استقبال از «بی‌چرا زندگان» خوب است/ سختی‌های این کار را در کنار جذابیت‌هایش به جان می‌خرم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۲
الهام شعبانی در گفتگو با صبا:

استقبال از «بی‌چرا زندگان» خوب است/ سختی‌های این کار را در کنار جذابیت‌هایش به جان می‌خرم

بازیگر و طراح لباس درباره اولین تجربه کارگردانی خود و جذابیت‌های این تجربه صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، الهام شعبانی بازیگر و طراح لباس که این‌روزها در اولین تجربه کارگردانی خود نمایشی با عنوان «بی‌ چرا زندگان» را در سالن قشقایی تئاتر شهر روی صحنه دارد درباره جذابیت‌ها و سختی‌های این تجربه و نیز استقبال مخاطبان با ما گفتگو کرد. این نمایش که با طرح و ایده‌ای از الهام شعبانی و نویسندگی لیلی عاج و با نقش آفرینی بازیگرانی چون یلدا عباسی، ساناز نجفی، حدیث میرامینی، توماج دانش بهزادی، آیه کیانپور، حمیدرضا محمدی و سمیه برجی روی صحنه رفته است از تاریخ ۲ خرداد در حال اجرا بوده و تا ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۱ همچنان روی صحنه خواهد بود.

در این گفتگو با ما همراه شوید.

*متن نمایش «بی چرا زندگان» را به چه دلیل انتخاب کردید؟

-طرح و ایده این نمایش به ذهن من رسید و آن را با لیلی عاج در میان گذاشتم و او نیز به خوبی آن را به نگارش درآورد و حالا از تاریخ ۲ خرداد روی صحنه رفته و با تمدید اخیر تا هفدهم تیرماه نیز روی صحنه خواهد بود.

جالب است بدانید که قبلا هم سعی کردم نمایش دیگری را به نویسندگی لیلی عاج با نام «به وقت تهران» روی صحنه ببرم که قرار بود دو سال پیش در سالن استاد سمندریان به اجرا در بیاید و طی پنج بار بازبینی در نهایت اجازه اجرا نگرفت.

*چرا نمایش قبلی اجازه اجرا نگرفت؟

-دلیلش شیوه اجرایی کار من بود. من نیز بعد از پنج بار تلاش بی‌نتیجه، بالاخره آن نمایشنامه را کنار و ایده جدیدی را با لیلی عاج درمیان گذاشتم که نتیجه‌اش شد نمایش «بی چرا زندگان». تمرین‌های این کار ۲ ماه طول کشید و ۲ ماه هم روی صحنه خواهیم بود.

*برای بازبینی این کار با چالشی روبرو نشدید؟

-ترجیح می دهم سکوت کنم.

*استقبال مخاطبان برای شما راضی‌کننده بوده است؟

-استقبال خوبی از این نمایش به عمل آمد اما متاسفانه باید بگویم شرایط اقتصادی امروز، لاجرم می‌تواند بر سبد فرهنگی مردم تاثیرگذار باشد و همین هم شرایط را کمی برایمان سخت کرده ولی تلاشمان را کردیم تا قیمت بلیت این نمایش جوری باشد که تهیه آن برای تماشاچی‌ها سخت نباشد.

* با توجه به استقبالی که از این نمایش شده است پیش‌بینی می‌کنید که اجرای آن باز هم تمدید شود؟

-هنوز نمی‌دانم. چون ابتدا باید ببینیم برنامه تئاتر شهر به چه شکلی‌ است. ممکن است بعد از تاریخ پایان اجرای ما، تاریخ شروع اجرای دیگری تعیین شده باشد. اگر سالن بعد از آن تاریخ خالی باشد ما هم خیلی خوشحال می‌شویم زمان اجرای کار ما تمدید شود و فروش بیشتری داشته باشیم و افراد بیشتری نمایش ما را ببینند.

*این اولین تجربه کارگردانی شماست. برای تجربه بعدی آیا از حالا برنامه‌ای دارید؟

-بله تصمیم‌هایی گرفته ایم که با همین گروه فعلی برای سال بعد نمایش دیگری به اجرا ببریم اما هنوز ایده و متن خاصی را مشخص نکرده‌ایم.

*از چالش‌ها و حس و حال اولین تجربه کارگردانی‌تان بگویید.

-من بازیگر و طراح لباس بودم و همیشه می‌خواستم کارگردانی را هم تجربه کنم. به هرحال تجربه سخت و در عین حال شیرینی است. خواست من برای تجربه کارگردانی مانند نطفه ای بود که در شکم مادر رشد کند و امروز فکر می‌کنم بالاخره این بچه به دنیا آمده و حالا شاهد بزرگ شدنش هستم. خدارا شاکرم که انتخاب بازیگران، بسیار درست انجام شد. بیشترین شیرینی و جذابیت این کار، حضور بازیگران و عواملی است که بسیار توانمند و همدل و درجه یک و در عین حال بی‌ادعا هستند. اگر بخواهم در یک مقایسه، جذابیت تجربه کارگردانی را برایتان تشریح کنم باید بگویم در کار بازیگری همیشه دوست دارم در قالب نقش‌های مختلف فرو بروم و هربار فقط یک کاراکتر را می‌توانم نقش آفرینی کنم اما در تجربه کارگردانی به چندین کاراکتر مورد علاقه‌ام یکجا روح می‌بخشم. اینکه هر شب هر کدام از این کاراکترها روی صحنه زندگی می‌کنند و روحشان در جریان است، جذابیت زیادی برایم دارد. هر کاری سختی‌ها و جذابیت‌هایی دارد و من سختی‌های این کار را در کنار جذابیت‌هایش به جان می‌خرم. دوست دارم بدانید به خودم می‌بالم از اینکه توانستم عوامل و بازیگران درجه یک را در این کار، کنار خودم داشته باشم.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است