویی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، نشست خبری نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک» ظهر امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور علی بخشی‌زاده معاون صدای سازمان صداو‌سیما و عباس رجب سلمانی دبیر این جشنواره رادیویی به همراه تعدادی از مدیران شبکه‌های رادیویی و خبرنگاران در ساختمان شهدای رادیو سازمان صداوسیما برگزار شد.

نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک» که قرار بود در راستای تقویت برنامه‌سازی در حوزه مستند رادیویی برای اولین بار از تاریخ ۲۷ الی ۲۹ اردیبهشت ماه در شهر زیباکنار استان گیلان برگزار شود، طبق گفته علی بخشی‌زاده معاون صدای سازمان صداوسیما ه دلیل صرفه‌جویی در هزینه و سرمایه و البته بنابر صلاح‌دید مدیران رادیویی با کمی تاخیر و تغییر محل برگزاری، از تاریخ ۲ تا چهار خرداد ۱۴۰۱ در سازمان صداوسیما برگزار می‌شود و افتتاحیه این جشنواره رادیویی در استودیو شماره یک ساختمان شهدا رادیو پیگیری خواهد شد.

بخشی‌زاده در ابتدای این نشست خبری گفت: رادیو تنها رسانه‌ای است که توانسته که مخاطب خودش را در تمام دوره‌ها حفظ کند. رادیو رسانه‌ای ارزان از نظر تولید است و از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به سرعت، انعطاف و همه‌گیری اشاره کرد که همه این ویژگی‌ها باعث شده است رادیو در تمام این سال‌ها به عنوان اولین رسانه ملی ایران باقی بماند.

وی افزود: از جمله اولویت‌های اصلی مدیریت جدید سازمان صداوسیما، حرکت رادیو به سمت تولید مستند‌های رادیویی است. با توجه به بررسی‌ها و تحلیل‌هایی که از مختصات کلی رادیو داشته‌ایم، تولید مستندهای رادیویی بزرگ‌ترین نقص و ضعف رادیو در تمام این سال‌ها بوده است که با برگزاری این جشنواره، قصد داریم به این کیفیت در برنامه‌های رادیویی دست یابیم.

معاون صدا در بخش دیگر با اشاره به اینکه در شرایط فعلی هزینه تولید هر دقیقه مستند برای تهیه کننده پنج هزار تومان ارزیابی شده است و این تعرفه یعنی ظلم به این بخش از برنامه‌های رادیویی، عنوان کرد: معاونت سیما سال‌ها پیش زمانی که خلا مستند را در قالب برنامه‌های تلویزیونی احساس کرد، به تاسیس شبکه مستند اقدام کرد اما ما در معاونت صدا از تولید مستندهای رادیویی غفلت کرده‌ایم.

درون‌مایه مستند رادیویی امیدبخشی است

وی با بیان اینکه احیای جایگاه مستند در معاونت صدا هدف اصلی نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک» است، بیان کرد: شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستندسازی در رادیو، به روزرسانی دانش مستندسازان فعلی در رادیو، گسترش و جذب مخاطبان مستندهای رادیویی و آموزش نسل جدید ازجمله اهداف و اولویت‌های ما در این جشنواره است. دبیرخانه جشنواره قرار است که دائمی فعالیت کند و در همین زمینه قصد داریم یک شبکه رادیویی مخصوص مستند در آینده راه‌اندازی کنیم که به عمق بخشیدن بیشتر محتواهای رادیویی کمک کند.

بخشی‌زاده درباره ظرفیت‌های برنامه‌سازی در حوزه مستند در رادیو توضیح داد: آرشیو بسیار غنی معاونت صدا، حضور چهره‌ها و نیروهای خبره و کاربلد در حوزه‌های مختلف، صداهای ماندگار و ارتباط خوب مردم با رادیو ازجمله ظرفیت‌ها و نقاط قوت ماست که می‌توانیم با استفاده از آن‌ها در حوزه روایت مستند هم مانند برنامه‌های نمایشی موفق شویم.

معاون صدا در بخش دیگر با اشاره به اینکه تمام شبکه‌های رادیویی موظف شده‌اند که در روند برنامه‌های تولیدی خود، به تولید مستندهای رادیویی هم بپردازند، اظهار کرد: اولویت‌های ما در تولید محتواهای رادیویی در قالب مستند، پرداختن به خانواده، سبک زندگی ایرانی و اسلامی، آرمان‌های انقلاب اسلامی، مصرف‌گرایی، آسیب‌های اجتماعی، تقویت هم‌بستگی، اتحاد، حفظ امنیت و هویت ملی است.

بخشی‌زاده در پایان با بیان اینکه رادیو باید در حوزه ارتباط با مردم، بیشتر و متمرکز تر عمل کند، بیان کرد: مستند رادیویی ظرفیتی است که باید طیف وسیعی از مشکلات مردم را مورد بررسی قرار دهد.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است