«رابینسون کروزو» از توقیف درنیامد/ می‌گویند برخی از اعضای شورای نظارت استعفانامه نوشته‌اند | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۲
سعید برجعلی در گفتگو با صبا:

«رابینسون کروزو» از توقیف درنیامد/ می‌گویند برخی از اعضای شورای نظارت استعفانامه نوشته‌اند

بازیگر و دستیار کارگردان نمایش «رابینسون کروزو» که به تازگی در قم توقیف شده است درباره این نمایش و توقیف آن توضیح داد.

سعید برجعلی بازیگر و دستیار کارگردان نمایش «رابینسون کروزو» به کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی که در قم به صحنه می رفت و با توقیف مواجه شد، در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا درباره آخرین وضعیت این نمایش گفت: شورای ارزشیابی و نظارت به ما مجوز داده بود و ما تمام کارهای تبلیغات و اطلاع رسانی را بر اساس این مجوز انجام دادیم ولی اجرای اول را که رفتیم جلوی کار را گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه عین چیزی را اجرا کردند که برای آن مجوز گرفته بودند، توضیح داد: تنها چهار مورد اصلاحیه وجود داشت که آنها را رعایت کرده بودیم و اصلا این موضوعاتی که به تازگی مطرح شده است در آن ها نبود. بعد از شب اول اجرا گفتند که حجاب تماشاگران و رنگ چتر در صحنه و دو سه مورد جزیی دیگر مشکل دارد. ما هم پذیرفتیم که حتی این موارد را هم اصلاح کنیم اما گفتند نه فعلا صبر کنید. سه روز گذشت و جلسه ای با مدیرکل استان گذاشتند و این مورد مطرح شد که حجاب بازیگر ربطی به گروه اجرایی ندارد و این موضوع ها چیزی نبوده که جلوی نمایش را بگیریم. مدیرکل ارشاد گفته بود که فیلم شب اول اجرا مجدد بازبینی شود تا مشخص شود که مغایرتی با بازبینی داشته است یا نه.

بازیگر نمایش «رابینسون کروزو» بیان کرد: شورای نظارت فیلم را دیدند و باز هم اعلام کردند که فقط پنج مورد مثل تغییر رنگ چتر و حذف چند دیالوگ اعمال شود و بعد از آن مشکلی برای اجرا وجود ندارد اما بعد از ۱۰ روز مدیرکل دستور توقیف نمایش را داد، در صورتی که تمام موارد قابل حل بود و چیزی نبود که بخواهد منجر به توقیف کامل اجرا شود.

دکور و وسایل نمایش جمع شده است

این دستیار کارگردان در ادامه گفت: درنهایت جلوی اجرا گرفته و کل دکور و وسایل نمایش ما در سالن اجرا جمع و به طور کامل پرونده اجرا بسته شد. سال ۹۸ و در ۲۸ اجرا همین نمایش را در قم اجرا کردیم آن هم در شرایطی که همین مدیرکل سر کار بود و شورای نظارت هم همین افراد بودند و فروش خوبی هم داشتیم.

استعفای اعضای شورای نظارت

بازیگر نمایش «رابینسون کروزو» درباره استعفای چند نفر از اعضای شورات نظارت بعد از این اتفاق توضیح داد: باتوجه به اتفاقات اخیر می گویند چند نفر در شورای نظارت استعفای خود را نوشته و تحویل داده اند. گفته اند ما مجوز داده ایم و امضا کرده ایم چرا فرد دیگری می آید نظر می دهد؟ مدیرکل می گوید فشار روی من است و به من گفته اند که این کار را انجام بده. همه این اتفاقات در حالی می افتد که نمایشی که در سال ۹۸ اجرا کردیم همین چیزی بود که مجدد آماده کردیم. حتی ۳۰ درصد از فضای کمیک کار و حساسیت ها را کم کردیم و با این حساب حتی اجرای قبل هم نبود! اصلا نمایشی نبود که بخواهد توقیف شود. براساس نظرهای هر شهر و شخصی اصلاحیه هایی مطرح می کنند که ما قبول داریم و می پذیریم. تکه ای از نمایش را که حذف نکردند! این چتری که عنوان شده است صرفا به خاطر رنگی بودن انتخاب شده و به نحوی نوستالژی کودکی ما است و داخل نمایش و متن هیچ نشانه خاصی نیست. اگر ما نشانه ای قرار می دادیم و به مخاطب کدهایی می دادیم و این رنگ چتر مزید بر علت می شد، آن موقع حرف شان درست بود.

وی درباره نظر علیرضا کوشک جلالی نسبت به اتفاق پیش آمده گفت: به تازگی با آقای کوشک جلالی صحبت نکرده ام اما از آن روز فقط می گویند صحبت کنید تا ان شاالله حل شود، چون چیزی نیست که حل نشدنی باشد.

سعید برجعلی در پایان گفت: اصلا به صورت مکتوب دلایل خود را به ما ندادند و توضیح بیشتری هم ندادند و در آخر گفتند فعلا باید اجرا تعطیل شود. اما به چه دلیل؟ این پیچیدگی وجود دارد اما در نهایت به‌طور کامل پرونده اجرا را بستند.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است