شبکه‌های تلویزیون به استقلال قبل برگردند/ اولویت صداوسیما تربیت نیرو باشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۵
مهران مهام در گفتگو با صبا:

شبکه‌های تلویزیون به استقلال قبل برگردند/ اولویت صداوسیما تربیت نیرو باشد

مهران مهام تهیه کننده و فیلمنامه نویس تلویزیون با ارائه پیشنهادهایی به مدیران جدید سازمان صداوسیما باتوجه به تغییرات و تحولات معاونت سیما گفت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حکم پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما، محسن برمهانی به عنوان معاون سیما منصوب شد و برمهانی بعد از ۲۴ ساعت شش نفر از مدیران جدید سیما را منصوب کرد که طبق این انتصابات میثم مرادی بیناباج به سمت مدیر شبکه یک، حامد بامروت نژاد به سمت مدیر شبکه دو، حسین شاه مرادی به سمت مدیر شبکه چهار، علی عبدالعالی به سمت مدیر شبکه آموزش، محمدحسین کشکولی به سمت مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و محمد صادق باطنی به سمت مدیر شبکه امید، منصوب شدند و مدیرانی چون علی فروغی در سمت مدیر شبکه سه، جواد رمضان نژاد در سمت رییس سیمافیلم و سعید اشناب در سمت مدیر شبکه پنج باقی مانده اند.

تغییر مدیران سازمان صداوسیما و جوانگرایی مقدمه‌ای برای تحولی است که مدیریت جدید سازمان صداوسیما در نظر دارد.

برای بررسی بیشتر نیازها و مشکلات سازمان صداوسیما که رو به تغییر و الباه تحول است، سراغ مهران مهام تهیه کننده و فیلمنامه نویس سریال‌های تلویزیونی مانند سریال «متهم گریخت»، «زن بابا»، «دردسرهای عظیم»، «دلنوازان»، «خانه به دوش»، «ترش و شیرین»، «بوتیمار» و… رفتیم تا نظرات و پیشنهادهای او را برای رسیدن به شرایط بهتر در سازمان صداوسمیا و معاونت سیما بدانیم.

مهران مهام تهیه کننده و فیلمنامه نویس تلویزیون در گفتگو با خبرنگار صبا با ارائه پیشنهادهایی درباره چگونگی بازگشت مخاطب به تلویزیون عنوان کرد: باتوجه به اختلاف نرخ تولید و وضعیت برآوردها و هزینه‌هایی که برای آثار نمایشی در شبکه نمایش خانگی اختصاص می‌دهند در مقایسه با تلویزیون، بسیاری از بهترین کارگردان‌ها، نویسندگان، تهیه کنندگان و بازیگران تلویزیون به پلتفرم‌ها مهاجرت کرده‌اند. کاری هم نمی‌توان کرد بلکه باید در مدیریت جدید سازمان صداوسیما به سمت تربیت نیرو برویم.

شبکه‌های سیما برای جذب مخاطب باید بایگدیگر رقابت کنند

وی با اشاره به اینکه باتوجه به شرایط مالی سازمان صداوسیما و تعدد برنامه‌ها و سریال‌های تولیدی در طول سال، امکان رقابت با شبکه‌های نمایش خانگی وجود ندارد، ادامه داد: سازمان در سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف توسعه میدانی انجام داده‌است، ولی کمتر شاهد توسعه منابع انسانی بوده‌ایم؛ یعنی شبکه‌های تلویزیونی تخصصی و عمومی به آنتن سیما اضافه شده‌اند ولی کمتر شاهد ظهور و بروز چهره‌ها و نیروهای انسانی نخبه در حوزه‌های مختلف هستیم.

تهیه کننده سریال «دردسرهای عظیم» عنوان کرد: در گذشته اگر کسی می‌خواست با صداوسیما همکاری نداشته باشد یا در سطح دیگری از فعالیت بپردازد، یه سینما می‌رفت که تعداد این بازیگران، کارگردانان و تهیه کنندگان خیلی زیاد نبودند، ولی حضور پلتفرم‌ها در حال حاضر باعث شده که بیشتر چهره‌‌ها برای ادامه فعالیت در حوزه فیلم و سریال به شبکه نمایش خانگی بروند و همان‌طور که گفتم، به دلیل نبود امکان رقابت با تعرفه‌های پرداخت دستمزد در پلتفرم‌ها، سازمان مجبور است که به تربیت نیروی جدید بپردازد.

مهام با بیان اینکه شبکه‌های تلویزیونی در سال‌های پیش استقلال بیشتری داشتند، تصریح کرد: من به عنوان سریال‌ساز سال‌هاست که احساس می‌کنم رقابت بین شبکه‌های تلویزیونی و سریال‌ها از بین رفته‌است. سازمان صداوسیما طبق قانون اساسی انحصاری است، ما باید سعی کنیم که در دل این انحصار، انحصار دیگری را ایجاد نکنیم و استقلال برنامه‌سازها و مدیران شبکه را برای رقابت با دیگر برنامه و شبکه‌های تلویزیونی نگیریم.

وی ادامه داد: شاهد بودم که سال‌ها پیش که شبکه‌های محوری ما شبکه‌های یک، دو، سه و پنج بود، بین شبکه‌های تلویزیونی برای نوروز و ماه رمضان رقابت سنگین شکل می‌گرفت که کدام شبکه پربیننده‌ترین شبکه می‌شود. کارمندها، مدیران، تهیه کنندگان و حتی بازیگران شبکه‌ها هم از یکدیگر جدا بودند و این مساله رقابت بین آن‌ها را بیشتر می‌کرد.

وظیفه اصلی مدیر شبکه مدیریت کنداکتور و تولید برنامه و سریال باکیفیت است

تهیه کننده «متهم گریخت» بیان کرد: مدیران شبکه از بیت المال حقوق می‌گیرند که کنداکتور شبکه را به بهترین شکل مدیریت و تامین کنند. مدیر شبکه‌ای که توانایی تولید سریال و برنامه خوب را نداشته باشد، شایستگی جایگاه مدیریت را ندارد.

وی با اشاره به اینکه به مدیران جدید سازمان صداوسیما و شبکه‌های تلویزیونی پیشنهاد می‌کند استقلال را به شبکه‌های تلویزیونی بازگردانند، افزود: از زمانی که استقلال از شبکه‌های تلویزیونی، تهیه کننده‌ها و برنامه‌ساز گرفته شده است، شیب اقبال مخاطبان و مردم به صداوسیما نزولی شده است.

مهام عنوان کرد: تنوع تولید سریال‌ها دهه هشتاد خیلی گسترده‌تر بود، به عنوان مثال شبکه یک سریال «او یک فرشته بود» را پخش می‌کرد، ما در شبکه سه «متهم گریخت» را روی آنتن داشتیم و همه این‌ها باعث می‌شد سبد انتخاب مردم هم متنوع‌تر باشد و البته تولیدات هم به دلیل رقابتب که عرض کرده‌بودم، باکیفیت‌تر بود. هم اکنون هم در تولیدات شبکه‌ها شاهد تنوع سریال‌ها هستیم، ولی کج سلیقگی‌هایی که در دل شبکه‌ها ریشه کرده‌است اجازه نمی‌دهد آثار به خوبی دیده شوند و راه خلاصی از این شرایط استقلال در شبکه‌ها است.

وی با اشاره به یکی دیگر از دغدغه‌هایی که باید در مدیریت جدید سازمان صداوسیما حل شود، توضیح داد: نقش و وظیفه تهیه کننده در سازمان صداوسیما باید مشخص شود، مشخص شود که تهیه کننده در تولید یک سریال و یا یک برنامه تلویزیونی چه وظایف و تکالیفی را برعهده دارد، آیا تهیه کننده تنها امین سازمان است که پول سازمان صداوسیما را برای تولید یک پروژه در اختیار دارد؟ از زمانی که کار کلید می‌خورد، نقش تهیه کننده در سریال‌های تلویزیونی چیست؟ آیا اجازه نظارت بر کیفیت، محتوا، انتخاب بازیگر را برعهده دارد؟ همه این مسائل باید مشخص شود تا تهیه کننده بتواند به بهترین شکل به وظیفه خود برای برنامه‌سازی عمل کند.

تهیه کننده سریال «ترش و شیرین» عنوان کرد: در گذشته تهیه کننده‌ها برای ورود به صداوسیما به عنوان یک برنامه یا سریال‌ساز باید مرحله‌های تهیه کنندگی را از مرحله اول تا آخر به ترتیب سپری می‌کردند تا در آخر به عنوان یک تهیه کننده سریال یا برنامه نوروزی یا ماه رمضانی در یک شبکه تلویزیونی فعالیت کند، اما متاسفانه در حال حاضر شاهد حضور تهیه کننده‌هایی هستیم که هیچ معیار و میزانی برای تایید حضور آن‌ها به عنوان تهیه کننده در سازمان صداوسیما نیست.

وی ادامه داد: در سال‌ها پیش شاهد برنامه‌های چون «ساعت خوش» و «محله برو بیا» بودیم که این برنامه نسل‌های طلایی مانند رضا عطاران، حمید لولایی، یوسف تیموری، مهران مدیری، اکبر عبدی، رضا شفیعی‌جم و… را به سینما و تلویزیون معرفی کرد. این برنامه ها حاصل حمایت از جوانان پراستعدادی بود که اجازه داشتند در سیما برنامه‌های مدنظر خود را تولید کنند.

مهام در پایان عنوان کرد: مطمئن هستم با شرایطی که سازمان صداوسیما دارد اگر طرح فیلمنامه سریال «خانه به دوش» ارائه شود، مجوز تولید دریافت نمی‌کند یا سریال «بزنگاه» امکان ندارد مجوز تولید در سیما را بگیرد، همه این‌ها به دلیل ضوابطی است که سازمان برای تولید سریال‌ها پیش پای تهیه کنندگان و فیلمسازان قرار می‌دهد.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است