مرشد در «تماشاخانه خیمه شب‌بازی» عروسک‌های بازیافتی می‌سازد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۸

مرشد در «تماشاخانه خیمه شب‌بازی» عروسک‌های بازیافتی می‌سازد

در طول نمایش «تماشاخانه خیمه شب‌بازی» در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان مخاطبان شاهد ساخت عروسک‌های بازیافتی خواهند بود.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، محمدحسن ابویی کارگردان نمایش «تماشاخانه خیمه شب‌بازی»، از اجرای این اثر در بخش خیمه شب‌بازی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ابراز خرسندی کرد و گفت: این اثر ارتباط خاصی با محیط زیست دارد و احترام به مساله محیط زیست و اهمیت زباله را در مرکز توجه قرار داده است.

او ادامه داد: در این اثر، ما سعی کردیم که با استفاده از قابلیت‌ها و پتانسیل‌های نمایش خیمه شب‌بازی ایرانی و با توجه به جذابیت‌هایی که این‌گونه نمایشی برای مخاطبان کودک و نوجوان دارد، در قالب یک قصه خاص، به موضوع اهمیت محیط زیست بپردازیم، بنابراین داستانی که توسط مرشد و عروسک‌ها روایت می‌شود، کاملا در راستای این موضوع قرار دارد.

این کارگردان از ساخت عروسک با استفاده از مواد بازیافتی در طول نمایش خبر داد و بیان کرد: از آنجایی که سال‌هاست در مدرسه به دانش آموزان ساخت عروسک‌های نمایشی را با مواد بازیافتی آموزش می‌دهم، سعی کردم که در روند نمایش نیز بر این موضوع تکیه داشته باشم. بنابراین مخاطبان در طول نمایش، ساخت عروسک‌هایی توسط مرشد با استفاده از مواد بازیافتی را شاهد خواهند بود و علاوه بر آموزش ساخت برخی از عروسک‌ها به اهمیت مواد بازیافتی و مساله زباله نیز واقف می‌شوند.

ابویی افزوده شدن بخش فراگیر و تئاتر خیمه شب‌بازی را به این دوره از جشنواره، مایه خرسندی خواند و اظهار کرد: افزوده شدن بخش فراگیر به این جشنواره یکی از اتفاقات بسیار خوش‌یمن است و به شخصه از شکل‌گیری این بخش در جشنواره، بسیار خرسندم.

او ادامه داد: با توجه به تجربه‌های متعددی که در بخش تئاتر توانیابان داشته‌ام، معتقدم که تفاوتی بین بچه‌ها نیست، بنابراین می‌توان از استعدادهای کودکان توانیاب، به شکل درست و مناسب استفاده کرد. امیدوارم که در سال‌های بعد نیز، این بخش تداوم پیدا کند زیرا ادامه این مسیر، باعث مشارکت گروه‌های حرفه‌ای‌تری در سطح جشنواره می‌شود و در نهایت به ارتقای سطح این رویداد بین‌المللی منجر خواهد شد.

این کارگردان، جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را ویترینی از سطح آثار کشور دانست و گفت: بدیهی است که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان یک ویترین گسترده و بین‌المللی برای آثار این گروه سنی به شمار می‌رود. در این راستا، تأثیرگذاری جشنواره را نیز می‌توان به عینه در روند برگزاری آن مشاهده کرد؛ زیرا شور و اشتیاق کودکان و نوجوانان حاضر در همدان و همراهی والدین با آنان، گویای بسیاری از موارد است.

ابویی ادامه داد: افزوده شدن چند بخش تازه به جشنواره یکی از بهترین اتفاقات ممکن است که باعث گسترده شدن این رویداد و افزایش تاثیرگذاری آن، شده است.

او خواستار توجه ویژه به بخش تئاتر فراگیر شد و گفت: بخش فراگیر که به تازگی افزوده شده است، نیازمند یک سری هماهنگی‌های خاص بین جشنواره و سازمان بهزیستی است. ضمن اینکه شاید بهتر باشد که فراخوان این بخش، مستقیماً به سازمان بهزیستی ابلاغ شود؛ زیرا کار کردن با بچه‌های بخش فراگیر نیازمند صرف زمان و انرژی بیشتری است بنابراین امیدوارم که در سال‌های بعدی این اطلاع‌رسانی به شکل گسترده‌تر و سریع‌تری وارد عمل شود.

این کارگردان تاکید کرد: شاید بهتر باشد که در بخش خیمه شب‌بازی نیز، آثار بیشتری انتخاب شود زیرا این امر بر جذابیت نمایش‌ها و رقابت می‌افزاید.

ابویی ضمن تشکر از دست اندرکاران این جشنواره اظهار کرد: دبیرخانه و دست اندرکاران این جشنواره بسیار همراه و پاسخگو هستند، بنابراین تلاش‌های آنان جای تشکر و قدردانی دارد. امیدوارم که جشنواره به بهترین نحو برگزار شود و شاهد بهترین آثار در بخش‌های مختلف باشیم.

نمایش «تماشاخانه خیمه شب بازی» کاری از گروه نمایش تماشاخانه و متعلق به شهرستان مهریز یزد است. دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: نویسنده و کارگردان: محمدحسن ابویی، مرشد: ابوالفضل میر وکیلی، عروسک‌گردان و صفیرزن: محمدحسن ابویی، نوازنده کمانچه: سیدعباس میرزینلی، نوازنده تنبک: فرزاد امین و حسین ابویی، نور و صدا: مسلم زارع بیدکی، منشی صحنه: اکرم زارع، مدیر صحنه: مهناز بیک، طراحی و دوخت لباس عروسک‌ها: راضیه دهقان، طراحی و ساخت خیمه و عروسک‌ها: محمدحسن ابویی و مهتاب ابویی، طراحی پوستر و بروشور: حسین ابویی، انتخاب و تنظیم موسیقی: حسین ابویی.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است