پرتره اندی وارهول از مریلین مونرو رکورد هنر قرن بیستم را شکست | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۳۳

پرتره اندی وارهول از مریلین مونرو رکورد هنر قرن بیستم را شکست

پرتره اندی وارهول از مریلین مونرو رکورد نقاشی «زنان الجزیره» اثر پابلو پیکاسو را شکست و به گرانترین اثر هنری قرن بیستم تبدیل شد.

به گزارش صبا به نقل از یورونیوز، پرتره مشهور مریلین مونرو که توسط اندی وارهول نقاشی شده بود در حراج کریستیز به قیمت ۱۹۵ میلیون دلار فروش رفت و تبدیل به گران‌ترین اثر هنری قرن بیستم شد که تا به حال در حراج عمومی فروخته شده است.

اندی وارهول، هنرمند آمریکایی که در سال ۱۹۸۷ درگذشت این پرتره مریلین مونرو را در سال ۱۹۶۴ کشید. مریلین مونرو، هنرپیشه آمریکایی دو سال پیش از آن درگذشته بود.

شهرت تابلوی نقاشی پرتره مریلین مونرو که از روی عکس این هنرپیشه در صحنه‌ای از فیلم «نیاگارا» کشیده شده اکنون از خود این عکس بیشتر است. فیلم «نیاگارا» به کارگردانی هنری هاتاوی، فیلمساز آمریکایی در سال ۱۹۵۳ اکران شد.

پیش از این حراجی کریستیز قیمت این پرتره را حدود ۲۰۰ میلیون دلار برآورد کرده بود. با انجام این خرید، رکورد پیشین اثر «زنان الجزیره» پابلو پیکاسو را که در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۱۷۹ میلیون دلار فروش رفته بود، شکست. البته رکورد تمام دوران برای یک اثر هنری متعلق به اثر «سالواتور موندی» اثر لئوناردو داوینچی است که در نوامبر ۲۰۱۷ به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار فروخته شده است.

اثر اندی وارهول در تنها چهار دقیقه در اتاقی شلوغ در دفتر مرکزی حراجی کریستیز واقع در منهتن نیویورک به قیمت نهایی ۱۹۵.۰۴ میلیون دلار به فروش رفت. حراجی کریستیز در بیانیه‌ای این پرتره ۱۰۰ در ۱۰۰ سانتیمتری را یکی از کمیاب‌ترین و متعالی‌ترین تصاویر موجود از این هنرمند توصیف کرده بود.

وارهول پس از مرگ مریلین مونرو که در اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر در سن ۳۶ سالگی و در اوت ۱۹۶۲ جان باخت، شروع به ساخت صفحات ابریشیمی از این بازیگر نامدار کرد و در نهایت این پرتره ماندگار خلق شد.

تنها ۱۴ نقاشی در تاریخ با قیمت بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در یک حراجی فروش رفته است و کار اندی وارهول هم این فهرست اضافه شده است. مدیران حراجی کریستیز پرتره مونرو را در کنار آثاری مانند سندرو بوتیچلی، لئوناردو داوینچی و پیکاسو به عنوان یکی از بهترین نقاشی‌های تمام دوران معرفی کرده‌اند.

پیشتر یک اثر دیگر وارهول به نام «تصادف خودرو نقره‌ای» در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۱۰۴.۵ میلیون دلار فروخته شده بود اما اثر مونرو این هنرمند رکورد پیشین را شکست.

بنا به اعلام بنگاه کریستیز بنیاد «توماس و دوریس امان» که صاحب کنونی این تابلو است در نظر دارد کل درآمد حاصل از حراج آن را به «بهبود زندگی کودکان از طریق برنامه‌های بهداشتی و آموزشی در سراسر جهان» اختصاص دهد.

الکس روتر، منتقد هنری این پرتره را مهم‌ترین نقاشی قرن بیستم دانست که در یک حراجی به فروش رفته است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است