تئاتر باید در سبد فرهنگی خانواده قرار بگیرد/ تئاتر شهرستان‌ها را دست کم نگیریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۲
در بازدید مدیرکل هنرهای نمایشی از سالن‌های جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان مطرح شد؛

تئاتر باید در سبد فرهنگی خانواده قرار بگیرد/ تئاتر شهرستان‌ها را دست کم نگیریم

مدیر کل هنرهای نمایشی کشور به همراه دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در سفر یک روزه به همدان از سالن‌های برگزاری جشنواره بازدید کردند.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، در سفری یک روزه به همدان ضمن بازدید از سالن مجتمع فرهنگی هنری شهید مظاهری مریانج، پلاتو و سالن مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی و پلاتوها و سالن مجتمع فرهنگی هنری بوعلی‌سینا، از تلاش مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان برای تعمیر و تجهیز سالن‌ها و فراهم کردن زیرساخت‌های استاندارد برای برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان قدردانی کرد.

کاظم نظری در ادامه این بازدید نشستی با سرپرستان گروه‌های نمایشی همدان داشت و پس از شنیدن دغدغه‌ها، نظرات و پیشنهادهای هنرمندان، پاسخگوی آنان بود.

وی با تاکید براینکه جشنواره‌های هنری متعلق به همه مردم هستند، گفت: گروه‌های تئاتری با دشواری یک محصول فرهنگی تولید می‌کنند و جشنواره‌ها فرصتی برای ارائه این آثار نمایشی هستند. همه مردم باید از ظرفیت این جشنواره‌ها بهره‌مند شوند و این محصول باید در سبد فرهنگی هر خانواده قرار بگیرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور با بیان اینکه نباید تئاتر شهرستان‌ها را دست کم بگیریم، خاطرنشان کرد: تئاتر شهرستان‌ها ویترین فرهنگی هر استان هستند و این آثار در کنار هم، ویترین فرهنگی کشور را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: هنرمندان نور چشم ما هستند و هرجای این مرزوبوم که مشغول به فعالیت باشند؛ جایگاه ارزشمندی دارند.

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دیپلماسی فرهنگی محسوب می‌شود

نشست مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، دبیر و مدیران ستاد برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری همدان بخش دیگری از این سفر یک روزه بود.

نظری در این دیدار با تاکید براینکه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، با نام همدان عجین شده و در جهان شناخته شده و مورد توجه است، گفت: انتظار داریم جشنواره به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

وی از تئاتر کودک و نوجوان به عنوان یکی از مقوله‌های کلیدی در فرهنگ و هنر نام برد و بیان کرد: درباره بحث‌های اعتباری، سعی می‌کنیم مدیریت شده عمل کنیم تا این جشنواره به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان هم در این دیدار از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به عنوان یک دیپلماسی فرهنگی یاد کرد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان همه ظرفیت خود را برای برگزاری شایسته این جشنواره به کار گرفته است، عنوان کرد: همه سالن‌های اجرا، برای برگزاری جشنواره تجهیز و آماده شده‌اند.

وی تاکید کرد: دبیرخانه و کمیته‌های اجرایی جشنواره هم ۱۲خردادماه، همزمان با میلاد با سعادت حضرت معصومه (س)، رسما آغاز به کار خواهد کرد.

امیر مشهدی عباس دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان هم در این دیدار با بیان اینکه این جشنواره، جزو ۲۰ جشنواره برتر کودک و نوجوان در سطح جهان است، گفت: این جشنواره در بین نهادهای بین‌المللی مانند یونیسف، استیج جهانی و… از اهمیت بسزایی برخوردار است.

دبیر جشنواره با بیان اینکه انتظار می‌رود استانداری همدان برای هرچه با کیفیت‌تر این جشنواره مشارکت و حمایت بیش از پیش داشته باشد، اظهار کرد: زمانی که از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان صحبت می‌کنیم، این جشنواره در بین هنرمندان به نام همدان شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه همه کودکان و نوجوانان این سرزمین باید از تئاتر بهره‌مند شوند، گفت: همه نمایش‌های جشنواره به صورت VOD ضبط شده و برای ارایه در شهرستان‌های مختلف، در اختیار تلویزیون تئاتر قرار می‌گیرد.

مهدی حاجیان مدیر امور جشنواره‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی هم در ادامه این دیدار، از توجه به بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی در این دوره از جشنواره خبر داد: در دوره بیست و هفتم علاوه بر بخش‌هایی که همیشه مطرح بوده، در راستای گسترش دایره شرکت‌کنندگان و ایجاد امکان برای حضور هنرمندان دارای نیازهای خاص و هنرمندان فعال نمایش‌های ایرانی دو بخش هم به جشنواره اضافه شد.

وی با تاکید بر کارکرد اجتماعی هنر و تئاتر، افزود: بخش ویژه نمایش‌های هنرمندان با نیازهای خاص و بخش نمایش‌های زیر ۱۸ سال در این راستا به جشنواره اضافه شده است.

حاجیان توجه به نمایش‌های آیینی سنتی را از دیگر نکات مورد توجه در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان برشمرد و خاطرنشان کرد: همه همکاران در ستاد اجرایی جشنواره در تلاش هستند که جشنواره‌ای با کیفیت و ماندگار برگزار شود.

غلامرضا فریدونی مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری هم در این دیدار گفت: همدان سابقه دیرینه‌ای در زمینه فرهنگ و هنر دارد و در زمینه برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری سرآمد است.

فریدونی تصریح کرد: نماینده ولی فقیه در استان و استاندار همدان، دغدغه‌های اساسی در حوزه کودک و نوجوان دارند و این مسأله در شورای فرهنگ عمومی استان هم مورد تأکید ویژه قرار می‌گیرد.

وی با تاکید براینکه زیرساخت‌های برگزاری جشنواره در همدان فراهم است، گفت: این جشنواره‌ها می‌توانند ابراز مناسبی برای تربیت نسل کودک و نوجوان بر اساس فرهنگ اسلامی و ایرانی باشند.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است