کابوسی که همه ما را مجبور به دویدن عبث می‌کند/ زنان قصه‌گویان بهتری هستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۸
مسعود شاه‌محمدی در گفتگو با صبا:

کابوسی که همه ما را مجبور به دویدن عبث می‌کند/ زنان قصه‌گویان بهتری هستند

مسعود شاه‌محمدی در رمان «مرد دونده» داستان مردی را روایت می‌کند که ناگهان شروع به دویدن کرده و دیگر نمی‌ایستد.

مسعود شاه‌محمدی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره رمان «مرد دونده» که از سوی انتشارات کتاب کوچه منتشر شده است، توضیح داد: این کتاب درباره کابوسی است که همه ما را مجبور به یک دویدن عبث می‌کند. قصه‌گویی و فلسفه این اثر درهم تنیده شده و شاید بتوان گفت داستان کتاب درباره فلسفه راه رفتن است.

او ادامه داد: این رمان درباره مردی است که ناگهان شروع به دویدن می‌کند و دیگر از پا نمی‌ایستد. همه ما آدم‌ها زنده هستیم، به این دلیل که اجداد بسیار دور ما قادر به دویدن بوده‌اند. در دوران پارینه سنگی انسان‌های اولیه برای فرار از دست جانوران می‌دویده‌اند و همچنین برای شکار آنان، از همین امکان استفاده می‌کرده‌اند. بنابراین دویدن چیزی بیشتر از یک فعل ساده انسانی‌ست.

نویسنده «گربه علف است و ماهی درخت» درباره نوع روایت و زبان کتاب «مرد دونده» گفت: در این رمان، راوی اثر با زبان فارسی معیار صحبت می‌کند و زمانی که روایت به نقل قول شخصیت‌ها می‌رسد، فارسی محاوره استفاده می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا دایره مشخصی از مخاطب را برای کتابش متصور است، بیان کرد: نمی‌توانم به جمعیت خاصی اشاره کنم. راستش این یک شوخی است. شوخی است که شما در فاصله میلیون‌ها کیلومتری از سیارات دیگر بنشینید و یک کتاب را روی کره زمین بخوانید. شبیه یک معجزه است بنابراین برای این موقعیت چه گروهی از آدم‌ها را می‌شود انتخاب کرد؟

این کارگردان سینما همچنین درباره جدیدترین کتابی که آن را مطالعه کرده است، گفت: به تازگی کتاب «بانو گوزن» نوشته مریم حسینیان را خواندم که درباره دانه‌ای‌ست که به خانه آورده می‌شود و بعد به گوزن تبدیل می‌شود. فضای اثر را خیلی پسندیدم و فکر می‌کنم زنان ایرانی همیشه نویسندگان خوبی بوده‌اند. اصلا، اولین داستان‌گویان ما مادران‌مان بوده‌اند و آنها بودند که اولین داستان‌های عاشقانه را برای دوستانشان تعریف کرده‌اند. برای همین معتقدم نویسندگان زن قصه‌گویان بهتری هستند. ممکن است جریان روشنفکری ایران نگاهی زن‌ستیز داشته باشد اما واقعیت امر این نیست.

کتاب «مرد دونده» نوشته مسعود شامحمدی با ۴۶۹ صفحه از سوی انتشارات کتاب کوچه منتشر شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است