کتاب‌های عکس در آینده مرجع تحقیقات می‌شوند/ بیش از ۳ میلیون نگاتیو داریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۷
مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در گفتگو با صبا:

کتاب‌های عکس در آینده مرجع تحقیقات می‌شوند/ بیش از ۳ میلیون نگاتیو داریم

مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس درباره اهمیت چاپ عکس های انقلاب و دفاع مقدس در قالب کتاب توضیح داد.

مجتبی کوچکی مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا گفت: ما از سال ۹۸ که آخرین دوره‌ای بود که نمایشگاه کتاب برگزار شد، به دلیل شرایط بازار نشر تقریبا کتاب تازه‌ای منتشر نکردیم. در این مقطع بیشتر در حال پیش‌تولید بودیم و در این شرایط که حداقل روان آدم‌ها در مقابل کرونا راحت شده است، امید داریم‌ تا این حجم از پیش‌تولیدات انجمن را به چاپ برسانیم.

او درباره تازه‌ترین کتاب‌های انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس عنوان کرد: ما امسال با ۳ عنوان کتاب جدید در نمایشگاه کتاب حاضر هستیم؛ اولی کتاب «فرزندان روح‌الله» است که یک کتاب عکس-متن و اولین ژانر عکس-متن در مجموعه ما است. این کتاب در قطع رقعی منتشر شده است و چاپ آن در نمایشگاه کتاب تقریبا به پایان رسیده است.

مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: دومین کتاب جدید ما کتاب «ساسان مویدی» از مجموعه عکاسان جنگ است که پایان سال ۹۸ منتشر شد و اکنون چاپ این کتاب تمام شده است. کتاب سوم ما کتاب عکس‌های «بهمن محمدی‌فرد» است که نهمین جلد از مجموعه عکاسان جنگ است و در اصل این کتاب را در نمایشگاه کتاب پیش‌فروش می‌کنیم تا در مراسم رونمایی از کتاب و افتتاح نمایشگاه عکس‌های بهمن محمدی‌فرد عرضه شود.

او اظهار کرد: احتمالا جلد دهم مجموعه عکاسان جنگ مربوط به کاظم اخوان است و ۱۳ تیرماه رونمایی می‌شود. همچنین کتاب بهمن‌ محمدی‌فرد هم به احتمال زیاد پایان خردادماه رونمایی و چاپ می‌شود.

کوچکی درباره لزوم چاپ عکس‌ها در قالب کتاب توضیح داد: بخشی از اصرار ما در انجمن برای چاپ کتاب عکس بر این اساس است که کارکرد امروز عکس‌ها در فضای دیجیتال، تبلیغی و ترویجی است و اغلب آنها در فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال دست به دست و گاهی حذف می‌شوند.

او وفزود: رویکرد ما در چاپ کتاب‌های عکس، نگارش متن‌، اطلاعات، تاریخ، لی‌اوت و حتی نوع مجموعه کردن این است که کتاب‌ها شکلی تاریخی و هنری داشته باشند. به همین دلیل مخاطبان جدی این کتاب‌ها مورخان، مترجمان، روان‌شناسان، جامعه‌شناسان، هنرمندان و مجموعه‌داران هستند.

تاریخ دیجیتال زود حذف می‌شود

مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با بیان اینکه تاریخ عکس‌های دیجیتال زود فراموش می‌شوند، گفت: مخاطبان عام که پیش‌تر با عکس‌های روی دیوار آشنا بودند امروزه همان عکس‌ها را در تلفن همراه خود دارند و حتی دنبال این نیستند که عکس را برای دیوار خود بخرند و هروقت عکس‌های گوشی ازبین بروند، مجدد آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند بنابراین ارزش یک عکس هنوز برایشان جا نیافتده است. تاریخ دیجیتال، تاریخ بسیار خطرناکی است زیرا احتمال ازبین رفتن آن بسیار زیاد است.

کوچکی اظهار کرد: تلاش ما این است که در متن،  تولید و ساخت این‌کتاب‌ها به سمتی برویم که اهالی کتاب، کتاب های ما را به عنوان یک مرجع از یک رویداد بزرگ کشور در کتابخانه‌های خود نگهداری و در سال‌های آینده به آن‌ها مراجعه کنند. امروزه هم کتاب‌هایی که ما ۱۰ سال پیش تولید کردیم و چاپ آن‌ها تمام شده است، اکنون در بازار با قیمت بالا به فروش می‌روند زیرا کتاب تاریخی هستند بنابراین هرچقدر زمان از این کتاب‌ها می‌گذرد ارزش بیشتری پیدا می‌کنند و مسلما علاقه‌مندان و مورخان ارزش این کتاب‌ها را بیشتر درک خواهند کرد.

او تصریح کرد: این‌ کتاب‌های عکس با تیراژ ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ هزارتا چاپ می‌شوند و در کتابخانه‌ها می‌نشینند و در آینده محل مراجعه می‌شوند. ما اکنون این‌ نگرانی را نداریم که چرا مخاطب ما کم‌جان است زیرا اتفاقا پس از ۱۰ سال مراجعه کننده بیشتری خواهیم داشت.

کوچکی درباره محوریت برنامه‌های انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس تشریح کرد: ماموریت اولیه انجمن از سال ۸۰ که تاسیس شد، شناسایی و جمع‌آوری عکاسان و آثار آن‌ها در دو موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده است. انجمن هنوز هم با همان محور ادامه می‌دهد و تاکنون نزدیک به ۴۰۰ عکاس جنگ را شناسایی کرده‌ایم و نزدیک به ۳ میلیون فریم عکس نگانیو و اوریجینال از جنگ جمع‌آوری کردیم.

او توضبح داد: ما به عملیاتی که برای نگهداری این‌ عکس‌ها انجام می دهیم، عملیات نجات می‌گوییم و براین‌اساس روی همه آثاری که از این عکاسان نزد ماست عملیات نجات انجام می‌دهیم یعنی یک‌بار این عکس‌ها را ساماندهی، اسکن، مرور و بهگزینی می‌کنیم و در گنجینه نگهداری می‌کنیم تا دیگر در معرض اکسیژن، نور، گرما، رطوبت و انسان نباشد.

کوچکی در پایان خاطرنشان کرد: در کنار این ماموریت محوری نگهداری و جمع‌آوری عکس‌ها ما در انجمن کتاب عکس نیز تولید می‌کنبم، تاریخ شفاهی عکاسان جنگ را ضبط می‌کنیم و گویاسازی عکس‌ها با متد ارشد دنیا را آغاز کرده‌ایم. هرکدام از این‌عکس‌ها شناسنامه دارند و ما قصد داریم با این استانداردها وارد حوزه نمایشگاه‌های بین‌المللی شویم. در کنار این موارد نمایشگاه عکس، کارگاه‌های انتقال تجربه و سفر با عکاسان جنگ نیز داشته‌ایم.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است