۱ میلیارد و ۸۰۰ بودجه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است/ حضور ۳ گروه نمایشی بین‌المللی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۳
در نشست خبری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان مطرح شد؛

۱ میلیارد و ۸۰۰ بودجه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است/ حضور ۳ گروه نمایشی بین‌المللی

نشست خبری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان صبح شنبه ۲۸ خردادماه برگزار شد‌.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، نشست خبری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و امیر مشهدی عباس دبیر این رویداد صبح روز ‌شنبه ۲۸ خرداد در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست رسانه‌ای مسعود ویژه عنوان کرد: مستحضر هستید که ابتدا بنا بود تا این جشنواره سال گذشته برگزار شود اما با توجه به شرایط کرونا، هربار با سویه‌های جدید این بیماری مواجه شدیم و چندین بار تاریخ برگزاری آن تغییر کرد و در نهایت با توجه به شرایط کرونا و تغییراتی که انجام شد این رویداد ۱ تا ۶ تیرماه در همدان برگزار می‌شود.

مدیرکل ارشاد همدان اظهار کرد: امروزه یکی از معیارهایی کیفی که برای ارزیابی آموزش و پرورش در کشورهای پیشرفته استفاده می‌شود، ابزارهای نوین مکمل آموزش‌های کلاسیک هستند. برگزاری رویدادهای مختلف تربیتی برای کودکان و نوجوانان در کنار امر آموزشی می‌توانند در فرایند تربیتی کودکان و نوجوانان بسیار تاثیرگذار باشند که یکی از آن‌ها برگزاری همین جشنواره‌‌های تخصصی کودک و نوجوان است.

او درباره‌ پیشینه هنرهای نمایش در همدان گفت: برخی موخران معتقدند اولین بنای مدنیت در همدان گذاشته شده است و کشفیات این استان این مدعا را تایید می‌کنند که از صدها سال پیش آداب و رسوم و فرهنگ همدان با هنر آمیخته شده است. اسناد و بسیاری از آثار به جامانده نشان می‌دهند که هنر نمایش طی سالیان گذشته در این‌ منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. ما نیز با چنین پیشینه‌ای افتخار می‌کنیم که مجدد میزبان این رویداد هنری هستیم.

او افزود: از ویژگی‌های این دوره از جشنواره باید گفت که تلاش ما بر این ‌بود تا برنامه‌های جنبی و برخی اجراها فقط متمرکز بر مرکز استان نباشند و در همین راستا ۱۰ سالن در ۹ شهرستان برنامه‌هایی را میزبانی می‌کنند.

ویژه در پایان اظهار کرد: برنامه افتتاحیه ۳۱ خردادماه در مرکز شهر همدان برگزار می‌شود. روز ششم‌ تیرماه هم‌ ‌اختتامیه را خواهیم داشت و برگزیدگان معرفی می‌شوند. همچنین قابل ذکر است که حضور هنرمندان تراز اول در این رویداد می‌تواند به انتقال تجربه به جوانان موثر باشد و استفاده از فضای مجازی برای انعکاس زنده این رویداد از ویژگی‌های این دوره هست.

امیر مشهدی‌عباس دیگر سخنران این نشست خبری بیان کرد: در ابتدا عذرخواهی می‌کنم از تمام گروه‌های نمایشی که به دلیل تاخیر ناگزیر در برگزاری جشنواره مجبور شدند گروه های خود را سه ماه سرپا نگه‌ دارند.

او ادامه داد: در این دوره از جشنواره تقریبا ۴۰۵ اثر دریافت کردیم که از این میان ۷۶ اثر نهایی شدند به جز بخش نمایشنامه که در مرحله اول ۱۰ اثر و در مرحله دوم ۳ اثر برگزیده شدند. همچنین ۵ اثر مهمان در جشنواره داریم که به هر دلیلی امکان حضور در بخش مسابقه را نداشتند و ۹ اثر دانش‌آموزی در جشنواره حاضر هستند. این نکته قابل توجهی است که تقریبا ۷۰ درصد آثار جشنواره از استان‌ها هستند که عدد قابل توجهی است.

او ادامه داد: رویکرد ما امسال براساس استانداردسازی بود زیرا هر جشنواره‌ای باید بازتاب فعالیت‌های یک سال گذشته خود باشد و براین اساس ما تلاش کردیم تا تمام بخش های حرفه ای جشنواره را داشته باشیم و به همین دلیل سه بخش زیر ۱۸ سال، فراگیر و نمایش ایرانی به جشنواره اضافه شدند. همچنین تلاش ما برای مشارکت اکثریت خانواده تئاتر در جشنواره بود که امیدواریم‌ در این‌ زمینه موفق عمل کرده باشیم.

ادورا جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مستند شدند

دبیر جشنواره درباره مستندسازی ادوار این رویداد هنری اظهار کرد: ما در ۲۶ دوره گذشته با این مشکل مواجه بودیم که هیچ پرونده مستند و مستندسازی از روند جشنواره وجود نداشت که امسال توانستیم تمام فعالیت‌های جشنواره در ۲۶ دوره گذشته را به شکل کتاب چاپ کنیم که در جشنواره رونمایی می‌شود. تمام تصاویر و مستندات این کتاب در سایت جشنواره قابل مشاهده است. شاید باورتان نشود اما ما حتی نمی‌توانستیم پوسترهای ادوار گذشته را به درستی پیدا کنیم.

او درباره‌ بودجه جشنواره توضیح داد: ما با صرفه‌جویی جشنواره را برگزار کردیم زیرا بودجه این جشنواره بر مبنای سال ۹۹ تصویب شده است اما با حمایت معاونت هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی و اداره کل ارشاد همدان توانستیم کمک‌هایی دریافت کنیم. ما جشنواره را با صرفه‌جویی برگزار می‌کنیم اما به هیچ عنوان در هزینه‌ای که قرار بود به عنوان کمک‌هزینه به گروه‌ها پرداخت شود، صرفه جویی نشد.

مشهدی‌عباس درباره‌ آثار بخش بین‌الملل جشنواره تصریح کرد: ما از نظر زمانی در برگزاری این رویداد به دلیل کرونا جایه‌جایی زیادی داشتیم و ۶۰ اثر نمایشی درخواست حضور در بخش ملل را داشتند و از آن ها ۹ اثر انتخاب شد که بسیار باکیفیت بودند اما خیلی از این ‌گروه‌ها نتوانستند در جشنواره حاضر شوند زیرا زمان برگزاری آن ۲ بار تغییر کرد که در نهایت ۳ اثر نمایشی در بخش ملل حضور دارد. انتخاب این آثار با این رویکرد بود که کشور شرکت‌کننده ملاک انتخاب ما نبود بلکه موضوع خلاقیت و شکل آموزشی نمایش برای ما اهمیت داشت.

او در پایان خاطرنشان کرد: در این دوره به دلیل کرونا ما مجبور شدیم فیلم آثار نمایشی را تهیه کنیم و تمام این آثار در تلویزیون تئاتر ایران به صورت آفلاین بارگزاری خواهد.

مهدی حاجیان مدیر بخش جشنواره‌های ادراه کل هنرهای نمایشی نیز تشریح کرد: ۱۴۶ اجرا از ۲۸ استان کشور در این دوره اجرا خواهد شد که در این‌ میان تهران با ۱۱ اثر، همدان و کرج با  ۸ اثر و شیراز با ۴ اثر نمایشی بیشترین آثار را دارند. ۱۵ کارگاه‌های آموزشی توسط ۵ مربی و هنرمند برگزار می‌شود و یک نشست معرفی تئاتر از طرف یک‌ فستیوال بین‌المللی خواهیم داشت.

او در ادامه درباره پرسش خبرنگاران مبنی بر بودجه کم جشنواره گفت: در مرکز هنرهای نمایشی چه در زمان آقای آشنا و چه زمان آقای نظری با همکاری انجمن‌ هنرهای نمایشی در حوزه اجرایی و اعتبارات برای برنامه‌های پیش‌بینی شده این دوره و برای برنامه‌های اجرایی هیچ‌ مشکلی نداشتیم و کمک کردند که این بودجه تاحدی افزایش پیدا کند.

تمام خُرده‌جشنواره‌ها باید هدفمند شوند

مشهدی عباس در ادامه اظهار کرد: رتبه‌بندی این‌ جشنواره آبروی زیادی برای بخش تئاتر کودک و نوجوان کشور خریده است و فکر می‌کنم در ایران آن‌طور که باید قدر آن را نمی دانند. توقع ما مالی نیست و می‌گوییم باید به جای برگزاری خُرده جشنواره‌‌های نیمه‌حرفه‌ای باید جشنواره اصلی را حمایت کنند تا هزینه‌ها و انرژی تقسیم‌ نشود. مشاهده می‌کنیم که ارگانی یک جشنواره تئاتر برگزار می‌کند که کاملا غیرحرفه‌ای و غیر مفید است و این اتفاقات‌ها نباید رخ دهد باید همه رویدادها در کنار جشنواره‌های حرفه‌ای و اصلی باشند.

او در واکنش به پرسشی مبنی براینکه دوره بعد هم دبیر جشنواره خواهد بود یا خبر؟ گفت: تداوم حضور دبیر در یک جشنواره باعث می‌شود مشکلات دوره گذشته را مرتفع کند و امیدوارم این اتفاق رخ دهد. جشنواره تئاتر کودک کودک نوجوان حداقل باید اساسنامه‌ای داشته باشد که درحال حاضر این‌ شیوه‌نامه به شکل خاص خود وجود ندارد.

دبیر جشنواره درباره انتقاد از حضور کم اجراهای بین‌المللی بیان کرد: در بخش بین‌الملل هماهنگی‌ گروه‌ها واقعا سخت بود زیرا آن‌ها برای ۳ سال آینده خود برنامه دارند. باید بگویم که حضور ۳ اثر بین‌المللی همچنان این ‌امکان را ایجاد می‌کند که یک  جشنواره را بین‌المللی بخوانیم و از این نظر مشکلی نیست اما شرایط کرونا این موقعیت را رقم زد و در کشورهای دیگر نیز چنین شرایطی وجود داشت و رویدادهایی بودند که متوقف شدند.

او در ادامه بودجه جشنواره را اعلام کرد: انجمن هنرهای نمایشی ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بودجه  برای جشنواره در نظر کرفت که آن را دریافت کردیم. همچنین ۳ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان نیز ازطرف اداره کل ارشاد همدان تخصیص داده شد.

مشهدی‌عباس در پایان این جلسه عنوان کرد: در طول برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یادبودی برای محمدرضا الوند و کریم اکبری مبارکه، ۲ عزیزی که به دلیل کرونا از میان ما رفتند، برگزار خواهد شد. همچنی از مریم‌کاظمی، مهدی فرشیدی سپهر و آقای باغبانی برای فعالیت‌های ویژه آن‌ها در زمان کرونا تجلیل خواهد شد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است