اطلاعی از سیاست‌های صداوسیما درباره «کتاب باز» ندارم/ امیدوارم زودتر حاشیه‌ها تمام شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۵
وحید یامین‌پور در گفتگو با صبا:

اطلاعی از سیاست‌های صداوسیما درباره «کتاب باز» ندارم/ امیدوارم زودتر حاشیه‌ها تمام شود

وحید یامین‌پور معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان، نویسنده و مجری تلویزیون ضمن اشاره به حضور 6 کتاب‌ش در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره حاشیه‌های برنامه «کتاب باز» گفت.

وحید یامین‌پور معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان، مجری برنامه‌های تلویزیونی مانند «جهان‌آرا» و نویسنده کتاب های «نخل و نارنج»، «ارتداد» و «ماجرای فکر آوینی» در گفتگو با خبرنگار صبا درباره سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب عنوان کرد: در روزی که به نمایشگاه کتاب رفتم به دلیل امضای کتابم و گفتگو با افرادی که کتاب‌های من را تهیه کرده و خوانده‌اند و گفتگو با نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به کتاب فرصت بازدید متمرکز از نمایشگاه را نداشتم، اما نکته‌ای که با نگاه حداقلی که به غرفه‌های اطراف و در مسیر حضورم در نمایشگاه داشتم، چیدمان و ظاهر غرفه‌های نمایشگاه را زیباتر و شکیل‌تر از دوره‌های قبل دیدم و انگار معماری خاصی مورد توجه غرفه‌ها بود که جای قدردانی دارد.

وی ادامه داد: خیلی خوشحالم که کتابخوان‌ها و اهالی علم و دانش فرصت تفرج در این فضای دل‌انگیز فرهنگی را پیدا کردند. خود من هم خیلی مشتاق بودم که خوانندگان کتاب‌هایی را که نوشته‌ام از نزدیک ببینم و نظرهای آن‌ها را بدون واسطه بشنوم و این فرصتی است که تنها در نمایشگاه کتاب فراهم می‌شود.

یامین‌پور درباره فعالیت نمایشگاه‌های دائمی در سطح شهرهای مختلف کشور گفت: من موافق برپایی نمایشگاه‌های دائمی کتاب هستم، البته به این شرط که حواسمان به کتابفروش‌ها باشد. کتابفروش‌ها صنفی هستند که در دو سال کرونایی بسیار متضرر شدند و معمولا هم در برابر برگزاری نمایشگاه‌ها معترض هستند. اگر شرایطی فراهم شود که کتابفروش‌ها هم منتفع شوند من حامی و موافق برگزاری هر نوع نمایشگاه هستم که به تقویت این صنف منجر شود.

وی با بیان اینکه برگ برنده و مخاطب آثار او جوان‌ها و نوجوان‌های دهه هفتادی و هشتادی هستند، تصریح کرد: کتاب جدیدی امسال در نمایشگاه کتاب نداشتم و با ۶ کتاب که در سال‌های پیش منتشر شده بود در نمایشگاه حضور دارم که توسط انتشارات جمکران، معارف و سوره مهر منتشر شده‌اند‌.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پایان در پاسخ به این پرسش که نظرش درباره حاشیه‌هایی که برای تولید فصل جدید برنامه «کتاب باز» ایجاد شده است چیست، عنوان کرد: من از تصمیم سازمان صداوسیما درباره «کتاب باز» اطلاعی ندارم، اما می‌دانید که خود من یکی از مهمان‌های این برنامه بودم و از رفتار محترمانه و حرفه‌ای سروش صحت خیلی لذت بردم. محمدرضا رضاییان تهیه کننده و کارگردان این مجموعه هم از دوستان قدیمی من است و امیدوار هستم که اهالی و علاقه‌مندان کتاب احساس نکنند سازمان صداوسیما به مساله کتاب کم اعتنا است. قطعا این سازمان و رسانه سیاست‌هایی دارد که من از آن‌ها بی اطلاع هستم و قطع به یقین این اتفاق نه مورد پسند مخاطبان و علاقه‌‌مندان به کتاب است و نه مسئولان صداوسیما و امیدوارم هر چه سریع‌تر یک سیاست صحیح برای بیرون رفتن از این حاشیه‌ها و چالش‌ها اتخاذ شود.

برنامه تلویزیونی «کتاب‌باز» از سال ۹۵ به کارگردانی و تهیه کنندگی محمدرضا رضائیان روی آنتن شبکه نسیم رفته است. این برنامه به غیر از فصل اول خود که با اجرای امیرحسین صدیق روی آنتن رفته بود، فصل دو، سه و چهار را با اجرای سروش صحت همراه بود که اجرای این بازیگر، کارگردان و نویسنده به محبوبیت این برنامه اضافه کرد. حالا پس از اتمام فصل چهارم این برنامه، در ماه‌های اخیر زمزمه‌های درباره پخش نشدن فصل ششم و یا پخش این برنامه بدون حضور مجری اصلی آن شنیده می‌شد که با واکنش‌های متفاوتی هم همراه بود.

یکی از احتمالات حضور وحید یامین‌پور معاون امور وزارت ورزش و جوانان به عنوان مجری در فصل پنجم این برنامه تلویزیونی بود که با یک توئیت از این فعال رسانه‌ای و فرهنگی، این احتمال رد شد. یامین‌پور ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ در واکنش به این شایعه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته بود: «مزخرفه من از طرفداران اجرای سروش هستم و پیگیر بودم که کتاب باز دوباره بره روی آنتن‌. تهیه کننده‌اش هم زنگ زد و گفت نمی دونم این دروغ رو کی رسانه‌ای کرد.»

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است