عده‌ای از درون به خانواده سینما آسیب می‌زنند/ شکایت از «عنکبوت مقدس» را پیگیری می‌کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۲
رییس سازمان سینمایی در دیدار با امام جمعه قم عنوان کرد:

عده‌ای از درون به خانواده سینما آسیب می‌زنند/ شکایت از «عنکبوت مقدس» را پیگیری می‌کنیم

رییس سازمان سینمایی در دیدار با امام جمعه قم و دبیر شورای عالی حوزه های علمیه درباره موضع‌گیری علیه فیلم «عنکبوت مقدس» و آسیب رساندن به جایگاه اجتماعی سینمای ایران توضیح داد.

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی و سمعی بصری، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی به همراه جمعی از مدیران این سازمان همزمان با دهه کرامت به دیدار آیت الله حسینی بوشهری امام جمعه قم و دبیر شورای عالی حوزه های علمیه رفتند.

توهین به مقدسات خط قرمز ماست

محمد خزاعی در این دیدار گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های این سازمان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم ارائه کرد و با اشاره به حواشی جشنواره کن و فیلم «عنبکوت مقدس» گفت: سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین موضع‌گیری رسمی خود را علیه این فیلم توهین آمیز همزمان با اختتامیه جشنواره کن ۲۰۲۲ اعلام کرد، چراکه ما معتقدیم توهین به مقدسات اسلام خط قرمز ماست و پس از آن سایر نهادها و شخصیت های حقیقی و حقوقی و طیف های مختلف جامعه نسبت به محتوای مغرضانه این فیلم واکنش نشان داده اند و ما همچنان از طریق دستگاه دیپلماسی پیگیر موضوع و رفتارهای ضددینی هستیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به هتک حرمت امام رضا علیه السلام در فیلم «عنکبوت مقدس» عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکایتی را از طریق مراجع قضایی، نسبت به دست اندرکاران این فیلم پیگیری می‌کند و در تلاشیم از تکرار این گونه موارد جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی هجمه ای علیه کلیت سینما پیش آمده است که نیاز به مدیریت و مراقبت دارد. سینمای ایران به موهبت فرامین حضرت امام (ره) و رهبری معظم و به برکت انقلاب اسلامی مسیر تحول و استعلایی را پیموده و توانسته است افتخارات زیادی برای کشور به دست آورد.

به گفته خزایی، شاید عده معدودی در داخل یا خارج  مشکل آفرینی و چالش ایجاد کنند که این تعداد در مقایسه با اکثریت و قاطبه خانواده سینما جایگاه و تاثیری ندارند.

رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه بدون شک اگر محصولات سینمای ایران نبود، بسیاری از روایت ها در چهار دهه گذشته ناقص می ماند، خاطرنشان کرد: حتی در جهان امروز که با رشد سریع تکنولوژی های مدرن مواجه هستیم، نقش موثر سینماگران در تولید محتوای صوتی و تصویری را نباید دست کم بگیریم زیرا غرب با بهره گیری از همین ابزار در حال گسترش فرهنگ سلطه‌گری خود است.

وی افزود: ما به وجود سینماگران متعهد و دلسوز در همه عرصه ها نیاز داریم. در این زمینه برای تامین محتوای مدیاهای جدید به پلتفرم ها و شبکه های خانگی و وب‌سری ها و برای تقویت زیرساخت های تمدنی به آثار و عصاره تلاش های سینماگران و هنرمندان‌مان نیاز داریم.

عده‌ای از درون خانواده سینما درحال طغیان هستند

خزاعی با بیان اینکه اکثریت خانواده سینمای ایران به عنوان سرمایه های ارزشمند انسانی و اجتماعی در خدمت منافع ملی و رشد فرهنگ عمومی حرکت می کنند، اظهار کرد: البته افراد انگشت شماری وجود دارند که با انگیزه های سیاسی و غیرسینمایی ساحت سینما را خدشه دار می کنند و از درون به خانواده سینما و جایگاه اجتماعی آن آسیب می زنند، البته این افراد که صرفا با نیات شخصی و سیاسی و با ژست های اپوزیسیونی خلاف جریان اصلی و عمومی رفتار می کنند، ماهیت شان برای قاطبه سینماگران تقریبا روشن است.

وی با اشاره به رفتارها و سخنان نسنجیده و ضد ملی برخی سینماگران در جشنواره های خارجی و هتک حرمت به فرهنگ و عرف اجتماعی تصریح کرد: بحث خانواده سینما از این افراد جداست. باید حواسمان باشد از سینماگران به عنوان سرمایه های ارزشمند انسانی مراقبت کنیم و با معدود افرادی که دنبال سوداگری های شخصی و منافع فردی خود دست به هنجار شکنی و بی حرمتی می زنند؛ بدون شک برخورد خواهد شد.

رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: متاسفانه برخی امروز از درون سینما طغیان می کنند و در حال لطمه و آسیب به خانواده سینما هستند و وجهه این نهاد فرهنگی و اجتماعی را لکه دار می کنند که می طلبد از سوی صنوف و خانه سینما برای صیانت از وجاهت عمومی و جایگاه اجتماعی سینما تدبیر و هوشمندی صورت گیرد. چرا که اگر تدبیر نشود باعث از بین رفتن محبوبیت و کارکردهای سینما می شود.

وی با اشاره به نقش فیلمسازان در تبیین دست‌آوردها و آرمان‌های انقلاب اسلامی گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی ایران حدود ۴ هزار فیلم ساخته شده است که از این تعداد حدود ۱۰۰۰ فیلم موضوعات دینی یا مرتبط با دفاع مقدس داشته است و نمی‌توان نقش فیلمسازان را در عرصه جهاد تبیین نادیده گرفت، متأسفانه در هجمه‌ای که علیه سینما صورت گرفت، چهره‌های بسیار خوب سینما و کلیت خانواده سینما نادیده گرفته شدند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به راهبرد سازمان سینمایی با محوریت اخلاق، آگاهی و امید و تدوین و طراحی برنامه های پنج ساله برای چشم‌انداز پیش‌رو اظهار کرد: اصلاح قوانین و آیین نامه‌ها از جمله اولویت‌های جدی ما در این راستا بوده است که سعی کرده‌ایم با شفاف‌سازی و تدوین شاخص‌های مشخص برای شورای پروانه ساخت و نمایش روند ساخت و نمایش آثار را تسهیل و از مشکلات احتمالی پیشگیری کنیم.

خزاعی در پایان گفت: با توجه به رویکرد عدالت‌محوری دولت سیزدهم، در راهبرد سازمان سینمایی اهتمام به ظرفیت های استانی و کشف استعدادهای جوان و متعهد را مدنظر قرار دادیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است