اهدای جوایز جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲/ نخل طلایی به «مثلث غم» رسید/ زر امیرابراهیمی بهترین بازیگر زن فستیوال | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۵۱

اهدای جوایز جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲/ نخل طلایی به «مثلث غم» رسید/ زر امیرابراهیمی بهترین بازیگر زن فستیوال

هفتادوپنجمین دوره جشنواره فیلم کن با اهدای جایزه نخل طلایی به فیلم «مثلث غم» ساخته روبن اوستلوند به کار خود خاتمه داد.

به گزارش صبا  به نقل از سایت جشنواره، مراسم اختتامیه هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن ساعتی پیش (۲۸ می) در کاخ جشنواره برگزار شد. ریاست هیات داوران این دوره جشنواره را ونسان لندون بازیگر فرانسوی فیلم «تیتان» برعهده داشت.

اصغر فرهادی کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده ایرانی، ربکا هال بازیگر، تهیه کننده و فیلمنامه نویس بریتانیایی، دیپیکا پادوکونه بازیگر زن هندی، نومی راپاس بازیگر زن سوئدی، جاسمین ترینکا بازیگر و کارگردان زن ایتالیایی، لج لی کارگردان و فیلمنامه نویس فرانسوی، جف نیکولز کارگردان و فیلمنامه نویس آمریکایی و یواخیم تریه کارگردان و فیلمنامه نویس نروژی دیگر اعضای هیات داوران جشنواره امسال را تشکیل می دادند.

از نکات حاشیه ای این دوره جشنواره فیلم کن، جلوگیری از حضور روزنامه نگاران روسی در فستیوال بود. مراسم افتتاحیه جشنواره نیز با سخنرانی ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین آغاز شد. زلنسکی در شب افتتاحیه جشنواره با اشاره به فیلم کمدی «دیکتاتور بزرگ» ساخته چارلی چاپلین که درباره آدولف هیتلر بود، خطاب به حاضران در جشنواره گفت: ما اکنون به یک (چارلی) چاپلین جدید نیاز داریم تا ثابت کنیم سینما ساکت نیست.

جشنواره کن امسال با فیلم زیرژانر زامبی «برش نهایی» ساخته میشل آزاناویسیوس کار خود را آغاز کرد. در همان شب افتتاحیه، فارست ویتاکر بازیگر آمریکایی برنده جایزه اسکار، جایزه نخل طلای افتخاری فستیوال را دریافت کرد. پیر لسکور رییس جشنواره فیلم کن درباره اهدای جایزه به ویتاکر گفت: این نخل طلای افتخاری به یک هنرمند، فیلمساز، سفیر یونسکو و به طور ساده به یک شهروند جهان تعلق می گیرد.

اما از نکات جالب این دوره جشنواره می توان به شگفتی که در روز دوم فستیوال رخ داد، اشاره کرد. در روز دوم جشنواره تام کروز با فیلم «تاپ گان: مارویک» به فستیوال آمد و در پایان آن شب جایزه افتخاری نخل طلایی دریافت کرد. این جایزه پیش از برگزار مراسم اعلام نشده بود و به همین دلیل بسیاری از رسانه ها از اهدای این جایزه به ستاره هالیوود شوکه شدند.

در جشنواره امسال، فیلم «تصمیم به رفتن» ساخته پارک چان ووک کارگردان سرشناس کره ای بیشترین توجه را از سوی منتقدان دریافت کرد.

در این دوره، سینمای ایران با فیلم «برادران لیلا» در جشنواره حضور داشت. فیلم «برادران لیلا» سومین ساخته سعید روستایی توانست ساعاتی پیش از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره کن (۲۸ می)، جایزه باارزش بهترین فیلم از نگاه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (Fipresci) را دریافت کرد.

جوایز بخش اصلی هفتادوچهارمین دوره جشنواره کن

نخل طلا: «مثلث غم» ساخته روبن اوستلوند

جایزه بزرگ هیات داوران: «نزدیک» ساخته لوکاس دونت و «ستارگان در ظهر» ساخته کلر دنی

بهترین کارگردان: پارک چان ووک برای «تصمیم به رفتن»

بهترین فیلمنامه: پسری از بهشت نوشته طارق صالح

بهترین بازیگر زن: زر امیرابراهیمی برای فیلم «عنکبوت مقدس»

بهترین بازیگر مرد: سانگ کانگ هو برای فیلم «واسطه»

جایزه هیات داوران: «ای‌او» ساخته یرژی اسکولیموفسکی و «هشت کوهستان» ساخته شارلوت واندرمیرش و فلیکس ون گرونیگن

نخل طلا بهترین فیلم کوتاه: زمزمه های آب ساخته جیان‌یینگ جن

نشان ویژه برای فیلم کوتاه: لوری ساخته آبیناش بیکرام شاه

نشان ویژه دوربین طلایی برای فیلم اول: برنامه ۷۵ ساخته هایاکاوا چی

جایزه دوربین طلایی: اسب کوچک جنگی ساخته رایلی کیوف و جینا جَمِل

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است