یک پیشنهاد برای بازگشت مخاطب به تلویزیون/ ۸ مجری که جایشان خالی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۳
صبا گزارش می‌دهد؛

یک پیشنهاد برای بازگشت مخاطب به تلویزیون/ ۸ مجری که جایشان خالی است

یکی از راه‌کارهایی که معاون جدید سیما می‌تواند با تکیه به آن بر میزان رضایت و کمیت مخاطبان تاثیر بگذارد بازگرداندن مجریان باسابقه و پرطرفدار است.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، در کنار سریال‌ها و پخش زنده مسابقات ورزشی که همواره جذابیت اصلی رسانه تلویزیون برای مخاطب عام بوده است، بعضی برنامه‌های غیرنمایشی نیز با میزبانی چهره‌های شاخص تلویزیون و گاه سینما، به برنامه‌های جذابی تبدیل شده‌اند که مخاطب گسترده‌ای را به سمت تلویزیون جلب کرده‌اند، مانند «عصر جدید» ساخته احسان علیخانی که این روزها پربیننده‌تر از اغلب سریال‌های تلویزیون است.

در میان عناصر برنامه‌های غیرنمایشی، مجری یا میزبان به علت آن که نخستین مواجهه مخاطب با برنامه با او رقم می‌خورد، مهمترین نقش را دارد و برنامه‌های فراوانی چون «دورهمی»، «برنده باش» و… را می‌توان نام برد که به واسطه مجری شاخص، دیده شدند.

با این حال طی سال‌های اخیر، شماری از این میزبانان با وجود موفقیت در آخرین برنامه تلویزیونی، به علل مختلف در آنتن تلویزیون حضور نداشته‌اند. اگرچه علت غیبت همگی ممنوع‌التصویری نیست و بعضی خودخواسته از اجرای تلویزیونی دور شده‌اند، اما نمی‌توان این مساله را انکار کرد که مجریان محبوب و شاخص، سرمایه تلویزیون‌اند و حضورشان موجب بالا رفتن کیفیت آنتن و بیشتر شدن انتخاب‌های مخاطبان برای تماشای برنامه‌های تلویزیون است؛ گرچه به قول پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما قرار نیست هیچ فرد مشهوری به دلیل این شهرتش رقم های دستمزد نامتعارف از تلویزیون طلب کند.

با این حال از مدیران جدید سازمان صداوسیما که بارها کلیدواژه «تحول» را به کار برده‌اند، این انتظار می‌رود برای بازگشت چهره هایی که استاندارد اجرا را دارند و مردم نیز دوست‌شان دارند، چاره‌اندیشی کنند و محسن برمهانی معاون جدید سیما می‌تواند از حضور این چهره‌ها به عنوان شیوه‌ای زودبازده برای بازگشت توجهات به سمت آنتن شبکه‌های سیما بهره جوید.

عادل فردوسی‌پور نخستین نامی است که با سخن گفتن از مجریان غایب سیما، به ذهن می‌رسد. مجری و تهیه‌کننده برنامه «۹۰» شبکه سه که گزارشگر فوتبال هم هست، مدت‌هاست حضورش در تلویزیون، به حضور در پشت صحنه و تهیه‌کنندگی برنامه «فوتبال ۱۲۰» محدود شده است. او را می‌توان از جمله برنامه‌سازان بااستعداد و محبوب حال حاضر عرصه تصویر دانست که در زمانه موفقیت «۹۰»، از اجرا کنار گذاشته شد. همچنین نبودن او در تلویزیون دیگر به حاشیه ای همیشگی برای صداوسیما تبدیل شده است.

محمدرضا شهیدی‌فرد از مجریان باسابقه سیماست که در یک دهه اخیر، برنامه ثابتی در جدول پخش تلویزیون نداشته و آخرین بار با برنامه‌های مناسبتی «چهل‌چراغ» در شبکه سه و «هزار داستان» در شبکه نسیم دیده شده است. او که از جمله چهره‌های تاثیرگذار در شکل‌گیری «خندوانه» بوده، با برنامه صبحگاهی «مردم ایران سلام» در شبکه دو و برنامه شبانگاهی «پارک ملت» در شبکه یک به یاد آورده می‌شود، اما مدت‌هاست به عللی که روشن نیست، میزبانی برنامه‌ای را به صورت ثابت به عهده نداشته است. البته به نظر می رسد خود او نیز در این سال ها اصراری برای برگشتن به اجرا نداشته و حضور در اتاق فکرهای برنامه ها را ترجیح داده است؛ امری که در آن موفق هم ظاهر شده است.

فرزاد حسنی با جسارت خود در برنامه‌های گفتگومحور به یاد آورده می‌شود. مجری‌ای که بازیگری را نیز تجربه کرده، اما در میزبانی برنامه‌های تلویزیونی مانند «جزر و مد» و «کوله پشتی» خاطرات جالب توجهی برای مخاطبان ساخته است. حسنی که در سال‌های اخیر بعضی حاشیه‌ها را نیز تجربه کرده، به دلایلی نامعلوم در تلویزیون حضور ندارد، اما در رادیو به اجرا می‌پردازد. او را می توان یکی از مسلط ترین مجری های سال های قبل تلویزیون دانست که به ویژه حضور ذهن و تسلط به واژگان از او مجری خوبی ساخته است.

سروش صحت از جمله متاخرترین چهره‌هایی است که گفته می‌شود از اجرای برنامه‌اش کنار گذاشته شده است؛ اگرچه تاکنون خبر حذف صحت از «کتاب باز» رسمی نشده، اما اخبار و شایعات فراوانی درباره وی به وجود آمده است. او در دورانی که برنامه ویژه کتاب و کتاب‌خوانی شبکه نسیم را اجرا کرد، استعداد خوبی در میزبانی تلویزیونی نشان داد و مخاطب فراوانی را به برنامه جذب کرد.

ایرج طهماسب که برای بسیاری از مخاطبان، به دلیل سال‌ها اجرای موفق «کلاه قرمزی» به عنوان «آقای مجری» به یاد آورده می‌شود، از جمله چهره‌های محبوب در زمینه اجراست که سابقه ویژه‌ای در برنامه‌سازی برای تلویزیون دارد. او در ماه‌های اخیر برنامه «مهمونی» را برای پلتفرم نماوا ساخته که با استقبال مواجه شده است. گفته می‌شود اختلاف مالی تلویزیون با گروه سازندگان «کلاه قرمزی»، موجب دوری طهماسب از تلویزیون است، هرچند بنا به گفته پیمان جبلی رییس صداوسیما، قرار بوده این مجری در نوروز ۱۴۰۱ به تلویزیون بازگردد.

علی درستکار که بیش از هرچیز با برنامه «این شب‌ها» شناخته می‌شود، از جمله چهره‌های کم‌حاشیه سیماست که در سال‌های اخیر، مجال اجرای تلویزیونی نیافته است. او از معدود مجریان این فهرست است که در سال‌های اخیر گه‌گاه اظهارنظرهایی علیه مدیران سابق تلویزیون انجام داده، اما با کارنامه روشن در اجرای برنامه‌های معارفی و همچنین تحصیل در دانشگاه امام صادق(ع) می‌تواند شانس مناسبی برای بازگشت به سیما داشته باشد.

محمد صالح‌علا که آخرین بار با برنامه «چشم شب روشن» در شبکه چهار دیده شد، از جمله مجریان محبوبی است که سبک اجرا و برنامه‌سازی وی، در میان اقشاری از مخاطبان تلویزیون پرطرفدار است. او که سابقه برنامه «دو قدم مانده به صبح» را نیز در همین شبکه دارد، به علت لحن اجرا و شاعرانگی که در کار خود دارد، مخاطب فراوانی داشته است. بازگشت او به آنتن، مساوی با جلب نظر مجدد شماری از مخاطبان سابق سیماست.

سیدعلی ضیا مجری جوانی که میزبانی برنامه ویژه تحویل سال شبکه یک را در سال جدید به عهده داشت و گفته می‌شد به زودی با «فرمول یک» به آنتن سیما بازمی‌گردد، در پایان اردیبهشت ماه هنوز برنامه‌ای ندارد. او که در یکی دو سال اخیر گاه به مدت طولانی از آنتن دور بوده، از محبوبیت زیادی در میان بخشی از مخاطبان جوان‌تر تلویزیون برخوردار است. به اجرای ضیا انتقادهایی وارد است، اما برنامه‌های موفق و نسبتا پرسروصدایی مانند «نیمروز» و «ویتامین ۳» را نیز در کارنامه دارد.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است