موسیقی ما با فقر پژوهش و پژوهشگر مواجه است/ لزوم بازشناسی فرهنگ دیروز برای ساخت آینده | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۰
محمدجواد کسائی در گفتگو با صبا:

موسیقی ما با فقر پژوهش و پژوهشگر مواجه است/ لزوم بازشناسی فرهنگ دیروز برای ساخت آینده

محمدجواد کسائی که به تازگی کتاب «بر تارک تار» او منتشر شده است درباره وضعیت پژوهش در موسیقی نکات و نقدهایی را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، کتاب «بر تارک تار» به همت محمدجواد کسائی در انتشارات هنر موسیقی به چاپ رسیده است. همین موضوع موجب شد تا گفتگویی با این نوازنده و تحلیلگر موسیقی تریب دهیم که در ادامه می‌خوانید.

*چه شد که به تهیه و انتشارکتاب «بر تارک تار» درباره هنر و شخصیت استاد جلیل شهناز همت کردید؟

-طبیعی‌­ست که بر حسب دوستی صمیمانه و همکاری تنگاتنگی که ایشان با پدرم (حسن کسائی) داشتند، من از کودکی تا سال­‌های واپسین عمر استاد، محضرشان را ده­‌ها و حتی صدها بار درک کرده بودم. این است که فراهم‌­آوری چنین کتابی را بر خودم وظیفه می­‌دانستم؛ هر چند اعتقاد دارم درباره هنرمندی در این سطح باید بیش از این، تحقیق و تحلیل شود؛ هنرمندی که در واقع برای موسیقی و فرهنگ موسیقی ما جریان­‌ساز و افتخارآفرین بوده است. در ضمن جا دارد از دوستانی که در آماده‌‌سازی این کتاب یاری­‌رسانم بودند قدردانی کنم؛ دوستانی ازجمله محمودسیدهندی، محمدرضا ضیاء و امید امساکی.

*به‌­طور کلی مقوله پژوهش در زمینۀ هنر موسیقی را در طی سال­‌های اخیر چگونه ارزیابی می‌­کنید؟

-واقعیت این است که اغلب گفته‌­ها و نوشته‌­ها سطحی و قصه­‌مانند هستند و از مطالب تحلیلی و آسیب­‌شناسانه که دردهای موسیقی در آن منعکس باشد کم­تر چیزی می­‌خوانیم یا می‌­شنویم، بنابراین با فقر پژوهش و پژوهشگر در این زمینه مواجه هستیم. «پژوهش واقعی» موازین دارد، ادب و آداب دارد که ما با آن بیگانه هستیم یعنی روزنامه­‌نگاران (journalist) فراوانی داریم که به اسم پژوهشگر فعالیت می‌­کنند، اما تحلیل­گر (analyst) نداریم یا تعدادشان انگشت شمارند.

*شما مخاطب این کتاب را چه افرادی می­‌دانید؟

-با این حجم انبوه از گرفتاری‌­ها و روزمرگی‌­ها و این که اکثریت مطلق جامعه ما مجذوب «موسیقی زرد» شده‌­اند، شما مخاطب این کتاب یا امثال این کتاب را چه افرادی می‌دانید؟!

*رویکردتان در گردآوری کتاب بیشتر مباحث همه­‌فهم بوده است و یا مباحث تخصصی­‌تر موسیقی؟

-ببینید هر چقدر هم بخواهیم به مباحث تخصصی­‌تر موسیقی بپردازیم باز هم گوینده یا نویسنده ما را به سمت کلی­‌گویی سوق می­‌دهد و این مساله در جامعۀ موسیقی ما تبدیل یک رسم شده است. ما نیاز به آدم­‌هایی داریم که توان واکاوی در جزئیات را داشته باشند و به مباحث هنرمنوتیک ورود کنند. همچنین زیبایی‌­شناسی، ساختارشناسی، سبک­‌شناسی… بدانند و بشناسند.

*دربارۀ لزوم پرداختن به چنین کتاب­‌هایی دربارۀ بزرگان فرهنگ و هنر بفرمایید و اهمیتی که این نوع منابع در آینده پیدا می‌­کنند.

-با تاکید به کلمه «آینده»، پرسش بسیار خوبی مطرح کردید. به عقیده من بازشناسی فرهنگ دیروزی ما برای ساختن آینده یک ضرورت است و باید تلاش کنیم که ته‌ماندۀ این فرهنگ زنده بماند اما نه این که مانند برخی گرفتار سنت­‌های دست‌وپا گیر و پوسیده باشیم! شاید روزی روزگاری دوباره فرصت بازیافتن خودمان و فرهنگ خودمان را پیدا کنیم. شاید آن روز بیاید و شاید هم نه.

*درباره تصاویر و مطالبی که برای نخستین ­بار از استاد در این کتاب منتشر شده­‌اند و تلاش‌تان برای جمع‌آوری این منابع بفرمایید.

-آصفی کرمانی در شعری گفته است که «زمانه‌ای‌ست که هر کس به خود گرفتار است.» در یک چنین شرایطی که بعضی‌­ها جواب سلام آدم را هم نمی­‌دهند، شما ببینید هر پاراگراف و یا هر عکسی از این کتاب چه­‌طور تهیه شده است. ای­‌کاش برای یک بار هم که شده است جای پشت صحنۀ فیلم­‌های سینمایی و سریال­‌ها، می‌آمدند و پشت صحنۀ کارهای موسیقی ما را تهیه و منتشر می­‌کردند تا دیگران به جای خرده‌­گیری، قدری هم قدردان باشند.

لطفا در پایان دربارۀ فعالیت‌­های اخیر خودتان بگویید و اینکه در حال حاضر در زمینه موسیقی و پژوهش آن، مشغول چه کاری هستید؟

همزمان با کتاب بر «تارک تار»، کتاب «بر چکاد آواز» در توصیف هنر و شخصیت جلال تاج اصفهانی هم منتشر شد که حاصل یکی دو سال کار مداوم بود. همین­طور آلبومی از سه‌­تارنوازی‌­ام با عنوان «پرنده­‌ها رفته‌­اند» به تازگی منتشر شد که در آن همایون نصیری (با سازهای کوبه‌­ای) و مینا تقی­زاده (با گویندگی) همراهی‌­ام کردند. در حال حاضر نیز کتاب پدر «حسن ­کسائی، زندگی موسیقی» را برای چاپ در انتشارات هنر موسیقی آماده می‌­کنیم و البته کارهای دیگر.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000