آشنایی با «سه میمون» اثر فیلمساز ترکیه | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۶

آشنایی با «سه میمون» اثر فیلمساز ترکیه

کتاب «سه میمون» توسط نشر چتر فیروزه به چاپ رسید.

به گزارش واحد بازرگانی صبا، کتاب سه میمون اثر نوری بیلگه جیلان، یکی از فیلم‌سازان موفق سینمای ترکیه است. این فیلم‌ساز آثار مهمی را برای سینمای این کشور تولید کرده. بیلگه جیلان در مشهورترین اثر خود، یعنی سه میمون داستانی از زندگی چهار فرد را روایت می‌کند که در موقعیت خاصی قرار می‌گیرند و فیلم بر اساس کنش و واکنش‌های آنان در هر موقعیت ساخته شده است. فیلم سه میمون در سال ۲۰۰۸ موفق به دریافت جایزه کن شد. هنرمندان بر این باورند که یک اثر هنری باید بتواند هم مردم محلی و هم سایر مردم جهان را تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع در مورد ساخت فیلم و نگارش فیلم‌نامه توسط هنرمندان نیز صادق است.

بیلگه جیلان در ساخت سه میمون توانست با پرداختن به موضوعی خاص، مخاطبان ترک و مخاطبان جهانی خود را تحت تاثیر قرار دهد. البته این فیلم نیز مانند هر اثر هنری دیگر واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت؛ از تحسین او برای دیدگاهش گرفته تا انتقاد از جیلان به خاطر پرورش یک سبک هنری وابسته به جشنواره کن! با همه این اوصاف فیلم‌نامه این اثر به یکی از چالش برانگیزترین فیلم‌نامه‌ها در سینمای ترکیه مبدل شده است. کتاب سه میمون در حقیقت فیلم‌نامه این اثر را با توصیف دقیق صحنه‌ها و به صورت کامل برای مخاطب شرح می‌دهد. نگارش این فیلم‌نامه توسط نوری بیلگه جیلان و همسرش ابرو جیلان انجام شده است. نگاه‌های متفاوت زنانه و مردانه در موضوعی با محوریت وفاداری و خیانت، توانسته است جذابیت این فیلم‌نامه را چند برابر کند.

مقایسه اثر سه میمون با سایر آثار جیلان

مخاطبان ترک در آثار قبلی جیلان، او را به شاعری تشبیه می‌کنند که صحنه‌ها را به بهترین شکل خلق می‌کند. در آثار قبلی او مثل “دوردست” (۲۰۰۲) و “آب و هوا” (۲۰۰۶)، تأکید نویسنده بر حال و هوا و لحظه، با صحنه‌های گسترده و متفکرانه، سکانس‌های متحرک و بازخوانی‌های زیبا از منظره بود. او همچنین اغلب فیلم‌های خود را به صورت شخصی و با استفاده از دوستان و خانواده خود می‌ساخت. به طور مثال در اثر “اقلیم‌ها” او و همسرش ابرو جیلان در نقش اصلی زن و مرد فیلم ظاهر شدند.

اثر سه میمون کاری متفاوت از بیلگه جیلان است که شاید فیلم‌نامه آن بیشتر شبیه یک رمان باشد تا شعر! در این فیلم‌نامه از سادگی‌های آثار قبلی خبری نیست و پیچیدگی مهمترین عامل تفاوت آن با سایر آثار اوست. این فیلم ترکیبی از ژانرهای مختلف فیلم است: پرتره‌ای از احساس گناه و انکار در خانواده‌ای ناکارآمد؛ یک فیلم هیجان‌انگیز و همچنین فیلمی با لرزه‌ای از ماوراء طبیعی که مطمئناً اثری جذاب برای مخاطب است. فیلم‌نامه این اثر بسیار هوشمندانه نگاشته شده است.

داستان فیلم‌نامه سه میمون

نام فیلم سه میمون از ضرب المثل مشهور ژاپنی انتخاب شده است که همخوانی جالبی با موضوع فیلم دارد. داستان انسان‌هایی که با وجود آگاهی از عاقبت عمل، باز هم به آن وارد می‌شوند. داستان فیلم از این قرار است که ثروت یک سیاست‌مدار میانسال است که به طور تصادفی یک عابر پیاده را در ماشین خود، در شب و در یک جاده روستایی دورافتاده می‌کشد. او وحشت‌زده و با ترس از رسوایی به خاطر انتخابات قریب الوقوع، از صحنه فرار می‌کند و بعداً ناامیدانه راننده قدیمی خود ایوب را متقاعد می‌کند که گناه را برعهده بگیرد. ثروت قول می‌دهد تا زمانی که ایوب در زندان به سر می‌برد، مبلغی را به خانواده‌اش پرداخت کند و پس از آزادی نیز مبلغی را به صورت نقدی به او بپردازد. ایوب که عمیقاً نگران است، اما کاملاً به حسن نیت کارفرمای خود ایمان دارد، موافقت می‌کند. همسر ایوب هاجر، زنی زیباست که در جریان این اتفاق سخت فرسوده شده و پسرش اسماعیل جوانی در اوایل ۲۰ سالگی است که با فرار از دانشگاه و ورود به جمعی خشن والدینش را نگران می کند. از قضا ثروت در انتخابات پیش‌رو شکست می‌خورد و در پرداخت مبالغی که قول داده بود، دچار مشکل می‌شود. این اتفاق سبب می‌شود تا دیدارهایی بین ثروت و هاجر اتفاق بیفتد و در جریان آن آنها با هم وارد یک رابطه عاطفی ناخواسته می‌شوند.

در فیلم‌نامه سه میمون، تمامی صحنه‌ها به صورت جزئی توضیح داده شده‌اند. با این که فیلم نامه تاحدی سخت‌گیر و نیروبخش است، اما از نظر برخی از منتقدان، بیلگه جیلان در تلاش است تا چیزهایی را نمایش دهد که در بسیاری از سبک‌ها به آن پرداخته شده است. به علاوه این که برخی از بدیهی‌ترین اتفاقات در این فیلم‌نامه به دست فراموشی سپرده شده‌اند. به عنوان مثال یک عمل قتل‌عام خاص، به راحتی بدون توضیح باقی مانده است. سیلان مطمئنا یک فیلم جاه طلبانه تولید کرده است. اما این نوع درام که معمولا کار می‌شود، یک بن بست خلاقانه است که می‌تواند نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند.

آنچه در کتاب سه میمون می‌خوانید

همان طور که گفتیم کتاب سه میمون فیلم‌نامه اثر بیگله جیلان را به طور کامل شرح می‌دهد. این کتاب توسط پدرام رمضانی و پئریکا گلیاری از زبان ترکی استانبولی به فارسی برگردان شده است. کتاب سه میمون توسط نشر چتر فیروزه به چاپ رسیده است.

مطالعه این اثر به علاقمندان به فیلم‌نامه نویسی توصیه می‌شود. خوانش فیلم‌نامه‌هایی از تمام فرهنگ‌ها باعث می‌شود تا نویسندگان بتوانند با دید بهتری به نگارش فیلم‌نامه بپردازند. آنچه در کتاب سه میمون می‌خوانید، در ابتدا فیلمنامه این اثر است و در قسمت بعد قسمتی با عنوان کشوری زیبا و غریب آورده شده است. جیلان در مصاحبه‌ای که در زمان دریافت جایزه این فیلم انجام داد، عنوان کرد که ” جایزه‌اش را به کشور زیبا و غریبش که آن را از صمیم قلب دوست دارد تقدیم می‌کند.” برخی منتقدان این سخن را به عنوان کنایه‌ای به اورهان پاراموک برداشت کردند.  سه میمون یک فیلم‌نامه خاص ملی گرایانه است، زیرا آنچه در قلب این ناسیونالیسم نهفته است غرور به هویت ملی نیست، بلکه یک موضع اساساً انسان گرایانه است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است