سرود می‌تواند جریان‌سازی کند/ لزوم استفاده از ملودی‌های به‌روز در اجراهای دسته جمعی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۹
مرتضی تقی‌زاده در گفتگو با صبا:

سرود می‌تواند جریان‌سازی کند/ لزوم استفاده از ملودی‌های به‌روز در اجراهای دسته جمعی

مرتضی تقی‌زاده آهنگساز و مربی گروه سرود به بهانه اجرای سرود «سلام فرمانده» و باتوجه به اولویت‌ها و ضوابط فعالیت گروه سرود به بررسی اهمیت این سبک از موسیقی پرداخت.

مرتضی تقی‌زاده آهنگساز در گفت‌وگو خبرنگار موسیقی صبا به بهانه اجرای سرود «سلام فرمانده» و در اشاره به تحولات در عرصه سرود در سال‌های اخیر، عنوان کرد: در سال‌های اخیر اتفاق‌های بسیار خوب و کاربردی در بحث سرود و موسیقی رخ داده است، به نوعی می‌توان گفت سرودها امروزی شده و این به‌روزرسانی، جریان رو به رشدی را ایجاد می‌کند و سازمان صداوسیما، بسیج و مرکز آفرینش‌ها در خلق این جریان جدید حامی بسیار خوبی بودند.

وی افزود: سرود رقابت بسیار پرشوری بین جوانان و نوجوانان علاقه‌مند ایجاد می‌کند؛ رقابتی که می‌تواند در رشد فکری و فرهنگی نسل جوان موثر باشد.

تقی‌زاده با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به مقوله سرود و همخوانی بیان کرد: تاکید رهبر معظم انقلاب به پدیده سرود و همخوانی توصیه‌ای بسیار خلاقانه است و بارها ایشان به نکته مهمی اشاره کردند و از جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی سرود گفته‌اند. از آنجایی که ایرانی‌ها همواره با موسیقی انس داشته اند و این بخش هنری در زندگی‌شان تاثیرگذار است، مسائل مختلفی از جمله موضوعات ملی، میهنی، ارزشی و مذهبی را می‌توان به وسیله سرود و موسیقی تعلیم و ترویج داد.

این مربی سرود با بیان اینکه ارتقای سطح کیفی و کمی تولیدات سرود یک ضرورت است، گفت: یکی از کارهایی که برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات سرود می‌توان انجام داد، تشکیل کارگاهی تخصصی برای آن است. تشکیل کارگاهی از پیشکسوتان عرصه سرود و همخوانی برای بهبود متن و محتوا، تولید محتوای ارزشمند و موسیقی خوب برای سرودها می‌تواند در این حوزه بسیار کمک کننده باشد.

این آهنگساز با اشاره به سرود «سلام فرمانده» یادآور شد: سرود رسانه‌ای فرهنگ‌ساز و جریان‌ساز است و تاثیر بسزایی در نسل جوان و نوجوان دارد، به همین دلیل موسیقی و محتوایی که توسط سرود به جامعه ارائه می‌شود، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید از هر جهت بی‌عیب و نقص و کامل باشد.

وی افزود: مساله دیگری که می‌تواند به رشد و پیشرفت پدیده سرود کمک کند، کم کردن ممیزی‌ها است. به نظر می‌رسد اگر محتوای سرود محتوای عالی و از جهت فرهنگی باارزشی باشد، می‌توان به موسیقی آن کمتر سخت گرفت، چه بسا بسیاری از جوانان تحت تاثیر موسیقی‌های نو و به‌روزی که در سرودها استفاده می‌شود جذب سرود شده و در کنار استفاده از موسیقی از محتوای آن هم بهره لازم را می‌برند که با این روش می‌توان به تاثیرگذاری بیشتر و گسترده‌تر پدیده سرود امیدوار بود.

تقی‌زاده در پایان با بیان اینکه جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر رویداد مهم و اثرگذاری است، عنوان کرد: عکس‌العمل‌ها پس از آغاز اولین جشنواره بین المللی سرود فجر، عکس العمل‌های مثبت و امیدوارکننده‌ای بود. نظر و توجه بسیاری از جوانانی که در گروه‌های کوچک به سرود می‌پرداختند و یا حتی بسیاری از افرادی که کار سرود نکردند به این جشنواره جلب شد و خیلی‌ها به این بخش هنری ابراز علاقه کردند. حمایتی که در سال‌های اخیر از سرود و همخوانی رقم خورده، باعث امیدواری و بسیار خوشحال کننده است و امیدواریم این توجه‌ها و حمایت‌ها ادامه پیدا کند.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است