بررسی «ماجرا»ی سیاست‌نامه خواجه نظام‌الملک طوسی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۰

بررسی «ماجرا»ی سیاست‌نامه خواجه نظام‌الملک طوسی

مستند «ماجرا» به مناسبت سالروز تولد خواجه نظام الملک طوسی به بررسی کتاب سیرالملوک می‌پردازد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی رادیو صبا، برنامه مستند «ماجرا» شبکه رادیویی صبا هر بار به بهانه یکی از وقایع مهم تاریخی به بررسی علت شهرت یک ماجرا می‌پردازد.

این برنامه روز چهارشنبه به مناسبت سالروز تولد خواجه نظام الملک طوسی وزیر مشهور دوره سلجوقیان به جایگاه کتاب سیاست‌نامه او در تاریخ علوم سیاسی ایران می‌پردازد.

سیاست‌ نامه یا سیرالملوک یکی از مهم‌ترین کتاب‌های تالیف شده در قرن پنجم هجری است. سلطان ملکشاه سلجوقی از وزیر فاضل و توان‌مند خود، خواجه نظام‌الملک طوسی درخواست می‌کند تا اثری برای او بنویسد تا جانشین او بتوانند با اتکا به آن کتاب به بهترین شیوه ممکن مملکت داری کنند.

کتاب فوق را می‌توان یکی از مهم‌ترین نوشته‌های مربوط به آئین حکمرانی و فرمانروایی در تاریخ ایران پس از اسلام دانست. پس از آفرینش سیاست نامه بسیاری از نویسندگان از چنین سبکی تقلید کردند.

انسیه شمس اللهی تهیه کننده و نویسنده برنامه «ماجرا» گفت: چهارشنبه اول تیرماه به مناسبت تولد خواجه نظام الملک طوسی مستند «ماجرا» قرار است به این سیاست‌مدار مهم تاریخ ایران و کتاب مهمش به نام سیاست نامه یا سیرالملوک بپردازد.

مستند «ماجرا» در این قسمت به این می‌پردازد که خواجه نظام با چه رویکردی این کتاب را نوشته؟ و این کتاب در علوم سیاسی ما جایگاهی دارد؟ و این کتاب چقدر برای سیاستمداران امروز مفید واقع شده است؟

در این برنامه با حامد زارع روزنامه‌نگار و سردبیر و مدیر مسئول مجله سیاست‌نامه درباره این کتاب و این مجله مصاحبه شده است.

آتنا محمد پناه گزارشگر این برنامه هم سری به محله خواجه نظام الملک قدیم زده و با افراد قدیمی این محل گفتگو داشته که «چقدر خواجه نظام الملک را می‌شناسند؟ از خدمات او باخبرند؟».

مستند «ماجرا» روز چهارشنبه اول تیر ساعت ۱۵ به تهیه‌کنندگی و نویسندگی انسیه شمس اللهی تقدیم مخاطبان می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است