رسانه‌ تخصصی فرصتی برای کنترل جریان زرد اخبار است/ نباید سلیقه مخاطب را تنزل داد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۴
محسن سوهانی در گفتگو با صبا:

رسانه‌ تخصصی فرصتی برای کنترل جریان زرد اخبار است/ نباید سلیقه مخاطب را تنزل داد

مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش با بررسی جایگاه رسانه‌های مستقل و تخصصی به لزوم فعالیت رسانه‌هایی مانند خبرگزاری صبا و ویژگی‌های رسانه‌ای آن اشاره کرد.

محسن سوهانی مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش در گفتگو با خبرنگار صبا به مناسبت دهمین سال فعالیت مجموعه رسانه ای صبا به اهمیت نقش و جایگاه رسانه‌های فرهنگی و هنری پرداخت و در ابتدا درباره تعریف رسانه مستقل در ساختار کلی رسانه‌ها در جهان مدرن گفت: رسانه مستقل در تمام دنیا به رسانه‌هایی گفته می‌شود که در کمترین سطح وابستگی به جریان‌های قدرت، بنگاه‌های اقتصادی و مناسبات سیاسی به پوشش رسانه و ارائه اخبار می‌پردازند و برخلاف رسانه‌های مستقل که رسانه‌های جایگزین هم نامیده می‌شوند، رسانه‌های رسمی و دولتی و حاکمیتی هستند که در راستای جریان قدرت، سیاست‌های یک حاکمیت به فعالیت رسانه‌ای می‌پردازد.

وی ادامه داد: در کشور ما ایران براساس ضوابط و موازینی فرهنگی هنری که به دلیل دین اسلام و فرهنگ غنی ایرانی در جامعه نهادیه شده است، رسانه‌های عمومی و رسمی در کنار رسانه‌های مستقل به شکلی دیگر تعریف می‌شوند، به اعتقاد من رسانه‌ ای که بتواند پایبند ارزش‌های ملی و آیینی ایران باشد و استقلال خود را از جریان‌های سیاسی و اقتصادی حفظ کند، رسانه مستقل شناخته می‌شود.

سوهانی با اشاره به اینکه در کنار رسانه‌های مستقل، رسانه‌های تخصصی هم جایگاه رسانه‌ای خاصی دارند، عنوان کرد: رسانه‌های تخصصی به صورت عمده مخاطبان محدود و البته باکیفیتی دارند که برای اطلاع از یک حوزه خاص به یک رسانه مراجعه می‌کنند، البته رسانه‌های تخصصی هم هستند که مخاطبان عام تری دارند و این به فضای فکری یک جامعه برمی‌گردد، به عنوان مثال رسانه‌های تخصصی فرهنگی و هنری که به سینما، تلویزیون، موسیقی و تئاتر می‌پردازند در کنار رسانه‌های ورزشی مخاطبان عام‌تری در مقایسه با دیگر رسانه‌های تخصصی دارند.

مدیر شبکه رادیویی نمایش با اشاره به اینکه خبرگزاری صبا به عنوان یک رسانه تخصصی فرهنگ و هنر و البته مستقل جزو شاخص‌ترین رسانه‌های فعال در حوزه فرهنگ و هنر کشور است، عنوان کرد: رسانه‌های تخصصی که از مخاطب عام هم بهره می‌برد در نقش فرهنگسازی و جریان‌سازی در جامعه هستند و براساس سال‌ها تجربه و فعالیت در فضای فرهنگ و هنر معتقد هستم که خبرگزاری صبا یکی از تاثیرگذارترین و البته جریان سازترین رسانه‌های تخصصی در سال‌های اخیر بوده است، چه از زمانی که با روزنامه فعالیت می‌کرد و چه حالا که ماهنامه و به ویژه خبرگزاری را در اختیار دارد.

سوهانی با اشاره به جایگاه رسانه‌های تخصصی تصریح کرد: رسانه‌های تخصصی به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر وظیفه بسیار سختی را در اختیار دارند، رسانه‌هایی که نیازمند یک سری مصلحت سنجی‌ها و البته معیارهای عرفی و اجتماعی هستند تا بتوانند در برابر جریان‌های زرد رسانه‌ای در جای درستی از تحلیل و بررسی رسانه‌ای بایستند و با رفع نیازهای رسانه‌ای مخاطب، هنجارهای اجتماعی جامعه را هم به درستی حفظ کند؛ در غیر این صورت فعالیت‌های رسانه به سطح رویین خلاصه می‌شود و به تعبیری به فعالیت‌های زرد رسانه‌ای که سلیقه و نیاز مخاطب را هم تنزل می‎‌دهد، محدود می‌شود.

وی افزود: خبرگزاری صبا باتوجه به جایگاه رسانه‌ای که برای خود ترسیم می‌کند و حدود و ثغور یک رسانه تخصصی را رعایت می‌کند، رسانه‌ای است که به ارزش‌های ملی و انقلابی و البته اجتماعی خود پایبند است و از نظر تکنیک و محتوا بهترین مطالب و مفاهیم را به جامعه ارائه می دهد.

مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش در پایان با اشاره به اینکه امیدوار است خبرگزاری صبا به روند فعلی خود ادامه دهد و به همین اندازه و بیشتر استقلال و البته ورود تخصصی به مسائل فرهنگ و هنر را حفظ کند، تاکید کرد: رسانه «صبا» در کنار ارتباط بسیار نزدیکی که با اهالی هنر در حوزه و رشته‌های مختلف دارد و توانسته با هنرمندان با هر طیف و سلیقه‌ای به خوبی همراه شود و حرف دل آن‌ها را بشوند و البته هنجارهای ارزشی خودش را حفظ کرده است، بزرگ‌ترین و بارزترین ویژگی است که از خبرگزاری صبا می‌توان نام برد.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است