برای کنکور هنر چه کتاب‌هایی بخوانیم؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۸

برای کنکور هنر چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

برای این که در کنکور هنر موفق شوید باید بتوانید بهترین منابع موجود برای این رشته را به خوبی مطالعه کنید تا بتوانید نتیجه بگیرید.

به گزارش واحد بازرگانی صبا، کنکور یکی از دشوارترین مراحل زندگی هر فرد به شمار می‌رود. با وجود این‌که بسیاری از دانش آموزان ترجیح می‌دهند در رشته‌های اصلی یعنی تجربی، ریاضی و انسانی کنکور بدهند، در این میان افرادی نیز وجود دارند که ترجیح می‌دهند تمرکز خود را بر روی کنکور هنر بگذارند. با یک بررسی کاملا سطحی می‌توان تمامی کتاب‌های لازم برای این کنکورها را بررسی نمود و تقریبا تمام دانش آموزانی که متقاضی کنکورهای ریاضی، تجربی و انسانی هستند به خوبی می‌دانند که باید از چه منابعی برای کنکور استفاده کنند. اما افرادی که قصد شرکت در کنکور هنر را دارند اغلب از منابع آن آگاه نیستند.

به همین دلیل در این مقاله به بررسی منابع کنکور هنر می‌پردازیم و برخی از بهترین کتاب‌ها که باید برای موفقیت در این کنکور مطالعه کنید را به شما معرفی می‌کنیم.

منابع کنکور هنر معرفی شده از سازمان سنجش

برای این که بتوانید کتاب کنکور مناسب تهیه کنید و منابع اصلی کنکور هنر را بشناسید، در ابتدا بهتر است از منابعی که سازمان سنجش اعلام کرده است، آگاه باشید. منابعی که سازمان سنجش برای درس‌های عمومی کنکور هنر بیان کرده به شرح زیر است:

زبان و ادبیات فارسی ۱، ۲، ۳؛

عربی ۱، ۲، ۳؛

دین و زندگی ۱، ۲، ۳؛

زبان انگلیسی ۱، ۲، ۳؛

البته این دروس در کنکورهای دیگر نیز مشترک است. منابع دروس تخصصی به صورت جداگانه برای هر رشته در کنکور هنر به شرح زیر است:

دروس نقشه‌کشی معماری شامل:

آشنایی با بناهای تاریخی؛

نقشه‌برداری؛

شناخت مواد و مصالح؛

کاربرد رایانه در نقشه‌کشی معماری؛

ترسیم فنی و نقشه‌کشی؛

حجم شناسی و ماکت شناسی؛

طراحی۱؛

دروس رشته گرافیک شامل:

عکاسی ۱ و ۲؛

پایه و اصول صفحه آرایی؛

طراحی ۱ و۲؛

خط در گرافیک؛

مبانی تصویرسازی؛

حجم‌سازی؛

کارگاه نقاشی؛

دروس رشته سینما و نمایش شامل:

طراحی۱؛

عکاسی ۱؛

مبانی هنرهای تجسمی؛

اصول و مبانی ماسک و گریم؛

اصول و مبانی طراحی صحنه؛

طراحی و دوخت؛

دروس رشته صنایع دستی شامل:

کارگاه طراحی نقوش سنتی ۱؛

آشنایی با صنایع دستی ایران؛

دروس گروه موسیقی شامل:

سازشناسی ایرانی؛

شناخت سازهای ارکستر سمفونیک ۱ (سازه‌های زهی ارشه‌ای)؛

شناخت ساز‌های ارکستر سمفونیک ۱ (سازه‌های بادی و ضربی)؛

مبانی نظری و ساختار موسیقی ایرانی؛

البته در نظر داشته باشید که برخی از این رشته‌ها ممکن است در رشته‌های دیگر نیز به صورت مشترک وجود داشته باشد. برای مثال برخی از دروس رشته گرافیک با دروس رشته نقاشی مشترک است.

مهم‌ترین دروس کنکور رشته هنر

همان‌طور که می‌دانید رشته هنر دارای زیرگروه‌های متعددی است و ضریب دروس در هر گروه می‌تواند متفاوت باشد. زیرگروه‌های ۱ و ۲ طرفدار بیشتری دارند که در آن خلاقیت تصویری و درک عمومی هنر با ضریب ۴ و درک عمومی ریاضی-فیزیک با ضریب ۳ جزء مهم‌ترین دروس محسوب می‌شود. علاوه بر این، دروس خلاقیت نمایشی در رشته سینما و تئاتر و رشته خلاقیت موسیقی در رشته‌های مرتبط با موسیقی هر دو دارای ضریب ۴ هستند.

در دروس عمومی نیز ادبیات با ضریب ۴ مهم‌ترین درس به حساب می‌آید. پس از آن دین و زندگی با ضریب۳ و زبان انگلیسی و عربی با ضریب ۲ در درجه اهمیت پایین‌تری قرار دارند.

برای دروس اختصاصی کنکور هنر چه بخوانیم؟

پس از این‌که با دروس اختصاصی و میزان اهمیت آن‌ها در کنکور هنر آشنا شدیم، بهتر است منابع کمک درسی مناسب را بشناسیم. تعداد محدودی از انتشارات به تهیه کتاب‌های تخصصی مربوط به کنکور هنر پرداخته‌اند. با این وجود، این منابع برای کنکور هنر کافی هستند.

الفبای کنکور- انتشارات کارنامه

یکی از بهترین و جامع‌ترین انتشاراتی که برای کنکور هنر کتاب‌های مختلفی را تولید کرده است، انتشارات کارنامه است. مجموعه کتاب‌های الفبای کنکور برای هر یک از دروس کنکور هنر از این انتشارات یکی از بهترین کتاب‌ها است. در این کتاب تست‌های ۱۶ سال کنکور هنر به ترتیب زمان جمع‌آوری شده است و یکی از جامع‌ترین کتب کنکور هنر به شمار می‌رود. مهم‌ترین مزیت این کتاب‌ها این است که مباحثی که بیشتر در کنکور آمده است مشخص شده‌اند.

کتاب‌های جامع کنکور هنر قلم‌چی

انتشارات قلم‌چی برای کنکور هنر کتاب‌هایی منتشر کرده است که می‌تواند انتخاب مناسبی برای دانش آموزان باشد. کتاب‌هایی مانند خلاقیت تصویری و تجسمی آبی قلم‌چی، درک عمومی هنر و … برخی از معروف‌ترین کتاب‌های این انتشارات هستند. علاوه بر این، مجموعه سوالات ۱۲ دوره کنکور هنر زرد قلم‌چی یکی از کتاب‌های دیگری است که برای متقاضیان کنکور هنر بسیار مناسب بوده است.

کتاب درک عمومی هنر- انتشارات راه اندیشه

این کتاب یکی از کتاب‌های مفید برای کنکور هنر است که در آن تنها از تست‌های سازمان سنجش استفاده شده و با داشتن پاسخ تشریحی کمک بسیار زیادی به یادگیری مباحث می‌کند. علاوه بر این، تمامی مباحث موجود در این کتاب به صورت طبقه‌بندی شده قرار گرفته‌اند تا داوطلبان بتوانند به راحتی مبحث مورد نظر خود را پیدا کنند.

برای دروس عمومی کنکور هنر چه بخوانیم؟

همان‌طور که پیش از این مطرح شد، دروس عمومی کنکور هنر مشابه دیگر رشته‌ها است و در ادامه چند مورد از برترین منابع را به شما معرفی می‌کنیم.

زبان و ادبیات فارسی- کتاب ۲ جلدی جامع خیلی سبز

این کتاب یکی از جامع‌ترین کتب ادبیات به شمار می‌رود که جلد اول شامل تست‌های کنکور و جلد دوم شامل پاسخ‌های تشریحی سوالات است.

زبان عربی- کتاب جامع انتشارات نشر الگو

یکی از بهترین کتاب‌ها برای مطالعه عربی کنکور، کتاب جامع انتشارات نشر الگو است. این کتاب در سه بخش به بررسی عربی دهم، یازدهم و دوازدهم پرداخته و لحن ساده آن موجب می‌شود که این کتاب برای همه دانش آموزان مناسب باشد.

دین و زندگی- کتاب ۲ جلدی خیلی سبز

یکی دیگر از کتاب‌های بسیار مفید انتشارات خیلی سبز برای کنکور، کتاب جامع دین و زندگی است. این کتاب نیز مانند دیگر کتاب‌های این انتشارات به صورت دو جلدی منتشر شده که جلد اول شامل تست‌های کنکور و جلد دوم شامل پاسخ تشریحی و درسنامه است.

زبان انگلیسی- کتاب جامع انتشارات مبتکران

درس زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین دروس کنکور محسوب می‌شود. کتاب جامع مبتکران یکی از بهترین کتب برای این درس است که تمام چهار مبحث گرامر، واژگان، کلوز تست و درک مطلب را در خود جای داده است. این کتاب با لحن صمیمی و ساده تمامی مباحث زبان انگلیسی را به صورت کامل آموزش می‌دهد و یک منبع مناسب برای زبان کنکور است.

کتاب چند کنکور عمومی انتشارات خیلی سبز

در نهایت برای جمع‌بندی دروس عمومی کنکور، یکی از بهترین کتاب‌ها کتاب چند کنکور عمومی است که مجموعه‌ای از ۳۸ آزمون عمومی است. البته این کتاب تماماً از تست‌های کنکور و تالیفی است و درسنامه ندارد. البته کتاب چند کنکور عمومی به صورت دو جلدی تهیه شده که جلد دوم آن پاسخنامه تشریحی تست‌ها است.

کلام آخر

کنکور هنر در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است ولی کمبود کتاب‌های کنکور کمک درسی برای این حوزه بسیاری از داوطلبان را نگران می‌کند. به همین دلیل در این مطلب بهترین کتاب‌های کنکور هنر را به شما معرفی کردیم. برای این‌که در کنکور هنر موفق شوید باید بتوانید بهترین منابع موجود برای این رشته را به خوبی مطالعه کنید تا بتوانید نتیجه بگیرید. علاوه بر این، تمامی منابعی که در این مطلب معرفی شد می‌توانند برای کسب رتبه‌های برتر در کنکور هنر کافی باشند.

در نظر داشته باشید که شما می‌توانید تمامی این کتاب‌ها را از وب سایت وطن بوک تهیه کنید و موفقیت خود را در کنکور رقم بزنید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است