جذب برندگان جشنواره «پژواک» در صداوسیما تسهیل می‌شود/ پیش به سوی دوره دوم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۴
رییس سازمان صداوسیما قول داد؛

جذب برندگان جشنواره «پژواک» در صداوسیما تسهیل می‌شود/ پیش به سوی دوره دوم

اختتامیه نخستین جشنواره مستند رادیویی «پژواک» شب گذشته با حضور پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما و علی بخشی زاده معاون صدا و جمعی از مدیران و پیشکسوتان رادیو با معرفی برگزیدگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، شب گذشته چهارم خرداد ۱۴۰۱ مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما میزبان هنرمندان و فعالان حوزه رادیو بود که در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک» شرکت کرده بودند.

این مراسم با حضور پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما، علی بخشی زاده معاون صدا، شاهید مظفری قائم مقام معاونت صدا، حمید شاه آبادی معاون سابق سیما، علیرضا قزوه مدیر دفتر موسیقی و سرود صداوسیما، مدیران شبکه‌های رادیویی و برخی از چهره‌های رادیویی مانند علیرضا جاویدنیا، مریم جلالیان، سعید معدن کن، فاطمه برومند، بهروز رضوی، عباس محبی، ایوب آقاخانی، میرطاهر مظلومی، مهبد قناعت پیشه، پیمان طالبی، سید مهدی مفیدی، سینا هوشمندی نژاد و… برگزار شد.

نخستین جشنواره مستند رادیویی «پژواک» در حالی به مرحله پایانی خود رسید که در بخش اصلی خود براساس آیین‌نامه تعداد ۲۵۵ اثر در بخش اصلی به مرحله داوری راه یافته بودند که از بین این تعداد، ۹۸ اثر در گونه «گزارشی» ۴۶ اثر گونه «روایی»، ۴۳ اثر گونه «مستند داستانی»، ۴۲ اثر در گونه «مستند چهره نگاری» و ۲۶ اثر در گونه «مستند بازسازی» قرار داشت.

در بخش موضوعی جشنواره هم آثار در چهار موضوع «مدافعان حر»، «مدافعان سلامت »، «دفاع مقدس» و « محیط زیست» با تمرکز بر مساله‌های آب، زبان فارسی و گردشگری تقسیم بندی شده بود.

در بخش مردمی هم نخستین جشنواره مستند رادیویی «پژواک» ۲۲۱ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که در نهایت ۱۱۵ اثر به مرحله نخست داوری راه یافتند و از این تعداد ۲۵ اثر در مرحله دوم این داوری حضور داشتند.

این جشنواره که چندین ماه اهالی رادیو و مردم رادیودوست را درگیر خود و توجه‌های مخاطبان و تولیدکنندگان را به مقوله تولید مستند رادیویی جلب کرده بود، از جمله برنامه‌های تحولی معاونت صدا و سازمان صداوسیما است. طیق گفته مدیران سازمان صداوسیما، قرار است روند تولید و محتوای برنامه‌های رادیویی در دوره جدید مدیریتی از نظر ساختار، فرم و محتوا تغییر کند که این جشنواره جزو اولین تغییر و تحولات این معاونت رادیویی است.

علی بخشی زاده معاون صدا در ابتدای مراسم خطاب به حاضران در مراسم بعد از خوش آمدگویی و تسلیت به مردم داغدار آبادان درباه نخستین جشنواره رادیویی عنوان کرد: وظیفه رادیو به عنوان قدیمی‌ترین رسانه، اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و جریان آفرینی است. رادیو رسانه‌ای گرم، فراگیر و جریان‌ساز است و امروز مطابق با گفتمان هویت محوری و عدالت گستری سازمان صداوسیما وظیفه دارد همراه مردم وجه عدالت محوری و هویت آفرینی رسانه را به خوبی در سطح کشور با استفاده‌های از ظرفیت‌های مردمی که دارد، شکل بدهد.

وی ادامه داد: نقش رادیو تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی است و ساختارهایی مانند نمایش، برنامه های ترکیبی، گزارش، برنامه‌های گفت‌وگو محور، مسابقه و مجله سابقه‌ای طولانی دارند و حالا نیاز است که با فرمی جدید و محتوایی عمیق به استقبال مخاطبان رادیو برویم.

جشنواره مستند رادیویی «پژواک» نقطه عطفی در پیوند رادیو و مستند بود

بخشی‌زاده با اشاره به اینکه توجه به تولید مستندهای رادیویی جزو اصول و برنامه‌های اصلی معاونت صدا در دوره جدید است، تصریح کرد: معاونت صدا با هدف احیای ساختار و ارتقای جایگاه مستند تصمیم گرفت تا نخستین جشنواره مستند رادیویی «پژواک» را با درون مایه امید و همبستگی ملی برگزار کند تا نقطه آغاز و البته عطفی در پیوند عمیق رادیو با مستندسازی شود.

معاون صدا در پایان با بیان اینکه مستند قرار است جزو سبد تولیدی شبکه‌هایی رادیویی قرار بگیرد و روزبه روز با تقویت محتوایی و فرمی روبه‌رو شود، گفت: جشنواره برگزار شد تا نقطه شروعی برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو باشد تا از این طریق هم ضعف‌ها و قوت‌ها شناسایی و هم میزان ظرفیت مستندسازی رادیویی ارزیابی شود.

پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما هم که از اواسط برگزاری این اختتامیه به جمع اهالی رادیو اضافه شده بود با قرار گرفتن پشت تریبون چند کلامی با حاضران و همکاران خود در معاونت صدا گفتگو کرد.

وی با اشاره به اینکه خاستگاه رسانه‌ای و محلی که رسانه را با آن آغاز کرده‌است رادیو بوده و از همین رو به اهمیت فعالیت‌های رادیویی اشراف دارد، عنوان کرد: زمانی که بخواهم رادیو را تعریف کنم قطعا از واژگانی چون خیال انگیز، صمیمی، گرم، همراه بی‌آلایش، منعطف، بی‌توقع، متواضع، قانع و  مناسب با عصر تکنولوژی استفاده می کنم. البته به تازگی می‌توان یک عبارت دیگر باید به این واژه ها اضافه کرد و آن هم تعاملی بودن این رسانه است.

رادیو در دوره جدید تحولی سازمان صداوسیما الهام بخش و تاثیرگذار است

جبلی درباره ویژگی‌های رادیو تصریح کرد: تعاملی نه فقط به معنای آنچه که از رسانه های نوین در ذهن تداعی می شود بلکه تعاملی به این مفهوم که ذهن ما همراه با رادیو خلاق می شود. رادیو اجازه می دهد که ما تصویر ذهنی مان را کامل کنیم. رادیو به ما این فرصت را می دهد که خیال پردازی کنیم. رادیو اجازه کامل شدن آن صورت ابتدایی را به ما می‌دهد که ذهن برای ما خلق کرده و آنطور که می خواهیم آن را کامل می کنیم. رادیو یک رسانه گرم و همراه و رسانه ای نوآور است. رادیو در دوره جدید تحولی در سازمان صداوسیما، هم الهام بخش و امیدبخش و هم موثر و تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: در دوره‌ای که با دو عنوان هویت محوری و عدالت گستری شکل گرفته، رادیو هویت جامعه ما و هویت مردم را به رخ می کشد. رادیو عدالت گستری را ترویج می کند. در هر نقطه‌ای از ایران، هموطنان ما به هیچ رسانه‌ای هم دسترسی نداشته باشند، قطعاً به رادیو دسترسی دارند لذا ما به رسانه رادیو در دوره جدید به شدت چشم امید داریم و امیدوار هستیم به همه ما کمک کند.

رییس سازمان صداوسما با اشاره به نام این جشنواره با عنوان «پژواک» با قدردانی از کسانی که این نام را برای جشنواره انتخاب کرده‌اند، تصریح کرد: به خاطر این حسن سلیقه و انتخاب این نام، تشکر می‌کنم. این جشنواره نخستین جشنواره مستند رادیویی است و باعث جمع شدن و گرد آمدن خانواده صمیمی رادیو در این شب، در این مکان، در قالب رسانه ملی شده است.

جایگاه مستند در سازمان صداوسیما جایگاه مهمی است

جبلی با بیان اینکه جایگاه مستند در دوره جدید مدیریت سازمان در رادیو و تلویزیون بسیار مهم و با اهمیت است، گفت: در وصف مستند در مناسبت های دیگر زیاد صحبت شده، اما مستند در رادیو، چیز دیگری است. در سال های اخیر در نمایش‌های رادیویی آثار بسیار خوبی را شاهد بودیم اما به نظر میرسد که برای تقویت تولید مستندهای رادیویی باید تلاش بیشتری کنیم. اگرچه به جرات من می توانم بگویم که تولید مستند رادیویی از تولید نمایش رادیویی هم به مراتب سخت تر است.

رییس سازمان صداوسیما با اشاره به مطالبه‌ جدی مقام معظم رهبری در اردیبهشت ۹۹ مبنی بر اینکه «کاش افرادی بتوانند مانند شهید آوینی جهاد مقابله با کرونا را روایت کنند»، عنوان کرد: روایت های واقعی ایثار مدافعان سلامت در دوران کرونا، هزاران هزار داستان واقعی است که باید در قالب مستند به آنها پرداخته شود.

وی با تاکید بر سختی‌های تولید برنامه در شبکه‌های رادیویی عنوان کرد: رادیو به دلیل محدود بودن عناصری که در اختیار دارد و البته برخورداری از نعمت نداشتن تصویر، گاه بسیار جذاب تر از تلویزیون خودش را نشان می دهد. به دلایلی که عرض کردم برنامه های رادیویی ذهن مخاطب را درگیر می کنند. شائبه هایی را که تصویر دارد، رادیو به همراه خودش ندارد. رادیو با حداکثر نداری در عناصر تولید محتوا، کار غیرممکن را ممکن می سازد و لذا مستندساز رادیو، کار بسیار سخت‌تری را در مقایسه با مستندساز تلویزیون بر عهده دارد. مستندساز رادیو حتی کار بسیار مشکل تری را در مقایسه با نمایشنامه نویس دارد؛ چرا به نظر بنده عنصر داستان گرایی در نمایش، به انتقال مفهوم کمک می کند.

رییس سازمان صداوسیما با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی در حوزه مستند به عنوان اولین گام در رادیو و تقویت فرایند اجرایی و محتوایی دومین دوره جشنواره مستند رادیویی «پژواک» توضیح داد: حتماً در موضوع آسیب شناسی مستند با تشکیل اتاق‌های فکر اولین گام را برای تقویت این حوزه، به عنوان مقدمه‌ای برای برگزاری دومین جشنواره مستند رادیو بر می‌داریم.

رییس صداوسیما در پایان با بیان اینکه می خواهد به عنوان یک هدیه از برگزیدگان این جشنواره قدردانی کند، گفت: هر چقدر فکر کردم مسائلی ظرفیت قدردانی از زحمات فعالان این عرصه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای را ندارد و برای همین در نظر دارم برای استفاده از استعدادها و ظرفیت‌های برگزیدگان شرایط جذب آن‌ها را در سازمان صداوسیما تسهیل کنم.

بعد از اتمام مراسم و معرفی تمام برگزیدگان با حضور پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما، علی بخشی زاده معاون صدا و برخی از مدیران رادیویی و پیشکسوتان این رسانه از پوستر دومین جشنواره مستند رادیویی «پژواک» رونمایی شد.

شبکه‌های تلویزیونی شما و مستند و شبکه‌های رادیویی جوان و فرهنگ این رویداد رادیویی را به صورت زنده پوشش می‌دادند.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000