«حکم رشد» رواج لمپنیزم نیست/ دچار ممیزی و آسیب نشدیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۴
حسن لفاقیان در گفتگو با صبا:

«حکم رشد» رواج لمپنیزم نیست/ دچار ممیزی و آسیب نشدیم

کارگردان «حکم رشد» می گوید این سریال تصویرگر آدم‌هایی است که در جامعه هستند و در این کار تلاش کرده در کلام و رفتار از لمپنیزم پرهیز داشته باشد.

حسن لفافیان کارگردان سریال «حکم رشد» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا در آستانه پایان پخش کارش از شبکه سوم تلویزیون گفت: طبیعتاً با توجه به موفقیت سریال «کلبه‌ای در مه» کار قبلیم، شبکه این سریال را (حکم رشد) به من پیشنهاد داد که بعد از مطالعه و چندین جلسه با تهیه‌کننده محترم سریال و دوستان در شبکه سه راغب به ساخت این کار شدم.

وی درباره نقاط قوت فیلمنامه بیان کرد: کشمکش درون قصه و فضای پر کشش آن و اینکه کمتر قصه و سریالی در این فضا ساخته شده است من را راغب به ساخت این کار کرد البته با مشورت با دوستان شبکه سه به این باور رسیدیم اگر متن را با نگاهی متفاوت بازنویسی کنیم حتماً به یک کار خوش ساخت و پربیننده دست خواهیم یافت.

این فیلمساز درباره الزام ساخت آثاری نظیر «حکم رشد» چنین توضیح داد: به‌هرحال اگر باور کنیم شخصیت‌های حاضر در این سریال از بطن جامعه هستند و ما در تمام شرایط زندگی با آنها برخورد خواهیم کرد و وقتی بیشتر توسط این نوع سریال به آنها نزدیک می‌شویم و زندگی و شخصیت آنها را موشکافی می‌کنیم، می‌تواند هشداری برای بیننده باشد و به گونه‌ای عاقبت و آینده خود را چون آیینه در عاقبت این شخصیت های سریال ببیند و شاید درس عبرتی باشد و مسیر درستی در مقابل آنها باز کند.

کارگردان سریال «کلبه ای در مه» ادامه داد: با توجه به فضای خانوادگی حاکم بر سریال و پیام اخلاقی آن که بر انسجام خانواده تاکید دارد می‌توان به این نکته رسید که جامعه اخلاق محور و قانونمند عاقبتی جز خیر نخواهد داشت و اینکه به هرحال وقتی انسان در جمع خانواده باشد از خطرهای روزگار دور بوده و انسجام خانواده به بهتر زیستن انسان ها کمک می‌کند.

لفافیان درباره چرایی استقبال تماشاگران از این سریال چنین توضیح داد: فضای صمیمی و شخصیت‌های قابل باور و بازی‌های بسیار درخشان و قابل باور بازیگران سریال و قصه روز و ساخت پر ریتم و ساده بیننده را به دنیایی می‌برد که کاملا ملموس و باورپذیر است و از درد و زندگی انسان هایی در آن حرف زده می‌شود که خانواده‌ها درگیر آن هستند. قصه‌های پرکشش و نوع روایت آن بیننده را با خود برده و درگیر شخصیت‌ها می‌کند و این بزرگترین دلیل پربیننده بودن این سریال است.

هرگز بی‌ادبی و غیراخلاقی در کلام بازیگران سریال وجود ندارد

وی در پاسخ به اینکه آیا تولیداتی نظیر «حکم رشد» نسبتی با لمپنیسم دارد، گفت: اولا کلام و لحن سریال به هیچ عنوان لمپنی نیست و هرگز بی‌ادبی و غیراخلاقی در کلام بازیگران سریال وجود ندارد و بیشتر این لحن و نوع حرف زدن مربوط به تهران قدیم و محله‌های سنتی و قدیمی تهران است اما اگر منظور لحن کوچه خیابانی است، که جامعه مملو از این نوع انسان هاست که اینگونه حرف می‌زنند و در مسیر قصه بارها نیز به گونه‌ای همین نوع حرف زدن را نفی کرده و درست حرف زدن را نیز دیده و تکرار کرده‌ایم و فراموش نکنیم نشان دادن یک کار نادرست تبلغ آن نیست، بلکه با نقد درست می توان کار درست را هم یاد داد.

این کارگردان درباره شخصیت‌پردازی سریال چنین توضیح داد: با نگاه به نوع شخصیت‌پردازی های سریال به این نکته می‌توان رسید که تمامی آنها دارای ابعاد مختلف هستند و چندوجهی بودن شخصیت ها نکته اولیه و اساسی در بازنویسی متن بوده است. شخصیت‌ها بایستی باورپذیر و از دل جامعه بیرون آمده باشند، هیچ بزرگنمایی و ادا در بازی آنها وجود نداشته باشد و این موضوع حتی در انتخاب بازیگران و بازیگردانی سریال مدنظر بوده است.

لفافیان اضافه کرد: شخصیتی قابل باور است که ما ابعاد مختلف وجودی او را به تصویر بکشیم و این موضوع ما را از تک بعدی نمایش دادن کاراکترها دور می‌کند و در اینجاست که ما تیپ‌ها را با این نوع نگاه خاص خود به شخصیت تبدیل کرده و قابل باور می‌کنیم. در جامعه انسان‌ها دارای ابعاد مختلف شخصیتی هستند و این الگو برای ما نیز راهنمای خوبی بوده تا شخصیت‌ها چند بعدی شوند و از صرفاً سیاه و منفی مطلق و یا سفید مثبت تک بعدی دور شویم.

کارگردان «حکم رشد» درباره انتخاب بازیگران گفت: بعد از شروع بازنویسی متن و تکمیل شخصیت پردازی در متن، شروع کردیم از لحاظ ظاهر و تیپیکال بازیگران را انتخاب و برای نقش‌ها فیکس کنیم که این پروسه ما را درگیر یک اتفاق سه ماه و نیمه کرد البته همیشه پروسه انتخاب بازیگر برای سریال پروسه سخت و زمان بری است و تا رسیدن به نظر مطلوب زمان بسیاری را طی کردیم.

اولین نکته در انتخاب بازیگران که مدنظر من بود تکراری نبودن و توانایی بالای آنها در ایفای نقش‌ها بود

وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه چرا از بازیگران چهره‌تر استفاده نکرده است، بیان کرد: اولین نکته در انتخاب بازیگران که مدنظر من بود تکراری نبودن و توانایی بالای آنها در ایفای نقش‌ها بوده و اینکه تیپ و چهره آنها در نقش‌ها قابل باور باشد و این باعث شد تا ما به ترکیبی متفاوت از بازیگران چهره‌تر و باتجربه و بازیگران کمتر دیده شده اما با تجربه تئاتری برسیم و این اتفاق به قابل باور بودن نقش‌ها خیلی کمک کرد و بینندگان بیشتر و بهتر آنها را پذیرفته و باور کردند و اینکه کمتر بازیگری برای بحث مالی نتوانست ما را همراهی کند و خوشبختانه ما به آنچه می‌خواستیم رسیدیم و جا دارد از آقای فرجی تهیه کننده سریال که ما را در این امر یاری کردند کمال تشکر را داشته باشم.

کارگردان سریال «به رنگ خاک» درباره تفاوت نگاه بین تولیدات تلویزیون و پلتفرم‌ها، توضیح داد: به هرحال نزدیک شدن به این موضوعات خود یک چالش است که می‌بینیم تلویزیون نیز به آن سمت رفته است و طبیعتاً با گستردگی بیننده تلویزیون نسبت به پلتفرم ها بایستی یک سری اصول و قواعد را رعایت کرد تا خانواده‌ها در هر نقطه از ایران که در حال تماشای سریال هستند دچار صدمه معنوی نشده و در جمع خانواده پذیرای این نوع نگاه باشند.

لفافیان با اظهار رضایت از پخش «حکم رشد» تصریح کرد: پخش شبکه سه متعلق به جوان ها و شرایط خاص است و طبیعتاً ترکیبی از نمایش، مسابقه های ورزشی و سریال و برنامه‌های سرگرم کننده است. سریال «حکم رشد» به نظرم کمترین آسیب را در هنگام پخش دیده است و کمترین ممیزی را، زیرا در هنگام ساخت با مشورت با آقای فرجی تهیه‌کننده سریال که از باتجربه‌های این عرصه است به ساخت مناسب رسیدیم.

وی در انتها با تشکر از گروه که در ساخت این پروژه مشارکت داشت، بیان کرد: مهمترین نکته این است که یادی بایستی کرد از یک گروه هم دل و سخت‌کوش که در ساخت این سریال من را همراهی کردند و اگر همدلی آنها نبود هرگز این کار به این درجه از موفقیت دست نمی یافت.

ثریا قاسمی (توران)، مه‌لقا باقری (محبوبه)، پیام احمدی‌نیا (غلام)، مجتبی فلاح (ذبیح)،شهین تسلیمی (عالیه)، علیرضا مهران (نوید)، حمید ابراهیمی (افشین کافر)، مهرداد ضیایی (دکتر پویا)، آزیتا ترکاشوند (زیبا چاپاری)، نیلوفر شهیدی (زهره)، مجید سعیدی (اسفند/نعنا)، ندا قاسمی (سودابه)، هدی استواری (سایه)، ارشیا توکلی (سلیم)، حسن ولیخانی (نصیر)، محمدرضا زاد خوشنود(نامی)، سیاوش گرجستانی، صدرالدین حجازی، حشمت آرمیده، فرج گل سفیدی، فیروز حیدر زاده از جمله بازیگران سریال «حکم رشد» هستند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است