هفته فیلم عراق در ایران برگزار می‌شود/ تقویت راهبردهای بین‌المللی سینما | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۹
در نشست مشترک روسای سینمایی ایران و عراق مطرح شد؛

هفته فیلم عراق در ایران برگزار می‌شود/ تقویت راهبردهای بین‌المللی سینما

نشست مشترک روسای سینماهای 2 کشور ایران و عراق صبح امروز دوشنبه 23 خردادماه در محل سازمان سینمایی برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، نشست مشترک محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و  احمد موسی رییس امور سینمایی عراق به منظور تبادل نظر درباره گسترش تعاملات و همکاری‌های فرهنگی و سینمایی ۲ کشور در محل سازمان سینمایی صورت گرفت.

محمد خزاعی در این نشست با اشاره به شاخصه‌های سینمای ایران، محتوای انسانی و ارزش‌های جهان شمول آن گفت: سینما یکی از دریچه‌های مهم شناخت فرهنگ یک جامعه و ملت است و یکی از ابزارهای موثر در دیپلماسی عمومی در دنیاست. جایگاه ممتاز سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی در جهان و منطقه قابل اعتناست و می‌توان از این ظرفیت برای تقویت مناسبات گسترده بین ملت‌ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: در جهان امروز تقویت مناسبات انسانی و اشتراکات فرهنگی، آیینی و اعتقادی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و دو ملت ایران و عراق تاریخ و اشتراکات فرهنگی عمیق و ریشه دار و روابط دیرینه دارند و سینما در این زمینه می‌تواند باعث قوت و استحکام بیشتر شود.

به گفته وی، تقویت مسائل فرهنگی و اجتماعی به تقویت و گسترش روابط سیاسی منجر می‌شود.

رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه تاریخچه تاسیس سالن سینما در عراق بسیار قدیمی و ۱۲۰ ساله است که نشان می‌دهد که مردم عراق به سینما علاقه‌مند هستند و این ویژگی ظرفیت بسیار مهمی برای تعاملات سینمایی بین دو کشور ایران و عراق است. مضافا اینکه عراق علاوه بر قدمت فرهنگی از جشنواره‌های سینمایی و هنری خوبی هم، برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه دو کشور می‌توانند در زمینه آموزش، نمایش و عرضه آثار سینمایی همکاری کنند، اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود ما آمادگی خود را برای تسهیل شرایط حضور سینماگران در جشنواره‌‏ها، برگزاری هفته‏‌های فیلم دو کشور، برپایی هفته فیلم محرم و سایر رویدادهای فرهنگی اعلام می‌کنیم و از طریق ظرفیت انجمن سینمای جوانان ایران برای اعزام استاد و مربی تخصصی و ارائه خدمات آموزشی در کشور عراق همکاری خواهیم داشت.

خزاعی در پایان خاطرنشان کرد: تسهیل ارتباط و زمینه سازی برای مشارکت نیروهای تخصصی ۲ کشور در پروژه‏‌های مشترک سینمایی، تبادل دانش فنی و تخصصی و اعزام استاد و سینماگر به عراق، فراهم کردن شرایط انجام پروژه‌‏های تولید مشترک بر اساس مفاهیم و موضوعات منطقه‌ای و راهبردی و تقویت برگزاری رویدادهای سینمایی از دیگر  موارد تفاهمات صورت گرفته در این نشست مشترک بود.

احمد موسی رییس امور سینمایی عراق نیز، در این نشست ضمن قدردانی از همکاری‌های سازمان سینمایی در این دیدار با اشاره به عمق تاریخی و تمدنی دو ملت عراق و ایران، بیان کرد: همکاری فرهنگی و سینمایی و ایجاد فرصت‌های بیشتر برای کار مشترک در حوزه سینما به نفع دو کشور است و به دلیل اشتراکات فرهنگی و دینی دو کشور ظرفیت‌های همکاری بسیار زیادی وجود دارد.

وی افزود: سینمای ایران به لحاظ محتوایی و فنی از جایگاه بسیار خوبی در منطقه و جهان برخوردار است و برگزاری هفته‌های فیلم متقابل دو کشور، برگزاری جشنواره‌های سینمایی، تولیدات مشترک و حضور اساتید سینمایی ایران در عراق باعث رشد و پیشرفت سینمای عراق خواهد شد.

موسی ضمن اظهار امیدواری برای برگزاری هفته فیلم ایران در عراق در آینده نزدیک خاطر نشان کرد: پیرو توافقات صورت گرفته بین وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزیر فرهنگ عراق قرار شده ایران در زمینه ارائه خدمات آموزشی و اعزام متخصص و استاد به عراق اقدام کنند.

رییس امور سینمایی عراق با اشاره به فقدان سینمای کودک در عراق اظهار کرد: ما می‌دانیم سینمای ایران به دلیل پشتوانه‌های فنی و فرهنگی در زمینه سینما به‌ویژه سینمای کودک قوی و موفق است و شاخصه‌های اخلاقی و آموزندگی و فرهنگی که این نوع سینما دارد، بسیار مهم است.

وی ادامه داد: از این رو ما به شدت به این نوع سینما برای کودکان و جوانان نیاز داریم و خوشحال خواهیم شد نمونه‌های از این فیلم‌ها را در عراق داشته باشیم و دفتری در این زمینه ایجاد کنیم.

موسوی در پایان عنوان کرد: ما تقاضا داریم که با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان سینمایی ایران هفته فیلم‌های عراقی را در ایران برگزار شود.

در این نشست مشترک اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی، سید صادق موسوی مدیرکل دفتر جشنواره و همکاری‌های بین‌المللی و محمد کیانی مدیرکل همکاری‌های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است