«حافظ‌خوانی خصوصی» در راه است/ قصه رمان جدیدم در مشهد می‌گذرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۶
علیرضا محمودی ایرانمهر در گفتگو با صبا:

«حافظ‌خوانی خصوصی» در راه است/ قصه رمان جدیدم در مشهد می‌گذرد

علیرضا محمودی ایرانمهر گفت که «برف تابستانی و هفت ثانیه سکوت عشق» تاثیر عشق بلندمدت بر زندگی انسان‌ها را روایت می‌کند.

علیرضا محمودی ایرانمهر نویسنده رمان «برف تابستانی و هفت ثانیه سکوت عشق» که به تازگی در نشر چشمه به چاپ رسیده است، در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا عنوان کرد: «برف تابستانی و هفت ثانیه سکوت عشق» شاید قدیمی‌ترین داستانی بود که در ذهن‌ من وجود داشت. تصویرهایی از مشهد، زادگاه من و اتفاقاتی که در آن شهر برای خودم و کسانی که می‌شناختم افتاده بود و مهم‌تر از همه پرداختن به این مساله که عشق در بلندمدت چه تاثیری روی زندگی انسان می‌گذارد، مهم‌ترین الهامات من برای نگارش این داستان بودند زیرا ما معمولا عشق را در لحظه می‌بینیم و عشق در لحظه اتفاق می‌افتد اما گاهی یک عمر همراه انسان می‌ماند.

او در ادامه درباره ایده مرکزی این‌ رمان گفت: ایده ابتدایی و مرکزی این داستان این بود که تاثیر عمر عاشق بودن در یک زندگی چگونه است؟ چطور ممکن است قدرتی را به وجود بیاورد که با هر چیز دیگری در زندگی متفاوت باشد.

این نویسنده درباره دلیل روایت این داستان در مشهد تشریح کرد: مکان‌های این داستان در شهر مشهد برای من به شدت معنادار و نوستالژیک‌ هستند و به نوعی ادای دین به مکان‌هایی‌ست که ذهن، خاطرات و احساسات من را ساختند. به همین دلیل از شهر مشهد برای روایت داستان استفاده کردم زیرا کودکی و زندگی من در این‌ شهر گذشته است و با هرکدام از این مکان‌ها انبوهی از خاطرات و احساسات به ذهن‌ من می‌آمد و دوست داشتم‌ داستانی بنویسم که این انبوه احساس و خاطرات را تا حدودی بازتاب دهد.

نویسنده «اسم‌ تمام مردهای تهران علیرضاست»، درباره محتوای داستانی این‌ کتاب اظهار کرد: شروع داستان این کتاب در یک اتفاق عجیب رخ می‌دهد به این شکل که در هفت سالگی یک پسر قدبلند لاغر همیشه تنها در یک باغ بزرگ پشت راه‌آهن‌ مشهد برای اولین بار دختری به نام فرشته را می‌بیند که در یک مهمانی پشت بوته‌های بلند باغ استفراغ می‌‌کند و این‌ صحنه برای او بسیار شگفت‌انگیز است و باعث می‌شود احساسی مانند پیوند و نفرت نسبت به آن‌ شخص و صحنه پیدا کند و تبدیل به نزدیک‌ترین دوستان یکدیگر می‌شوند. بعدها زمانی که از هم‌ دور هستند به این نتیجه می‌رسند که شاید رابطه‌ای که با هم‌ دارند، نامش عشق باشد.

او افزود: در طول زمان اتفاق دیگری رخ می‌دهد و با خانه‌ای اسرارآمیز در خیابان کوهسنگی مشهد و دختری که در آن زندگی می‌کند آشنا می‌شویم. همچنین نیمه دوم داستان در منطقه شمال ایران و در انزلی رخ می‌دهد.

محمودی ایرانمهر در پایان از چاپ کتاب جدید خود خبر داد و گفت:  کتابی به نام «حافظ‌خوانی خصوصی» دارم که سال‌ها مشغول نگارش آن ‌بودم‌ و چندسالی‌ست که به اتمام رسیده است. این کتاب رمان بسیار بلندی است درباره حافظ و آدم‌هایی‌ست که از طریق حافظ و معنای اشعار این شاعر  می‌توانند با هم‌ ارتباط برقرار کنند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000