نماینده سازمان سینمایی در کن: «عنکبوت مقدس» را ندیدم/ بلیت نخریدیم چون سایت کن هک شده بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰
در نشست خبری مطرح شد؛

نماینده سازمان سینمایی در کن: «عنکبوت مقدس» را ندیدم/ بلیت نخریدیم چون سایت کن هک شده بود

معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی و مدیر چتر سینمای ایران در بازار کن طی نشست خبری درباره حواشی فیلم «عنکبوت مقدس» و برنامه‌های چتر سینمای ایران در کن توضیح داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، نشست رسانه‌ای رائد فریدزاده معاون امور بین‌الملل و توسعه بازار خارجی بنیاد سینمایی فارابی عصر سه‌شنبه ۱۰ خردادماه در برگزار شد.

فریدزاده در ابتدای این نشست عنوان کرد: واقعه تلخ متروپل آبادان و ایام سوگواری ارتحال امام خمینی را تسلیت می‌گویم. طرح تحول بنیاد سینمایی فارابی چندی پیش در حوزه بین‌الملل اعلام‌ شد و اقدامات زمینه‌ساز این‌ بود که سینما به عنوان کلیت نگاه شود نه فقط بخش تولید درنتیجه مقدمات تولید آثار را فراهم‌ کردیم و بخشی از آن حضور در رویداد جشنواره کن ۲۰۲۲ بود.

او عنوان کرد: چتر سینمای ایران سال‌هاست که در همسایگی کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا برپا می‌شود. برخی منتظرند تا این جایگاه را از ایران بگیرند و با کمی غفلت این اتفاق می افتد. کشور عربستان امسال پاویون خوبی را در کن گرفت و هزینه‌های زیادی خرج کردند و ادعا داشتند که می‌خواهند به قطب سینمای منطقه تبدیل شوند. شرایط به گونه‌ای است که با اندکی غفلت چتر سینمای ایران می‌تواند از بین برود.

او ادامه داد: متاسفانه به دلیل شرایط مالی حضور ما هر سال ضعیف‌تر می‌شود و امسال فقط ۲ نفر از فارابی در بازار فیلم کن حضور داشتیم. در کنار بخش دولتی، حدود ۱۱ بخش زیر چتر سینمای ایران بودند.

۳۳ هزار یورو خرج رفتن و ماندن در فستیوالی که به اسلام توهین شد

فریدزاده در بخش دیگری از این نشست درباره میزان بودجه‌ای که هزینه شده است، توضیح داد: بودجه این دوره ۳۳ هزار و خرده‌ای یورو بوده و تقریبا ۱۲ شرکت همراه ما در این دوره بوده‌اند که فارابی فضا را برای آنها فراهم می‌کند. البته این جای خوشحالی ندارد، چون همانطور که گفتم بودجه نسبت به گذشته کمتر شده و این باعث کاهش تاثیر ما می‌شود.

او درباره حواشی فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی که جایزه کن بهترین بازیگر زن را برای زر ابراهیمی آورد و این فیلم اعتراض های شدیدی را در ایران به دنبال داشت که محتوای آن توهین به ساحت مقدس امام رضا محسوب شده است، گفت: من این فیلم را ندیدم. نمی دانم خبرش در ایران منتشر شد یا نه اما امسال سایت جشنواره کن هک شد که مسئولان ادعا داشتند این اتفاق توسط هکرهای روسی رخ داده است و امکان خرید بلیت فراهم‌‌ نبود. اگر هم‌ فراهم بود، شاید به دلایل شخصی من حاضر به دیدن فیلم نبودم.

فریدزاده در پاسخ به خبرنگار صبا درباره اینکه چرا به عنوان نماینده سینمای ایران در زمان برپایی چتر سینمای ایران در بازار فیلم‌کن سکوت کردند و پس از بازگشت به ایران بیانیه صادر کردند، گفت: باید فرصتی پیش می‌آمد تا منتقدان درباره این فیلم‌ بنویسند و فیلم شناخته شده و بررسی شود‌. فردای روزی که به ایران آمدیم بنیاد سینمای فارابی بیانیه خود را صادر کرد و اینکه اگر در آنجا واکنش نشان می‌دادیم چه اتفاقی می‌توانست بیافتد، باید بگویم که قطعا این اعتراضات از طریق مجاری رسمی کشور ازجمله وزارت امور خارجه پیگیری خواهد شد و کارگروهی تشکیل شده است. همفکری هایی با نهادهای رسمی در حال انجام است که در آینده خدمت دوستان اطلاع رسانی می شود.

او ادامه داد: این خیال واهی‌ست اگر کسی فکر کند با حقارت ذاتی خود می‌تواند به ساحت امام رئوف ما توهین کند.

به دلایل شخصی «عنکبوت مقدس» را نمی بینم/ سایت کن هک شده بود

معاون امور بین‌الملل و توسعه بازار خارجی بنیاد سینمایی فارابی در ادامه در واکنش به اعتراض خبرنگاران مبنی بر تماشا نکردن فیلم گفت: خود آقای عباسی این را به زبان آورد که فیلم درباره جامعه پیرامونی این‌ شخص صحبت می‌کند و در این فیلم مکانی که قداست دارد تبدیل به اشاعه مسائل مدنظر ایشان می‌شود و این قطعا توهین به جامعه شیعه بوده است. شاید مساله شخصی باشد اما من زاده مشهد هستم و اگر در جا و مکانی باشم که احساس کنم به بخشی از وجودم توهین می‌شود، در آن مکان حضور پیدا نمی کنم البته این را هم‌ دوباره تاکید کنم که خرید بلیت فیلم‌ها با مشکل مواجه شده بود.

او درباره تولیدات مشترک برنامه‌ریزی شده توضیح داد: برای عرضه بهتر آثار ایران در بخش بین‌الملل باید زیرساخت‌های تولید مشترک را هدف قرار دهیم. در این مدت ۱۰۰ دیدار در زیر چتر سینمای ایران بوده است که ۲۵ دیدار با مدیران جشنواره ها و ۱۵ جلسه برای تولید مشترک از جمله جلسه‌های ما بود.‌

مدیر چتر سینمای ایران در بازار کن اظهار کرد: پیشنهادهای اولیه‌ای از صربستان بود و تفاهمنامه مشترکی هم داشتیم. یک پروژه با پاکستان درباره اقبال لاهوری داریم، با ارمنستان هم دو پروژه پیشنهاد شد. استرالیا و هند نیر دیگر کشورهایی بودند که برای تولیدات مشترک با آن‌ها وارد گفتگو شدیم.

فریدزاده در پایان بیان کرد: بازار فیلم کن فرصت خوبی بود تا نمایندگان جشنواره فجر در آن حضور داشته باشند اما ما از وزاری فرهنگ کشورهایی که دیدار داشتم برای شرکت در جشنواره فجر دعوت کردیم. در این دیدارها اعلام کردیم که تاریخ جشنواره تغییر کرده است اما آن‌ها واکنشی نشان ندادند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است