«پازل‌های نُه‌گانه» داستان‌هایی متنوع از اقلیم‌های مختلف ایران است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۰
در نشست نقد کتاب مطرح شد؛

«پازل‌های نُه‌گانه» داستان‌هایی متنوع از اقلیم‌های مختلف ایران است

نشست نقد و بررسی کتاب «پازل‌های نُه‌گانه» به همت فرهنگسرای اندیشه در نمایشگاه کتاب برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای اندیشه، نشست نقد و بررسی کتاب «پازل‌های نُه‌گانه» اثری از فرحناز علیزاده به همت فرهنگسرای اندیشه در نمایشگاه کتاب برگزار شد. در این مراسم، شهلا آبنوس و سارا خاکزاد به عنوان منتقد حضور داشته و به بررسی این کتاب پرداختند.

کتاب «پازل‌های نه‌گانه» گردآوری ۹ داستان کوتاه از نویسندگان مختلف نوقلم کشور است. همچنین نقدهایی بر هر داستان از سوی منتقدان جوان مطرح شده و در قالب یک کتاب از سوی فرحناز علیزاده منتشر شده است.

در ابتدای این جلسه شهلا آبنوس با اشاره به طرح جلد و نام این کتاب گفت: به نظرم طرح جلد کتاب بسیار زیرکانه انتخاب شده و خود به تنهایی دارای مفهوم است. زمانی که خواننده کتاب را به پایان می‌رساند متوجه این طرح جلد خواهد شد. همچنین اسم خوبی برای کتاب انتخاب شده است که با طرح جلد ارتباط مستقیمی دارد.

وی با اشاره به داستان‌های منتشرشده در این کتاب عنوان کرد: داستان‌هایی که در این کتاب آمده است، از قدرت نوشتاری خوبی برخوردارند. به عبارت دیگر، المان‌های اساسی یک داستان کوتاه را داشته و حتی با تمرکز بر جنبه‌های داستانی قابلیت تبدیل شدن به داستان بلند و رمان را نیز دار است. در این کتاب، داستان‌های متعددی را از راویان مختلف می‌بینید که نقطه قوت آن به شمار می‌رود. هر کدام از نویسنده‌ها به فراخور موضوعی که داشتند، راوی‌های متنوعی را انتخاب کردند که کار هوشمندانه‌ای است.

این منتقد ادبی با اشاره به مضمون و محتوای انتخاب شده در داستان‌های این کتاب اظهار کرد: خوشبختانه با محتوا و مضمون‌های متنوعی در این کتاب روبه‌رو هستیم. به عبارت دیگر، معتقدم که خانم علیزاده با هوشمندی این مجموعه را گردآوری کرده است. در این کتاب انواع داستان‌های بومی و اقلیمی از سراسر کشورمان را می‌بینید؛ داستان‌هایی از کویر تا جنوب، غرب و مرکز دیده می‌شود البته نقطه اشتراک همه آنها این است که دارای مضمون اجتماعی هستند.

وی با اشاره به برخی کاستی‌ها در داستان اظهار کرد: البته در برخی از داستان حفره‌هایی دیده می‌شود که باید مورد بررسی قرار گیرد. گاها ایرادات زبانی، ویرایشی و نوشتاری دیده می‌شود که با توجه به نوقلم بودن نویسنده‌های این داستان‌ها قابل اغماض است. نکته قابل توجه این کتاب این است که در کنار داستان‌خوانی، نقدی بر آن داستان نیز در کنارش چاپ شده است. بنابراین مخاطب این فرصت را دارد تا در کنار خوانش داستان، نقد آن را نیز بخواند.

فرحناز علیزاده در این جلسه نقد و بررسی کتاب گفت: بنده معتقدم که مهم‌ترین بازخورد کلاس‌های داستان‌نویسی،‌ چاپ کتاب است. به همین دلیل مجموعه‌ای از آثار هنرجویانی که در کلاس حضور داشتند را در قالب یک کتاب جمع‌آوری و منتشر کردیم.

وی ادامه داد: در این کتاب سعی کردم علاوه بر داستان‌های نویسندگان جوان، نظرات منتقدین جوان را هم بیاورم. به نظرم کلاس‌های داستان‌نویسی نه تنها پرورش نویسنده است، بلکه می‌تواند منتقدان خوبی نیز پرورش دهد، چرا که هنرجویان در این کلاس‌ها یاد می‌گیرند همدیگر را نقد کرده و وارد جهان هر داستان شوند.

این نویسنده با اشاره به انتشار یک نقد برای هر داستان در این کتاب بیان کرد: وقتی نقد هر داستان در کنار آن قرار داده می‌شود باعث می‌شود که ذهن خواننده بیشتر درگیر شده و با دقت بیشتری داستان‌ها را بخواند.

سارا خاکزاد دیگر منتقد حاضر در این جلسه بود. او گفت: به نظرم عنوان کتاب هوشمندانه انتخاب شده است. در این کتاب شاهد داستان‌هایی با موضوعات و زاویه دیدهای مختلف در ژانرهای متنوع هستیم و به همین دلیل طبیعی است که شاهد نقدهای مختلفی باشیم. در نهایت در انتهای کتاب، تابلوی پازل‌ها را می‌بینیم که در آن تکه‌های داستان کنار یکدیگر چیده شده و نقدها هم آنها را کامل کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این مجموعه موضوعات و راوی‌ها مختلف داریم. کارهای این‌چنینی از این نظر قابل توجه است که تنوع دارد و داستان‌ها یکنواخت نیست برهمین اساس، در این کتاب حداقل یک داستان برای سلیقه‌های مختلف پیدا می‌شود که بتواند او را با خود همراه کند. در عین حال می‌بینیم که بعد از هر داستان، نقد آن هم گنجانده شده است. همانطور که می‌دانید بعد از خواندن هر داستان، سوالات و حفره‌های زیادی در ذهن کتاب‌خوانان ایجاد شده است، اما وقتی نقد آن داستان‌ها در کنار آن آورده می‌شود به ما کمک می‌کند که به آن سوالات پاسخ داده شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است