رمان بلاگر خارج‌نشین در ایام نمایشگاه کتاب پنج نوبت چاپ شد/ «منِ احمق» طرفدار دارد! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۱
صبا گزارش می‌دهد؛

رمان بلاگر خارج‌نشین در ایام نمایشگاه کتاب پنج نوبت چاپ شد/ «منِ احمق» طرفدار دارد!

رمان «منِ احمق» نوشته یک بلاگر که اصطلاحا بیوتی بلاگر شناخته می شود که دومین روز نمایشگاه کتاب منتشر شد، به زودی به چاپ پنجم می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، رمان «منِ احمق» نوشته شیما کاتوزیان بلاگر ایرانی که خارج از ایران زندگی و در اینستاگرام فعالیت می‌کند، دومین روز از سی‌سومین‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توسط نشر آراسبان منتشر و در نمایشگاه کتاب عرضه شد.

چاپ این کتاب که مجوز وزارت ارشاد را هم دارد تاکنون با استقبال زیاد مخاطبان مواجه شده است، به طوری که طی مشاهدات خبرنگار صبا، سه نوبت چاپ آن‌ تمام شده و دیگر در غرفه انتشارات ارائه نمی‌شود. برای پیگیری این موضوع با مسئول غرفه انتشارات آراسبان گفتگو کردیم و او عنوان کرد: از روز دوم نمایشگاه کتاب تا روز هشتم رمان «منِ احمق» در سه نوبت با تیراژ ۵ هزارتایی چاپ شده است و اکنون تنها چند نسخه محدود در دست داریم.

او ادامه داد: شنبه مجدد نوبت چاپ چهارم و پنجم این کتاب منتشر و در تمام کتابفروشی‌ها و در غرفه نمایشگاه کتاب موجود می‌شود.

این مسئول غرفه در پایان اظهار کرد: برآورد این حجم از استقبال را نداشتیم و با حجم زیادی از مخاطبان مواجه شدیم به طوری که تذکر مسئولان برگزارکننده نمایشگاه کتاب را با خود به همراه داشت و ناگزیر جشن امضای این‌ کتاب را لغو کردیم.

طی مدت زمانی که خبرنگار صبا در غرفه این انتشارات حاضر بود مخاطبان علی‌رغم اینکه «منِ احمق» روی میز موجود نبود، به طور مستقیم سراغ کتاب را می‌گرفتند و حتی روزهای ابتدایی صف‌های طولانی برای تهیه کتاب ایجاد شد. فراموش نکنیم که در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتشار کتاب «من سر قولم هستم» نوشته امیرعلی قاف عکاس و بلاگر اینستاگرام نیز با حجم زیادی از درخواست و استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.

البته چندسالی است که چاپ و نشر اینگونه کتاب‌ها از زندگی، داستان‌ها و عکس‌های سلبریتی‌ها و بلاگرهای فضای مجازی رواج پیدا کرده است، اما مساله اصلی در انتشار این گونه کتاب‌ها و استقبال از آن‌ها در درجه اول محتواست؛ محتوایی که مخاطب آن به سطح پایین ادبیات بسنده کرده و به دنبال مینیمال‌هایی عاشقانه و نزدیک به محاوره است.

و اما در مقابل همواره این گله و ناراحتی میان نویسندگان و اهل قلم وجود دارد که از سختگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و روند طاقت‌فرسای اخذ مجوز کتاب شکایت دارند و همچنان نام‌ها و چهره‌های آشنایی در صف اخذ مجوز و ممیزی منتظر مانده‌اند، اما می‌بینیم که گویا در مقابل برای چنین کتاب‌هایی به راحتی مجوز چاپ صادر می‌شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی این وزارتخانه به عنوان متولی این‌ امر حساسیت زیادی روی انتشار این نوع کتاب‌ها و استقبال گسترده مخاطبان از آن‌ها ندارد.

در نشست خبری روز ۲۸ اردیبهشت ماه از علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب درباره نظارت بر کیفیت آثار ارائه شده در نمایشگاه کتاب پرسیدیم و او در این‌باره بیان کرد: این موضوع مربوط به اختیارات نمایشگاه کتاب نیست و در حوزه ضوابط نشر در اداره کتاب و کتابخوانی است. طبیعتا آن‌ها نظارت‌های لازم را مطابق با قانون انجام می‌دهند.

انتشار رمان «منِ احمق» در فضای مجازی نیز با واکنش‌های منفی مواجه و موجب تاسف برخی کاربران شد اما مسلما نمی‌توان از حجم فروش این نوع کتاب‌ها که به نظر می‌رسد بیشتر با قدرت و پشتوانه اینستاگرام و فضای مجازی معرفی می‌شوند، چشم‌پوشی کرد اما باید در نظر داشت که رواج این نوع کتاب‌های سطحی یک آسیب جدی برای فضای ادبی کشور محسوب می‌شود و موجب ترویج ابتذال و سطحی‌نگری در این حوزه است به طوری که هر بلاگری که سبک زندگی او مورد استقبال مخاطبان و فالوورهایش بود این توانایی را برای فتح قله‌های نویسندگی در خود مشاهده کند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است