تقابل امید و ناامیدی در «زنی در دو چهره»/ مگر معجزه‌ شود که به فکر تمدید بیفتیم! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۱
پندار اکبری با صبا مطرح کرد؛

تقابل امید و ناامیدی در «زنی در دو چهره»/ مگر معجزه‌ شود که به فکر تمدید بیفتیم!

پندار اکبری درباره اولین تجربه کارگردانی خود و چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو بود، توضیح داد.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، پندار اکبری بازیگر و کارگردان که این‌روزها در اولین تجربه کارگردانی تئاتر، نمایش «زنی در دو چهره» اقتباسی از نمایشنامه «یک زن در دو چهره» اثر میگل میورا را به نویسندگی خود و تهیه کنندگی امیر عباسی روی صحنه برده است با ما به گفتگو نشست. در این نمایش بازیگرانی چون پندار ‌اکبری، نیلوفر ‌پارسا، نساء ‌یوسفی، علیرضا دیلمی، پناه ‌باقریان، ماریه ‌ماشاالهی، روناک ‌برخوردار و آیدا ‌سرمست به نقش آفرینی پرداخته‌اند. این نمایش از ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در سالن پردیس سپند روی صحنه رفته و اجرای آن تا تاریخ ۱۰ تیر ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

پندار اکبری که خود بازیگر این نمایش نیز هست، درباره تجربه انجام همزمان بازیگری و کارگردانی و همینطور سختی‌های کارش در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا گفت: متن این نمایش که برگرفته از نمایشنامه «یک زن در دو چهره » نوشته میگل میورا‌ نویسنده اسپانیایی‌ است رویکردی اجتماعی دارد و ماجرایی را روایت می‌کند که ممکن است هر شخصی در هر جامعه‌ای بتواند با آن همذات پنداری کرده و خودش را به جای هرکدام از شخصیت‌های این نمایش بگذارد.

به گفته وی، در این نمایش موقعیت‌های طنزآمیزی وجود دارد که کارکردشان صرفا خنداندن تماشاچی نیست و تقابل دو عنصر امید و ناامیدی در این نمایش به چشم می‌خورد.

او درباره شیوه اجرایی نمایش «زنی در دو چهره» گفت: بیشتر تمرکزم را روی متن گذاشتم تا بی‌جهت دچار پیچیدگی نشده و به راحتی قابل فهم باشد. همچنین دوست نداشتم در طراحی دکور و لباس خیلی از اِلمان‌ها استفاده شود و سعی کردیم همه چیز به شکل کاملا کلاسیک و رئال باشد.

پندار اکبری درباره سختی‌های انجام همزمان کارگردانی و بازیگری در یک نمایش توضیح داد: بسیار کار سختی بود. من گاهی برای اینکه میزانسن‌ها را به درستی ببینم مجبور بودم بیرون صحنه بایستم و دستیار به جای من بازی کند و همین باعث می‌شد سرعت پیشروی کار پایین باشد و از باقی بازیگران عقب بمانم. حالا شما مسایل بیرونی مانند مدیریت گروه، هزینه‌ها و اتفاقات در حاشیه را نیز به سختی کار اضافه کنید.

او که پیش از این کارگردانی فیلم کوتاه کرده است درباره سختی‌های تجربه کارگردانی تئاتر در مقایسه با کارگردانی فیلم کوتاه، اینطور ادامه داد: در کارگردانی فیلم با خیال راحت‌تری کار را پیش می‌بریم و به راحتی می‌توانیم هر جا به ایرادی برخوردیم، کات بدهیم و دوباره آن پلان را فیلمبرداری کنیم و آنقدر تکرارش کنیم که به نتیجه دلخواه برسیم اما در تئاتر، ماجرا متفاوت است. تئاتر زنده است مثلا همین نمایش «زنی در دو چهره» از تمرین تا اجرا فقط یک‌ماه به طول انجامید و در کار تئاتر دیگر شرایط تغییر و اصلاح به آن شکل وجود ندارد. به هرحال تفاوت عمده کار در تئاتر پویایی و زنده بودن آن است.

اکبری درباره دلیل انتخاب و نگارش این متن گفت: متن این نمایشنامه بکر بود. یعنی بعد از حدود چهل سال، به تازگی بازنشر شده و قبل از این در ایران روی صحنه نرفته است. همین دلیل اشتیاقم برای پرداختن به این نمایشنامه بود. الان در پی یک نمایشنامه بکر دیگر هستم و عجله ای هم ندارم و در کل دوست دارم نمایشنامه ای را روی صحنه ببرم که علاوه بر خاص بودن، حرفی برای گفتن داشته باشد.

او که چندان از میزان استقبال مخاطبان رضایت نداشته است در پایان گفتگو بیان کرد: شرایط کرونا خیلی به صحنه های تئاتر ضربه وارد کرد. از طرفی هم در اطلاع رسانی ضعیف هستیم چون تبلیغات هزینه زیادی در بر دارد و تبلیغ برای تئاتر هم ممکن است آن بازگشت مالی را در پی نداشته باشد. استقبال از این کار حتی به اندازه‌ای نبود که هزینه‌های اولیه کار به ما برگردد. حالا مگر اینکه در این یکی دو هفته آینده که از زمان اجرا باقی مانده معجزه‌ای رخ دهد و استقبال مخاطبان آنقدر زیاد شود که به فکر تمدید زمان اجرا هم بیافتیم.

نمایش «زنی در دو چهره» درباره شخصیتی به اسم مارسل است که با خاله و مادر خود در مادرید زندگی می کنند و قرار است دختری برای ازدواج به آنها معرفی شود اما همه چیز بر خلاف اتفاقاتی است که پیش بینی شده است.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به محسن بیده به عنوان مدیر اجرایی و عکاس، علیرضا نوروزی به عنوان طراح صحنه و لباس، حدیث رصاف به عنوان طراح پوستر و بروشور، سلماز نجفی به عنوان طراح گریم، مهسا جهانی به عنوان طراح موسیقی، نغمه آقازاده به عنوان برنامه ریز و دستیار کارگردان، سجاد قربانی به عنوان دستیار دوم کارگردان، امید عبدی به عنوان مدیر صحنه، محسن بیده به عنوان روابط عمومی، تبلیغات و رسانه، عارف علوی به عنوان سازنده تیزر، نوید شیخ به عنوان سازنده موشن گرافی و گروه متین قاسمی به عنوان نوازنده گیتار، سینا هوشمند به عنوان نوازنده سازهای کوبه‌ای و ادوات، مهسا جهانی به عنوان نوازنده هنگ درام و پیانو، نسترن متینیان، وحید نوری به عنوان مجریان گریم، امین محمودی به عنوان مدیر تولید و محمدرضا حاجی نژاد به عنوان دستیار سوم کارگردان اشاره کرد.

علاقه‌مندان برای خرید بلیت این نمایش که از ۱۰ خردادماه، ساعت ۲۱ در پردیس تئاتر سپند به صحنه می‌رود، می‌توانند به سایت تیوال و یا گیشه این تماشاخانه به آدرس خیابان کریمخان، خیابان عضدی جنوبی، خیابان سپند مراجعه کنند.

پایان پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است