تئاتر در رسانه‌ها مهجور مانده است/ حذف تله‌تئاتر از تلویزیون اشتباه بزرگی بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۲
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفتگو با صبا:

تئاتر در رسانه‌ها مهجور مانده است/ حذف تله‌تئاتر از تلویزیون اشتباه بزرگی بود

کوروش زارعی کارگردان و بازیگر تئاتر و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری معتقد است هنر نمایش به خودی خود مهجور است و نیاز جدی همه رسانه‌ها اعم از مکتوب و تصویری را برای بقا می‌طلبد.

کوروش زارعی کارگردان نمایش «بانوی بی‌نشان» درباره رابطه تئاتر و رسانه و لزوم توجه جدی به این هنر مهجور به خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا می‌گوید: هنر نمایش ذاتاً مظلوم و مهجور است. زمانی تله تئاتر از تلویزیون پخش می شد و بسیاری از کارگردان‌ها و بازیگران مشغول فعالیت بودند که متأسفانه آن جریان مدت هاست تعطیل شده است.

او افزود: تله تئاترها نقش مهمی در شناساندن این هنر به مردم داشتند اما ساخت و پخش آنها متوقف شد. بنده خیلی در این مورد اخطار دادم، مصاحبه کردم، خواهش کردم تا این بخش دوباره فعال شود اما اجرا نشد. اگر در صدا و سیما ساخت و پخش تله‌تئاتر ادامه داشت در دوره کرونا، هنرمندان تئاتر در این سطح وسیع بیکار نمی‌شدند و ارتزاق گروه‌ها دچار مشکل نمی‌شد. از آن طرف در شبکه چهار تلویزیون برنامه خوبی به نام «شبی‌ با تئاتر» وجود داشت که برنامه اجراهای تئاتر، نمایشنامه‌ها و اتفاقات تئاتری را به اطلاع عموم مردم و هنرمندان می‌رساند که آن هم تعطیل شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به تنها رسانه باقیمانده رادیویی در حوزه نمایش بیان کرد: در حال حاضر در صدا و سیما فقط یک رادیو نمایش مختص تئاتر باقی‌مانده که  آن هم بسیار تخصصی است. این برنامه ها را بیشتر خود تئاتری‌ها گوش می‌کنند و حالت عام ندارد. کمتر اتفاق می‌افتد که مردم به رادیو نمایش مراجعه کنند و اخبار را بشنوند در حالیکه هم رادیو و هم در تلویزیون باید نقش فعال‌تری در معرفی تئاتر ایفا کنند. ما انتظار داریم در دوره مدیریت آقای جبلی، حتما فکری برای این قضیه شود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر همچنین به نقش رسانه های جدید اشاره کرد و گفت: در فضای مجازی و اینستاگرامی هم باید مسایل و مشکلات روز تئاتر بیان شود تا پس از طرح مشکلات، راه حلی برایشان اندیشیده شود.

زارعی در پایان عملکرد خبرگزاری صبا در حوزه فرهنگ و هنر را قابل قبول دانست و اظهار کرد: در حال حاضر تنها خبرگزاری درجه یک که به اخبار تئاتر، سینما و تلویزیون می‌پردازد و هنرمندان اخبار آن را می‌خوانند همین خبرگزاری صباست. تیم حرفه‌ای و خوبی دارد. همیشه هم گروه خوبی داشته‌است. نکته مهم‌تر اینکه همیشه به روز است. سینما و اتفاقات دنیا را به موقع و خوب پوشش می‌دهد و من هم جزو مخاطبان این رسانه هستم و از این مجموعه وزین بهره می‌برم.

مریم ادیبی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است