«تاکسیدرمی» درباره قربانی شدن حیوان‌ها در جنگ‌ست/ تقدیم اجرا به مردم مظلوم خوزستان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۲
مجتبی رستمی‌فر در گفتگو با صبا:

«تاکسیدرمی» درباره قربانی شدن حیوان‌ها در جنگ‌ست/ تقدیم اجرا به مردم مظلوم خوزستان

مجتبی رستمی‌فر که نمایش «تاکسیدرمی» را تالار مولویِ دانشگاه تهران در حال اجرا دارد، معتقدست این اثر درباره آسیب‌هایی است که جنگ به محیط زیست و حیوانات وارد می‌کند اما باعث آن انسان است.

نمایش تاکسیدرمی مجتبی رستمی‌فر کارگردان نمایش «تاکسیدرمی» که در نمایشِ در حال اجرای خود به بیان آسیب‌های جنگ از زاویه نگاه حیوانات پرداخته است در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره شکل‌گیری گروه خود گفت: گروه نمایشی آماتور از سال ۸۶ تشکیل شد و بیشتر اعضای گروه از بچه‌های اهواز بودند، به همین دلیل نمایش‌هایی که تاکنون اجرا کرده‌ایم بیشتر در مورد جنگ بوده است.

این کارگردان اهوازی درباره استقبال مخاطب از نمایش‌هایی با موضوع جنگ اظهار کرد: بیشتر نمایش‌های گروه ما مربوط به جنگ است، چون ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که حتی کودکانِ به دنیا نیامده‌مان هم با این موضوع درگیر خواهند بود. در ابتدا وقتی گروه ما نمایشی را به صحنه می‌برد و مخاطب می شنود که نمایش در مورد جنگ است استقبال نمی‌کند اما وقتی می‌آید و با شیوه و نگاه ما آشنا می‌شود، مخاطبِ ثابت آثار ما می‌شود.

رستمی‌فر همه مردم را در قبال محیط زیست مسئول دانست و رسالت گروه خود را چنین تشریح کرد: زندگی مردم خوزستان از جنگ بسیار آسیب دیده است. تقریباً هیچ خانواده‌ای در این استان نیست که تحت تأثیر جنگ قرار نگرفته باشد. بیماری‌های اعصاب و روان جزو کمترین آسیب‌های وارد شده به این مردم است بنابراین گروه ما رسالت دارد با زبان هنر، بخشی از این آسیب را که به مردم خوزستان، محیط زیست و حتی حیوانات رسیده بیان کند. ما ناگفته‌های جنگ را از زاویه دید جدیدی بیان می‌کنیم و خوشبختانه بازخورد خوبی هم از این شیوه بیانی دریافت کرده‌ایم.

مجتبی رستمی‌فر درباره نمایشی که هم می‌خنداند و هم اشک مخاطب را درمی‌آورد، بیان کرد: مشخصه کارِ گروه ما این است که دست روی احساس مخاطب می‌گذارد. ظاهر و ابتدای نمایش «تاکسیدرمی» خنده دار است اما تلخیِ پایان نمایش، او را وادار به تفکر می کند. اتفاقا این خنده‌ها باید باشد تا مخاطب به دریافت‌های شخصی در پایان اجرا برسد. خنده مخاطب، سطحی و زودگذر نیست بلکه هزار درد و تفکر به همراه دارد.

کارگردان نمایش «تاکسیدرمی» در پایان با مردم آبادان که در ریزش ساختمان متروپل عزیزانی را از دست داده‌اند همدردی کرد و گفت: به همه مردم خوزستان و خصوصاً آبادان فاجعه ریزش ساختمان «متروپل» را تسلیت می گویم. خوزستان حال خوبی ندارد، ریزگردها، بی‌آبی، جنگ و حالا هم ریزش یک ساختمان. من اجرای نمایش خود را به مردم مظلوم خوزستان تقدیم می‌کنم تا شاید کمک اندکی به التیام درد آنها کنم.

نمایش «تاکسیدرمی» نوشته رسول حق‌جو و کارگردانی مجتبی رستمی‌فر تا ۱۳ خردادماه، ساعت ۱۸ در تالار مولوی روی صحنه است و ناصر آل خمیس، سیداحمد موسوی راد، حیدر رحیمی، آرمین تدیّن، میلاد اشکالی و میثم کوچک در آن ایفای نقش می‌کنند.

این نمایش، در بخش های نمایشنامه‌نویسی، بازیگری مرد، طراحی صحنه و طراحی لباس برای دریافت جایزه در سی‌ و‌ هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نامزد شد.

مریم ادیبی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است