وقتی پول تئاتر فقط از جیب مخاطب تامین شود ناگزیر به پیروی مطلق از سلیقه او می‌شویم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۵
رامین سیاردشتی در گفتگو با صبا:

وقتی پول تئاتر فقط از جیب مخاطب تامین شود ناگزیر به پیروی مطلق از سلیقه او می‌شویم

رامین سیاردشتی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره وضعیت تئاتر، راهکار بهبود آن و کارهای خود توضیح داد.

رامین سیاردشتی

رامین سیاردشتی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره کارهای خود گفت: تا چند وقت پیش مشغول نمایش «توفان» مصطفی کوشکی بودم و در حال حاضر مشغول تمرین با مازیار سیدی برای نمایش «مرسولات پترزبورگ» هستم که شهریور یا اوایل مهر اجرا خواهیم داشت. همچنین در سریال «آکتور» نیما جاویدی حضور دارم که منتظر هستم تا بازی من شروع شود.

وی درباره وضعیت تئاتر نیز توضیح داد: متاسفانه از تئاتر حمایت نمی شود که به سیاست گذاری و شرایط مملکت ربط دارد. حمایت دولتی هم بدتر شده است و حتی حمایتی که در دوران کرونا وجود داشت، با فروکش کردن کرونا تمام شد. در هر جای دنیا از تئاتر حمایت می شود زیرا تئاتر نیازمند حمایت دولت یا سازمان ها و ارگان های خصوصی سازمان یافته و منسجم است که ما در ایران هیچ کدام را نداریم.

سیاردشتی با تاکید بر اینکه تمام حمایت مالی از تئاتر روی دوش مردم افتاده است، بیان کرد: این اتفاق باعث می شود تا تئاتر اساسا خود را به خواست و سلیقه تماشاگر یا مشتری نزدیک کند، در صورتی که باید برعکس این قضیه اتفاق بیفتد و تماشاگر خود را با اثر هنری خلق شده وفق بدهد و همراه آن شود.

بازیگر نمایش «سه خواهر و دیگران» افزود: ناخواسته هنرمندان تئاتر هم به این سلیقه تن می دهند که این سلیقه غالب در جامعه هم می تواند فاخر نباشد، اما گروه های تئاتری برای ادامه حیات خود مجبور به تن دادن به این اتفاق می شوند. در صورتی که باید دولت، شهرداری و متولیان برای حمایت از هنر جلو بیایند.

بازیگر سریال «پس از آزادی» درباره وضعیت تولید فیلم و سریال نیز گفت: در تولید فیلم و سریال هم کم و بیش این مشکلات که پیش تر ذکر کردم، وجود دارد. در این بخش ها هم حمایت دولتی کمتر از قبل شده است. بخش خصوصی هم اقتصادش با سلیقه مخاطب می چرخد و مجبور به تکرار می شود.

رامین سیاردشتی در پایان درباره راهکار خود برای بهبود وضع موجود تئاتر عنوان کرد: باید دولت و بخش خصوصی، قانونمند و منسجم از هنر تئاتر حمایت کنند. نباید این طور باشد که هر کسی پول داشت تهیه‌کننده شود و باید حداقل شناختی از تئاتر و ساز و کار آن داشته باشد. متاسفانه ممیزی ها روز به روز شرایط را سخت تر می کند و اعمال آن ها سلیقه ای شده است و تمام این اتفاق ها دست هنرمند را می بندد.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است