«بالماسکه در وایت‌هارت» روایتگر التهابات قرن ۱۶ میلادی در انگلستان‌ است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۴

«بالماسکه در وایت‌هارت» روایتگر التهابات قرن ۱۶ میلادی در انگلستان‌ است

نمایشنامه «بالماسکه در وایت‌هارت» نوشته پوریا عبدی توسط انتشارات مهراندیش منتشر شد.

به گزارش صبا، کتاب «بالماسکه در وایت‌هارت» نمایشنامه‌ای تک پرده‌ای است که با تالیف پوریا عبدی در قطع پالتویی و ۶۴ صفحه توسط انتشارات مهراندیش در ابتدای تابستان ۱۴۰۱ منتشر شد.

در یادداشت پشت‌ جلد این کتاب آمده است: «نمایشنامه‌ «بالماسکه در وایتهارت» یک درام مدرن مبتنی بر تشنج موقتی در رویدادهای گذراست. تشنجی که رفته‌رفته بر تنش بین شخصیت‌ها می‌افزاید و همین مساله همه چیز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اما نباید فراموش کنیم که شخصیت‌های این نمایشنامه دائماً در حال پنهان‌کاری هستند. آن‌ها همچون کسانی که در یک بالماسکه شرکت نموده‌اند، نقابی نامرئی بر چهره زده‌اند و خود را به گونه‌ای معرفی می‌نمایند که در دورترین فاصله از خود شناخته شوند. سعی می‌نمایند همه چیز را انکار کنند و شخصی دیگر باشند، از این رو شاید تشنجی ساختگی ایجاد می‌کنند تا در پشت این فضای مه‌آلود، با آرامش خیال پنهان بمانند.»

همچنین در فرم نگارشی «بالماسکه در وایت‌هارت» تلاش شده است که استفاده‌ مینیمال از زبان، کلید اصلی نمایشنامه باشد، در همین خصوص از عبارت‌بندی موجز، انقطاع‌ها، مکث‌های مکرر، توقف‌های میان‌جمله‌ای، تکرار و شتاب ناگهانی در بیرون‌ریزی خصوصیات شخصیت استفاده شده است.

همچنین سعی شده است تا نمایشنامه‌ «بالماسکه در وایتهارت» از یک نوع ارتباط خاص در بین عناصر خود برخوردار باشد، ارتباطی چندبعدی که بازی‌های زبانی، کلیشه‌های اغراق‌آمیز، تکرار و ترکیبات بی‌ربط یا حتی عبارات ابتکاری را به دنبال خود داشته باشد و از زبان شخصیت‌هایی بیان شود که در یک تراژدی-کمدی توأمان اسیر شرایط جبری و فشارهای ناخوشایندِ ناخودآگاه هستند.

«بالماسکه در وایت‌هارت» روایتگر التهابات اواسط قرن ۱۶ میلادی در انگلستان است، همان سال‌هایی که شاه چارلز دوم به خون‌خواهی پدرش قیام می‌کند، ژنرال کرامول و جمهوری‌خواهان را شکست می‌دهد و پس از دو سال مجددا سلطنت را به انگلستان برمی‌گرداند.

نمایشنامه «بالماسکه در وایت‌هارت» دارای چهار شخصیت است که هر چهار شخصیت را مردان تشکیل می‌دهند و به عبارتی یک درام مردانه است، از همین رو این درام می‌تواند برای اجرا توسط گروه‌های تک جنسیتی تئاتری مناسب باشد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000