یک شب پرشور با ارکستر سمفونیک تهران/ برترین سمفونی‌های ایرانی و آلمانی اجرا شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۴
صبا گزارش می‌دهد؛

یک شب پرشور با ارکستر سمفونیک تهران/ برترین سمفونی‌های ایرانی و آلمانی اجرا شد

ارکستر سمفونیک تهران شب گذشته دومین شب از اجراهای خود را در تالار وحدت با رهبری نصیر حیدریان روی صحنه برد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، ارکستر سمفونیک تهران شب گذشته ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ بار دیگر با رهبری یک موسیق‍دان ایرانی در تالار وحدت تهران بهترین سمفونی‌ها و اپراهای ایرانی و بین المللی را با حضور بهترین نوازنده‌های هنرستان تهران اجرا کرد.

ارکستر سمفونیک تهران بالغ بر یک ماه پیش در تاریخ‌های ۱۴ تا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ با رهبری ولفگانگ ونگنروت موسیقیدان آلمانی به عنوان رهبر مهمان روی صحنه رفته بود و شب گذشته بار دیگر با رقص چوب نصیر حیدریان که بعد از شهرداد روحانی بیشتر اجراهای این ارکستر را مدیریت کرده‌ است روی صحنه رفت و سه قطعه «زیگفرید ایدیل» به آهنگسازی ریچارد واگنر، «پروانه» به آهنگسازی امانوئل ملیک اصلانیان و «سمفونی شماره ۱ در دومینور» به آهنگسازی فلیکس مندلسون را اجرا کرد.

ارکستر مانند همیشه راس ساعت ۱۸:۳۰ آماده اجرا بود، نوازنده‌ها به ترتیب روی صندلی‌ها و مقابل ساز خود نشستند و شروع به بداهه نوازی برای ساندچک قبل از اجرا کردند.

نصیر حیدریان بعد از ماه‌ها دوری از اجرا روی صحنه تالار وحدت حاضر و بعد از ادای احترام به مخاطبان، چوب بر دست گرفت و ارکستر را برای نواختن قطعه خیال‌انگیز ساخته ریچارد واگنر مصنف و آهنگساز آلمانی آماده کرد.

قطعه سمفونیک «زیگفرید ایدیل» سومین درام یا اپرای موسیقی از مجموعه چهارگانه معروف به حلقه نیبلونگ است که واگنر به عنوان هدیه تولد همسرش ساخته و این قطعه توسط نوازنده‌ها اجرا شد.

قطعه با فراز و نشیب‌هایی همراه بود و گاهی خیال مخاطب را با اجرای سازهای زهی به اوج می‌رساند و گاهی با آرامش سازهای بادی او را به عمق یک رویا می‌کشاند.

هماهنگی زیبای تمام نوازنده‌ها به رهبری نصیر حیدریان، زیبایی تماشا و شنیدن این سمفونی را که جزو برترین قطعه‌های کلاسیک جهان است، افزایش می‌داد.

پس از اتمام قطعه «زیگفرید ایدیل» نصیر حیدریان تک تک اعضای ارکستر را به ترتیب تاثیرگذاری در اجرای سمفونی بلند کرد تا مورد تشویق مخاطبان و تماشاگران قرار بگیرند و نوازنده‌های سازهای زهی هم به عنوان احترام و تشویق به حاضران جلسه آرشه‌های خود را تکان می‌داندند و پای خود را آرام به زمین می‌کوباندند.

پاسداشت جایگاه علمی ابن سینا با قطعه «پروانه»

دومین قطعه‌ای که قرار بود روی صحنه اجرا شود، قطعه کوتاه «پروانه» از امانوئل ملیک اصلانیان آهنگساز، موسیقیدان و نوازنده پیانو ارمنی‌تبار و ایرانی‌الاصل بود.

قطعه «پروانه» که در چهارگاه برای ساز پیانو به مناسبت هزاره حکیم این سینا ساخته شده بود، شب گذشته توسط حیدریان با ارکستر اجرا شد.

در اجرای این قطعه نوازنده ساز چنگ به ارکستر اضافه شد تا ترکیب سازی این اجرا بیشتر به موسیقی شرقی نزدیک شود.

شب گذشته نصیر حیدریان به جمع رهبرانی چون  فرهاد مشکات، حشمت سنجری و علی رهبری اضافه شد که با ارکستر سمفونیک تهران آثار امانوئل ملیک اصلانیان را رهبری کرده است.

«پروانه» با شور شروع شد و با شور هم به پایان رسید تا بعد از اتمام این قطعه، نوازندگان و رهبر ارکستر برای استراحتی کوتاه به پشت صحنه بروند و بار دیگر برای اجرای چهار مووومان «سمفونی شماره ۱» فلیکس مندلسون در گام دومینور روی صحنه حاضر شوند.

صحنه بعد از چند دقیقه بار دیگر شاهد حضور نوازندگان بود. در تمام زمانی که دو قطعه قبلی روی صحنه نواخته شد، آنقدر خیال انگیز بودند که تمام حاضران در سالن میخکوب دست‌ها و حرکات منحصر به فرد نصیر حیدریان با پرفورمنس جالب خود بودند.

صدای سالن در مقایسه با اجراهای قبلی که در تالار وحدت روی صحنه رفته بود، باکیفیت بود و نورپردازی تالار هم مانند همیشه به اندازه و استاندارد بود.

اجرای سمفونی یک نوجوان ۱۵ ساله در تالار وحدت

زمان اجرای آخرین قطعه این کنسرت ارکستر سمفونیک فرا رسید و حاضران در سالن گوش خود را برای شنیدن چهار موومان از آهنگساز آلمانی کردند که این سمفونی را در ۱۵ سالگی ساخته است.

سمفونی شماره یک فلیکس مندلسون در شرایطی روی صحنه اجرا شد که چهار موومان از «اورتور هبرید» این نوازنده در کنسرت قبلی این ارکستر به رهبری  ولفگانگ ونگنروت اجرا شده بود.

سمفونی شماره یک مندلسون که جزو برترین آثار در گام دو مینور است، در یک اجرای نفسگیر و پرفشار توسط نصیر حیدریان رهبری شد تا حسن ختام یک شب خاطره‌انگیز برای ارکستر سمفونیک تهران با رهبری نصیر حیدریان باشد.

ارکستر سمونیک تهران پس از کناره‌گیری شهرداد روحانی در خرداد ۱۳۹۹ بعد از چهار سال فعالیت و رهبری این کنسرت به صورت رسمی، مانند برخی ادوار گذشته بی‌سرپرست شد و به وضعیت بی‌سروسامانی برگشت که ارکستر رهبر و سرپرست مشخص و ثابتی نداشت و در هر سال یک نفر چوب رهبری ارکستر سمفونیک تهران با قدمت ۹۰ ساله را به دست می‌گرفت.

ارکستر سمفونیک تهران بعد از انقلاب کمتر سال‌هایی را بدون چالش و مشکل پشت سر گذاشته و تنها در دوره‌های کوتاهی با حضور فریدون ناصری، علی رهبری، شهرداد روحانی و نادر مرتضی‌پور به نظم و ثبات حداقلی رسید.

زمان انتخاب رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران نرسیده است؟

رهبران متعددی در سال‌های پس از انقلاب رهبری ارکستر سمفونیک تهران را برعهده داشتند که از میان آن‌ها می‌توان به نصیر حیدریان، فریدون ناصری، علی رهبری، نازنین آقاخانی، نادر مشایخی، نادر مرتضی‌پور، منوچهر صهبایی و شهرداد روحانی اشاره کرد.

حالا با  تغییر مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و روی کار آمدن مجید زین‌العابدین زمان آن فرا رسیده که چاره‌ای برای رهبری این ارکستر اندیشیده شود و مشخص شود که چه کسی به عنوان رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران چوب به دست می‌گیرد.

بعد از اتمام یک اجرای طولانی از ارکستر سمفونیک تهران، صدای موسیقی هنوز آرام نگرفته بود. مقابل در خروجی تالار وحدت یک جوان سیه‌چرده که به جوان‌های جنوب کشور شبیه بود، ایستاده بود و برای مردم قطعه «جان مریم» یکی از ماندگارترین آثار زنده‌یاد محمد نوری را اجرا می‌کرد؛ انگار شب‌هایی که تالار وحدت میزبان مخاطبان و ارکسترهای موسیقی است، مرکز تهران غرق در موسیقی می‌شود.

عکس ها از مهدی عبدی‌فرد است.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است