جزییات حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی در نمایشگاه کتاب/ کتابخانه صرفا سالنی برای مطالعه نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۰
مهدی رمضانی با صبا مطرح کرد:

جزییات حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی در نمایشگاه کتاب/ کتابخانه صرفا سالنی برای مطالعه نیست

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره برنامه‌های این نهاد در نمایشگاه کتاب و لزوم توسعه شبکه کتابخانه‌های کشور توضیح داد.

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا به تشریح برنامه‌های نهاد در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پرداخت و گفت: پس از مدتی که نهاد کتابخانه‌های عمومی حضور پررنگی در نمایشگاه کتاب نداشت، امسال باتوجه به اینکه نمایشگاه کتاب با توقف دو ساله برگزار شد، نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز سعی دارد حضور فعالی در این رویداد فرهنگی داشته باشد.

او درباره فعالیت‌های نهاد در این رویداد اظهار کرد: تشریح خدمات کتابخانه‌های عمومی برای مخاطبان و آنچه در این اماکن اتفاق می‌افتد، اولویت اصلی ماست و با شعار «کتاب خوب را در کتابخانه بخوانید» در نمایشگاه حاضر شدیم. همچنین خدمات مشاوره کتاب و تبیین خدمات نهاد و برنامه‌های جنبی و برگزاری نشست‌های تخصصی حوزه کتاب و کتابخانه ازجمله برنامه‌های ما در این دوره از نمایشگاه کتاب است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره حضور کتابخانه‌های سیار در نمایشگاه و مراکز استان‌ها اظهار کرد: کتابخانه‌های سیار ما در طول زمان برگزاری نمایشگاه کتاب در سطح شهرها و مراکز استان‌ها حاضر می‌شوند و خدماتی برای مخاطبان ارائه می‌کنند. نمونه‌هایی از کتابخانه‌های سیار نیز در محیط نمایشگاه کتاب حاضر می‌شوند و به معرفی خدمات نهاد می‌پردازند. همچنین عضویت رایگان در کتابخانه از امکاناتی‌ست که در این نمایشگاه در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهیم.

او اضافه کرد: ما سعی داریم از فرصت حضور علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در نمایشگاه کتاب استفاده کنیم تا آن‌ها را برای حضور در کتابخانه‌ها ترغیب کنیم.

رمضانی در بخش دیگری از گفتگو درباره اهمیت توسعه کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور تشریح کرد: یکی از محورهای عدالت فرهنگی، توسعه کتابخانه‌های عمومی است. باتوجه به افزایش قیمت کتاب و هزینه چاپ آن، کتابخانه‌های عمومی می‌توانند فرصتی برای ارائه خدمات کتاب به مخاطبان باشند.

او درباره کارکرد جدید کتابخانه‌ها توضیح داد: امروزه دیگر نباید یک تصور قدیمی و سنتی از کتابخانه‌های عمومی داشته باشیم مبنی بر اینکه صرفا سالنی برای مطالعه هستند زیرا کتابخانه یک پایگاه فرهنگی – اجتماعی است که اتفاقات متعدد و متنوعی از حوزه فرهنگ و کتابخوانی را در خود رقم می‌زند. اگر مساجد و مدارس را کنار بگذاریم، حتما شبکه کتابخانه‌های عمومی یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های فرهنگی کشور است که ظرفیت اتفاق‌های متعددی دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی تشریح کرد: ما از طرفیت کتابخانه‌های عمومی برای تکمیل سایر نقاط ضعف در چرخه فرهنگ و هنر هم بهره خواهیم برد که این موضوع جای بحث مفصل دارد اما همین را بگویم که ما اکنون در کتابخانه‌های عمومی گالری، سالن اجتماعات و سالن‌هایی برای اکران فیلم، اجرای برنامه‌های موسیقی، تئاتر و… داریم.

رمضانی در پایان خاطرنشان کرد: شکرخدا آقای اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این ضرورت را به خوبی درک کرده‌اند و هم به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم به عنوان رییس هیات امنای کتابخانه‌های عمومی پیگیر توسعه شبکه کتابخانه‌ها مخصوصا در شهرهای فاقد کتابخانه و مناطق کم‌برخوردار، روستایی و محروم هستند.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است