فرهنگسرای نیاوران را قطب هنر ایرانی می‌کنیم/ احیای بنیاد آفرینش‌های نیاوران در دستور کارست/ تخصیص بودجه برای بازسازی

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، فرهنگسرای نیاوران واقع در شمال شرقی شهر تهران که در سال ۱۳۵۰ با معماری کامران دیبا با زیربنای ده هزار متر مربع بنا شده است از معدود فرهنگسراهای تهران است که به جای شهرداری زیرمجموعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و همین امر باعث شده است در طول زمان هویت هنری-فرهنگی منحصربفردی داشته باشد و در دوره هایی یکی از جدی ترین مکان های میزبان رویدادهای هنری کشور باشد. ازجمله مدیران سابق فرهنگسرای نیاوران می‌توان به محمدجعفر صافی، سید عباس سجادی و عبادرضا اسلامی کولایی اشاره کرد. درحال حاضر ابوالفضل همراه ریاست این مجموعه فرهنگی هنری را برعهده دارد.

فعالیت‌های فرهنگسرای نیاوران تنها در حوزه هنرهای تجسمی محدود نمی‌شود و علاوه بر ۲ نگارخانه اصلی که در چهار و نیم طبقه واقع شده‌اند، یک سالن کتابخانه، سالن «خلیج فارس» که از آن هم به عنوان سالن سینما و هم برای اجرای تئاتر و کنسرت‌های موسیقی می‌توان استفاده کرد، قابل بهره‌برداری هستند. همچنین فضای باز و باغ فرهنگسرای نیاوران که در ورودی کتابخانه آن، سه مجسمه مرد با چهره‌ها و حالت‌های روزمره به درخواست کامران دیبا توسط پرویز تناولی ساخته و نصب شده است، قابلیت برگزاری رویدادها و برنامه‌های مختلف در فضای باز را دارد.

اهمیت این نهاد فرهنگی هنری موجب شد گفتگویی با مدیر جدید فرهنگسرای نیاوران ترتیب بدهیم تا او از برنامه‌های خود برای آینده این نهاد و چالش‌های پیش‌رو صحبت کند.

مشروح این گفتگو را در زیر می‌خوانید:

*شاید بد نباشد گفتگو را از تعریف و توضیح شما به عنوان مدیر جدید، از فرهنگسرای نیاوران شروع کنیم.

-باید عرض کنم که فرهنگسرای نیاوران به عنوان یکی از مجموعه‌های شاخص از لحاظ معماری و برگزاری رویدادهای فرهنگی – هنری در ایران است که در سطح بین‌المللی هم‌ شناخته شده هست و جایگاه مناسبی دارد به نحوی که خیلی از کشورهای مختلف که در ایران سفارتخانه دارند، نیز مایلند هفته های فرهنگی و یا برنامه های مختلف فرهنگی و هنری خود را در این مجموعه برگزار کنند.

تا پیش از انقلاب این فرهنگسرا تحت نظر وزارت فرهنگ و هنر قرار داشت و پس از انقلاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد و در حال حاضر تنها فرهنگسرای متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به عنوان بخشی از معاونت هنری فعالیت می کند.

البته در سال 1400 و بر اساس طرح ادغام مراکز فرهنگی و هنری، فرهنگسرای نیاوران طی قرارداد فی مابین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بنیاد فرهنگی و هنری رودکی، مدیریت و بهره برداری از آن به مدت یکسال به بنیاد رودکی واگذار شد. در حال حاضر بخشی از فعالیت‌های مجموعه با معاونت هنری و بخش دیگر با بنیاد رودکی تعریف شده است.

*از زمانی که به سمت ریاست مجموعه فرهنگسرای نیاوران منصوب شدید، چه رویکردهای بلندمدت و کوتاه مدتی درنظر داشتید و تاکنون چند درصد این‌ها عملی شده‌اند؟

-این مجموعه فرهنگی – هنری در این سال‌ها فعالیت‌های زیادی انجام داده و میزبان هنرمندانی شاخص و همچنین رویدادهای مختلفی بوده است و طبیعتا توقعات و حساسیت‌های زیادی هم روی این مجموعه وجود دارد هم از جانب مخاطبان و هم از جانب متولیان و مسئولان فرهنگی کشور. شاید یکی از جدی ترین مطالبات این باشد که فرهنگسرای نیاوران در عرصه فعالیت‌های هنری پیشرو بوده و بتواند محل و مرجعی برای ارائه آثار هنری فاخر و شاخص باشد، بدیهی است برای تحقق این مهم می بایست ملزوماتی را مدنظر قرار داد از جمله فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات لازم. همانطور که در بخش قبلی نیز اشاره کردم، در دولت قبلی و طی قراردادی فرهنگسرای نیاوران به بنیاد رودکی واگذار شد ولی از آنجا که این واگذاری شامل تمامی بخش‌ها نبوده است باعث بروز مشکلاتی به‌خصوص در تامین اعتبارات و فراهم کردن امکاناتی برای بخش تولید و نمونه‌سازی آثار هنری شاخص شده است.

از طرفی در این چند سال اخیر و بروز مشکلات متعدد از جمله کرونا و مشکلات اقتصادی برای جامعه، منجر به کاهش مخاطب در تمامی مراکز و اماکن فرهنگی و هنری کشور از جمله فرهنگسرای نیاوران شده است.

بنده با آگاهی بر تمامی این مشکلات پس از حضور در این مجموعه، سعی کردم با همفکری و هم افزایی تمامی عزیزان از جمله مسئولان بالادستی، همکاران و هنرمندان مرتبط با مجموعه مشکلات و موانع را شناسایی و راهکارهای اجرایی رفع آنها را با کمک تمامی این عزیزان فراهم کنیم.از طرفی راهبرد و رویکردی مناسب با ظرفیت و منزلت فرهنگسرای نیاوران درنظر گرفته و عملیاتی شود. از جمله این اهداف توجه جدی به هنر اصیل ایرانی به عنوان یکی از مهمترین و غنی ترین میراث‌های هنری در جهان، فعالیت جدی در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی، حمایت از هنرمندان جوان و شناسایی نخبگان و هنرمندان مستعد نسل جوان جامعه، برپایی دوره های مختلف کارگاهی و آموزشی برای استفاده علاقه مندان رشته های مختلف هنری، استفاده از ظرفیت‌های بین المللی فرهنگی و هنری فرهنگسرای نیاوران و دیپلماسی فرهنگی با رویکرد تبادل آثار هنری و حضور هنرمندان جوان و نخبه در کشورهای دیگر و ممعادل آن حضور آثار هنری سایر کشورها در فرهنگسرای نیاوران.

*اینکه فرهنگسرای نیاوران به قطب هنر ایرانی و پاتوق هندمندان جوان‌ تبدیل شود اتفاق خوب و ارزشمندی‌ست، اما فکر می‌کنید درحال‌حاضر کیفیت آثاری که در اینجا ارائه می‌شود، می‌تواند شما را به این امر مهم‌ برساند؟

-همان طور که عرض کردم یکسری مشکلات وجود دارد که بخشی از آن به امکانات و تجهیزات ما بازمی‌گردد که به‌روز نیست و منجر به این می شود که استادان و هنرمندان شاخصی که سابقا برای اجراهای خود به این مجموعه می آمدند با افزایش سالن‌های بخش خصوصی که امکانات بیشتری نسبت به ما دارند به این مراکز مراجعه کرده و آثار هنری خود را در آنجا عرضه کنند. از سوی دیگر برخی از مشکلات هم به بخش کارشناسی ما باز می‌گردد که نیاز به تقویت دارد. در همین راستا بنا داریم به شرط تامین منابع، اتاق فکری نیز با حضور استادان و کارشناسان صاحب‌نام هنری تشکیل دهیم.که در آنصورت هنرمندانی که برای ارائه آثارشان به فرهنگسرای نیاوران می‌آیند وقتی با این شورای کارشناسی مواجه شوند، قطعا استقبال کرده و انگیزه شان دوبرابر خواهد شد، زیرا آثارشان توسط بزرگان عرصه هنر ارزیابی می شود.

ما دنبال این نیستیم که اینجا صرفا محلی برای عرضه‌ آثار هنری باشد، بلکه دنبال توانمندسازی افراد، چه نیروهای داخل مجموعه و چه هنرمندان جوان نیز هستیم. اینجا قرار است پاتوق هنرمندان باشد تا بیایند و فعالیت کنند. گالری‌های ما دو بخش کوچک و بزرگ دارد و در گالری بزرگ سعی ما بر این است که آثاری به نمایش بگذاریم که باکیفیت و طراز اول هستند. کیفیت‌سنجی آثار هم به این صورت است که یا هنرمند صاحب‌نام است یا آثار سطح بالا ارائه شده است. گالری کوچک بیشتر جنبه حمایتی دارد برای عرضه آثار هنرمندان جوان، مخصوصا هنرمندان شهرستان. ما در این مدت درخواست‌های زیادی از هنرمندان شهرستان داشتیم که می‌خواستند نمایشگاه داشته باشند. در این شرایط اقتصادی و کرونا حمایت از هنرمندان جوان از اولویت‌های ما است.

*برنامه شما در حوزه موسیقی و حمایت از هنرمندان چیست؟

-یکی از حوزه‌های مورد توجه ما حمایت از موسیقی اصیل ایرانی است. مجموعه نیاوران خیلی مناسب موسیقی پاپ نیست و خود هنرمندان شناخته شده پاپ هم ترجیح می دهند در سالن‌هایی با ظرفیت صندلی بیشتر اجرا کنند اما این مجموعه با توجه به جایگاه و شانیتی که دارد هم در موسیقی سنتی و هم موسیقی بین الملل می‌تواند مخاطب خوبی داشته باشد.

*همان‌طور که اشاره کردید مجموعه نیاوران‌ پیش‌تر تحت عنوان‌ بنیاد آفرینش‌های فرهنگی هنری نیاوران اداره می‌شد، مجدد از از اینکه نیاوران شکلی از بنیاد به خود بگیرد حمایت می‌کنید و اینکه تحقق این امر چه نکات مثبتی برای اداره این‌ مجموعه خواهد داشت؟

-طی سالیان گذشته و به دلیل توسعه فعالیت‌ها و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در فرهنگسرای نیاوران، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران ایجاد و بهره برداری از این فرهنگسرا به این بنیاد محول شد. این اقدام که در ابتدا به دلیل تسهیل در امور مالی و دریافت بودجه و اعتبارات مناسب باعث رونق فعالیت‌های فرهنگسرا شده بود، در دراز مدت به دلیل مدیریت نشدن صحیح منابع و نامشخص بودن مکانیزم های حقوقی و مالی باعث بروز مشکلات قانونی شد که در نهایت با ورود سازمان بازرسی کل کشور و ایرادات حقوقی که به ماهیت بنیاد آفرینش‌های نیاوران وارد شد، منجر به انحلال موقت بنیاد و بازگشت فرهنگسرای نیاوران به شکل سابق شد.

درخصوص احیای بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران هم باید بگویم که تحقق آن دست ما نیست و مقامات مسئول و تیم‌های کارشناسی وزارتخانه باید تصمیم‌گیری کنند. همانطور که قبلا هم ذکر کردم در حال حاضر برای اینکه مجموعه دچار مشکل نشود به عنوان یکی از مجموعه های بنیاد رودکی تعریف شده است. یقینا هر چه بخش حمایتی و تامین منابع مالی مجموعه مورد توجه بیشتری قرار گیرد به نفع مجموعه و رونق فعالیت‌های آن خواهد شد.

*برای بازسازی و مرمت ساختمان و زیرساخت‌های این مجموعه نیز اقدامی انجام خواهد شد؟

-خوشبختانه با حضور جناب آقای اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و توجهی که ایشان به فرهنگسرای نیاوران داشتند دستور اقدام برای رفع مشکلات این مجموعه صادر شده است که با پیگیری جدی آقای سالاری معاون محترم هنری، بخشی از آن انجام و بخش دیگر نیز در حال اقدام است. همچنین در بخش فعالیت‌های هنری نیز در این مدت با حمایت ایشان توانستیم دو رویداد مهم در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب داشته باشیم که یکی برگزاری ویژه برنامه سرو ایرانی و دیگری برگزاری هفته هنر انقلاب در فرهنگسرای نیاوران بود.از طرفی با حضور آقای زین العابدین به عنوان مدیرعامل در بنیاد رودکی و حمایت از فعالیت‌ها و اجرای برنامه های مجموعه نیز این بخش شاهد رونق و فعالیت بیشتری خواهد بود.

*در پایان اگر نکته‌ای هست، بفرمایید.

-من از استادان و هنرمندان فرهیخته کشورمان که در سال‌های گذشته با حضور و ارائه آثارشان موجب فخر و برکت فرهنگسرای نیاوران شدند، تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم همچنان ما را در امر اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در فرهنگسرای نیاوران یاری نمایند. همچنین از همینجا از تمامی هنرمندان جوان و مستعد کشورمان برای ارائه آثار خوبشان دعوت می کنم. از شما نیز سپاسگزارم که این فرصت را برای ما فراهم ساختید.

انتهای پیام/