بچه‌های شهرستان و کاراولی‌های تئاتر دیده نمی‌شوند/ هیچ حمایتی از جشنواره «آماره» نشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۹
محسن عظیمی در گفتگو با صبا:

بچه‌های شهرستان و کاراولی‌های تئاتر دیده نمی‌شوند/ هیچ حمایتی از جشنواره «آماره» نشد

دبیر نخستین دوره جشنواره نمایشنامه نویسی انتشارات «آماره» درباره این جشنواره توضیحاتی را ارایه کرد.

محسن عظیمیمحسن عظیمی دبیر نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی انتشارات «آماره» که با پاسداشت خسرو حکیم رابط برگزار می شود، در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا درباره این جشنواره گفت: طبق تصمیم‌گیری شورای سیاست‌گذاری جشنواره نمایشنامه‌نویسی نشر «آماره»، اولین دوره با پاسداشت استاد خسرو حکیم رابط برگزار خواهد شد.

عظیمی ادامه داد: طرح این جشنواره را که مدت ها در ذهن داشتم سال گذشته به شورای سیاست گذاری ارایه دادم و بعد از پذیرش طرح، از تابستان سال گذشته با انتشار فراخوان، جشنواره را آغاز کردیم. در این مدت با هومن بنایی و شهرام احمدزاده که در کنار بنده در شورای سیاست گذاری حضور داشتند، تمام کارها و امورات جشنواره را پیش بردیم.

برگزاری هر دوره از جشنواره با تقدیر از یک پیشکسوت

این نمایشنامه نویس درباره برگزاری اولین جشنواره نمایشنامه نویسی انتشارات «آماره» توضیح داد: این انتشارات بیشتر در زمینه اقتصاد فعال بود و بعد از صحبت با ناشر حدود ۴۰ عنوان نمایشنامه به چاپ رساندیم و بعد از پذیرش طرح برگزاری جشنواره در طول مسیر نیز همراه ما بودند و سرمایه برگزاری جشنواره را تقبل کردند. بعد از تنظیم اساسنامه تصمیم ما این شد که هر دوره از جشنواره را به اسم یک پیشکسوت مزین کنیم که این دوره را که نخستین دوره جشنواره است به اسم استاد حکیم رابط که استاد هر سه ما در شورای سیاست گذاری بودند، مزین کردیم و دوست داشتیم تا زمانی که در قید حیات هستند بتوانیم از ایشان تجلیل کنیم.

وی افزود: در تابستان سال گذشته فراخوان دادیم و اعلام کردیم که بدون محدودیت موضوعی تمام آثار فارسی زبان می توانند در این جشنواره شرکت کنند و در نهایت بیش از ۱۰۰ اثر به دست ما رسید و برای بررسی این آثار هیاتی تشکیل دادیم. برای انتخاب و داوری از همان ابتدا اسم نویسنده ها را حذف و آثار را با کد نام گذاری کردم تا صرفا خود اثر بدون هیچ پیش فرضی مورد قضاوت و بررسی قرار بگیرد که در نهایت ۲۸ اثر برای داوری نهایی انتخاب شدند. این شیوه اجرایی می تواند در تمام جشنواره های نمایشنامه نویسی مورد توجه قرار بگیرد و در داوری تاثیرگذار باشد.

دبیر جشنواره نمایشنامه نویسی «آماره» ضمن اشاره به حمایت از استعدادهای نمایشنامه نویسی برای انتشار آثار به عنوان یکی از اهداف این جشنواره گفت: از همان ابتدا تعیین کردیم که هدف این جشنواره اهدای جایزه نقدی نیست بلکه ضمن اهدای تندیس و تقدیرنامه هدف اصلی انتشار سه اثر برگزیده است.

داوران جشنواره از محمد یعقوبی تا ناهید احمدیان

عضو انجمن نمایشنامه نویسان خانه تئاتر درباره داوران این جشنواره بیان کرد: ۲۸ اثر نهایی به سه داور مشخص شده سپرده شد تا آن ها را داوری کنند. محمد یعقوبی، فرامرز طالبی و ناهید احمدیان به عنوان داوران این جشنواره معین شدند که با امتیاز دادن به نمایشنامه های راه یافته آثار برگزیده را انتخاب می کنند. بعد از جمع آوری امتیازها ۱۰ اثری که بیشترین امتیاز را آوردند در یک جلسه مجازی مورد بررسی دوباره قرار می دهیم تا در نهایت سه اثر اصلی انتخاب و مشخص شوند. در بخش انتخاب داور هم بسیار تلاش کردیم تا از یک تیم جدید و متخصص استفاده کنیم، برخلاف بسیاری از جشنواره ها که می بینیم مدام از داورهای تکراری استفاده می شود.

حضور شرکت کنندگان از شهرهای مختلف

این نویسنده درباره شرکت کنندگان اولین دوره از جشنواره نمایشنامه نویسی «آماره» گفت: برخلاف اکثر جشنواره ها که بیشترین آثار از بچه های تهران است در این جشنواره بیش از ۷۰ درصد آثار دریافتی از بچه های شهرهای مختلف ایران بود؛ چیزی که ما جزو اهداف خود مشخص کرده بودیم و مترصد استعدادیابی بودیم تا بتوانیم افراد خلاق و توانا را به این عرصه معرفی کنیم. خوشبختانه در بین همین آثار انتخابی، نمایشنامه هایی وجود داشت که به گواه داوران از خلاقیت بسیار بالایی برخوردار بودند.

به کار اولی ها بها داده نمی شود

عظیمی ادامه داد: تنها راه بها دادن و دیده شدن بچه های شهرستان و کار اولی ها همین جشنواره ها است. بسیاری از انتشارات آثار کسانی را که کار اولی به حساب می آیند یا چاپ نمی کنند یا با یک پروسه سخت به چاپ می رسانند. در بعضی از جشنواره ها هم بیشتر افراد و اسامی شناخته شده هستند که مورد توجه و در آثار انتخابی قرار می گیرند به همین دلیل ما در جشنواره خود اسامی نویسنده ها را برای قضاوت از آثار حذف کردیم تا تنها خود اثر مورد داوری قرار بگیرد.

هیچ حمایتی نداشتیم

دبیر نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی «آماره» گفت: در مسیر برگزاری جشنواره هیچ حمایتی نداشتیم حتی در جلسه ای که همان موقع با آقای قادر آشنا در اداره کل هنرهای نمایشی داشتیم، گفتند که به دلیل برنامه های زیاد خود مرکز نمی توانند هیچ حمایت مالی داشته باشند. تنها کمکی که صورت گرفت از سمت آقای گله دارزاده مدیر تئاترشهر و آن هم برای گرفتن سالن بود. به دنبال اسپانسر هم بودیم که به هیچ نتیجه ای نرسید و در نهایت نشر «آماره» سرمایه ای گذاشت و خودمان کار را جلو بردیم.

برگزاری اختتامیه با تقدیر از خسرو حکیم رابط

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره اختتامیه این جشنواره توضیح داد: اختتامیه نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی «آماره» پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت در سالن کنفرانس تئاترشهر برگزار می شود. علاوه بر مهمان هایی که برای حضور در مراسم اختتامیه دعوت کرده ایم، خود استاد حکیم رابط هم حضور خواهند داشت و مستندی از ایشان نیز پخش خواهد شد. در برگزاری این مراسم که با هدف تجلیل از زحمات استاد حکیم رابط انجام می شود، نادر برهانی مرند و فارس باقری نیز همراهی دارند.

محسن عظیمی در پایان درباره دوره بعدی این جشنواره گفت: تلاش می کنیم دوره بعدی را نیز از تابستان شروع کنیم و بتوانیم به یکی دیگر از استادانی که در قید حیات و کمی مهجورتر هستند، تقدیم کنیم.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است